AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.740

Byte av bussning till diffen på e46

Tänkte försöka byta bussningen till diffen på min 328 e46 då den nuvarande är sliten vilket orsakar klonk i bakvagnen. Tänkte höra hur man skall gå till väga på enklast möjliga sätt?

Jag hade tänkt att hissa upp bilen på lyft och sedan banka ur den gamla från sidan med något lämpligt verktyg. Men kommer diffen att ramla ner när man lossar bulten som håller ihop allting? Hur löser man det så att diffen fortfarande är på sin rätta höjd när man ska trycka i den nya?

Någon som gjort detta får gärna dela med sig av sin erfarenhet.

Tack på förhand.
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Du måste plocka ner diffen för att kunna byta bussningarna.

Det är en del skruva, men inte svårt. Det finns även 2 mindre bussningar i framkant som du bör byta när du ändå är igång.
Jag tillverkade två avdragare för detta ändamål, men de blev lite för stora så jag använde ett långt rör som räckte ut en bit från bilen. Grannen slog på röret med en liten slägga och jag låg under bilen och höll röret rätt. Gick som en dans.
Det tar en dag att byta bussningar. Om man tar ner avgassystemet så är det lite bättre med plats, men det går utan att ta bort det.

Hade du bott lite närmare så kunde du fått låna avdragarna. Behöver svarvas av en mm på dem.
Har du tillgång till svarv så kan du få ritningarna. Har gjort ritningar på dwg.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Fick nu se att det inte är samma konstruktion som jag hade på den e46 jag bytte på.
Detta får någon annan svara på.

Alltså det är nummer 9 på denna bilden som jag skall byta: Länk
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hova.
Du har powerpost.

628csi
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
C.Douglas. Då är det samma som på min 320.

Om någon vill ha ritningarna så ska jag bara rätta till de mått som inte blev rätt.

Nu blev jag genast lite lättad, samtidigt som jag blev lite frustrerad över att det tog en hel dag att byta den bussningen. Jag som trodde det gick på någon timme med lite flyt. Jag förstår nu precis hur du menar att du gjorde efter att ha kollat på ett antal youtube videos med demostrationer. Det enklaste sättet verkar vara att man tar en stor "bricka" som precis går in i hålet där bussningen sitter, och sedan skruvar ut den med en genomgående bult och mutter. Det var kanske så du hade tänkt att göra med ditt custom verktyg?

Har några frågor som du kanske kan svara på:

Måste man verkligen ta bort hela diffen? Kan man inte höja upp den med en domkraft så att man kommer åt bussningen med "röret" som man bankar på?

Hur gjorde du för att få i den nya bussningen?

Vet du det exakta måttet på röret man skall ha för att banka ut den gamla bussningen? Jag har mätt den nya bussningen till ca 65 mm, stämmer det? I så fall tänkte jag köpa en "lager- och packboxdrivare" på biltema: Länk

Jag tar gärna del av de omtalade ritningarna :)
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Ja du måste ta bort hela diffen. Det kommer du att förstå när du börjar att skruva.

För att få dit den nya bussningarna använde jag de avdragare jag tillverkat fast jag vände på dem för att pressa i bussningarna, då spelade det felande måttet ingen roll. Gör rent med lite smärjelduk i fästet för bussningen och smeta in utsidan på bussningen med diskmedel. Inte fett, då gummit i bussningen kan börja att lösas upp. Innan du tar bort de gamla bussningarna så mät upp hur långt in i fästet de sitter.

Om du gör dessa avdragare med rätt mått så behöver du inte banka ut dom. Annars så hade jag ett rör som var runt 30-40 mm i diameter. Satte röret mot kanten på bussningen och slog med liten slägga så kröp de ut utan knorr.

Jag har inte tillgång till ritningarna just nu, men 65mm känner jag igen.

Hissade upp bilen idag igen och insåg att man måste ta ner diffen. Tillverkade även en slags avdragare, se bilder nedan:

Länk

Länk

Tänkte att jag skruvar ut bussningen som på bilderna med den nya som exempel. Sedan vänder jag på det när jag ska skruva i den nya.

På den nya bussningen sitter ett metallhölje, eller vad man nu ska kalla det. Frågan är om den ska med in i ramen eller om man ska trycka ut bussningen från den och in i ramen?
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Sitter inte bussningen för hårt så går det nog med den avdragaren.

Läste om någon som hade gjort en egen som gick sönder.
De jag har är kraftiga med M12 gänga

Metallhöljet ska vara med.

Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Det tar nog några dagar innan jag kan skicka ritningarna, då jag ligger hemma och är sjuk. Ritningarna finns i min dator på jobbet.

Det är ingen större fara, jag hinner inte göra något åt detta i veckan i alla fall. Kanske ska försöka i helgen igen, men jag måste ha ta på någon lokal eller liknande att hålla till i. Det känns vanskligt att rulla in på en GDS hall och så får man inte i den nya bussningen eller att något annat strular så att man inte kan köra därifrån.

Krya på dig!
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Gjorde detta på garageuppfarten hemma. men du kanske bor i lägenhet?
Körde upp bilen på två ramper fram och hissade upp bakänden så högt det gick och ställde under två bockar.
På min 320 behövdes torxhylsor till drivaxlarnas infästning i diffen.
Införskaffade denna sats. Länk

Ett billigare alternativ. Länk

Men denn första ansåg jag vara mer prisvärd då fler varianter av torx är med. Bra för framtida skruvande.

Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Nu har jag rättat till mina ritningar till de mått som gäller på 320i -00.
De som ville ha kan ju powerposta sina mailadresser till mig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.