|
|
|
|---|---|
|
Vilken typ av glykol skall jag fylla min z3:a årsmodell -98 med ? Etylen,propylen, blå, grön, röd ?? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns tre huvudgrupper av glykol - icke-organiska - organiska - hybrider (mellan organiska och icke-organiska) De två sista brukar ofta benämnas som "long-life" eller dylikt då deras rostskydd varar mycket längre än icke-organiska. Man skall undvika att blanda mellan dessa tre grupper, många produkter fungerar alldeles utmärkt tillsammans men det finns några som inte trivs tillsammans och kan orsaka fällning och annat otrevligt. Om du har tömt ditt kylsystem helt och spolat igenom det kan du använda vilken som helst av de tre huvudgrupperna ovan. Det viktiga därefter är att komma ihåg vilken huvudgrupp man hällde i och hålla sig till den. Därför är det oftast enklast att hälla i en glykol som man brukar köpa eller har lätt och komma åt. Om du servar bilen då och då hos BMW bör man ju hälla i en liknande typ av glykol som BMW själva använder sig av - för att minimera risken för att blanda icke-kompatibla glykoler. BMW använder sig endast av icke-organisk och hybrid glykol. Ett par konrekta exempel då, Castrol Radicool NF (hette tidigare Castrol Antifreeze NF) och Biltema Glykol (36-1781) är två exempel på icke-organiska glykoler som passar fint och är lättöverkomliga. Castrol Radicool NF är dessutom med på BMW's egna lista över glykoler som får användas. |
|
Till de lite äldre BMW-bilarna (t ex 98) använde BMW fosfat och nitritfri etylenglykol - dvs. "vanlig glykol". Det är den gamla hederliga giftiga glykolen... Blanda inte med propylenglykol! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Ju giftigare desto bättre :-) Den "vanliga" etylenglykol rekommenderas starkt, den icke-giftiga propylenglykolen har ett par nackdelar (propylenglykolen är inte såvärst vanlig heller - det mesta som finns ute på hyllorna är etylenglykol). Fosfatfri glykol tar bort risken att det bildas avlagringar från mineralerna i vattnet man blandar ut med. Vanligare i Europa än i tex USA varför vissa amerikanska produkter inte har fosfatfri glykol. Men använder du destilerat vatten eller mjukt vatten (som tex dricksvattnet i Malmö) så är det inget problem med mineraler. Ju hårdare vattnet är, desto mer mineraler innehåller det. Vilken hårdhet man har i sin vattenkran beror på var i landet du bor. Köpte/köper man glykol hos BMW får man Castrol Radicool NF. |
@lep : Vad blev det för glykol i slutänden? Och fanns det något speciellt som gjorde att du valde just den glykolen? |
|
Eftersom jag inte vet vilken typ av glykol som kylsystemet innehåller kollade jag fryspunkten som var -40 grader. Jag fyllde då på några dl rent vatten Skall spola kylsystemet nästa sessong och fylla medlig etylenglykol Tack för alla svar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.