|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu vågade jag testa annat än BMW. P.g.a. ekonomiska skäl köpte jag en Hyundai Accent 2001 med ca 10500 mil på mätaren.Den går ok som bruksbil, men TRÅKIG att köra m.m. Så nu till min fråga: Funderar på en 316/318 som kanske har iallafall liite körglädje. Plus att jag saknar BMWs kvalitè Anser ni att det är bättre kvalite på en E36 fast den har fler mil, eller en Hyundai Accent 2001 ? Nu vet jag att detta är ett BMW forum, men rent ekonomiskt är det stor skillnad på dessa två? Verkar som delarna till Hyundaien inte är så billiga,,, Så summerat: Är delarna hyffsat billiga till en 316/318 eller t.o.m en 320? Tänkte undvika stylade 325 med fler då dessa ofta är dyra i försäkring och sönderkörda. Råd uppskattas så jag inte gör en dum affär. Och jo, hellre en M5 m.m.m men har inte ekonomi för det nu;( Tack på förhand :) Beemoholist javisst! | |
|
Många brukar rekommendera 323:an (523) om man vill ha en lite mer ekonomisk bil som fortfarande har 6:a. Försäkringen är billigare men driften är väl något högre än för Huyndaien (uttalas "Jonda" på koreanska för er som inte vet :) Jag hade lätt valt en 323 före vilken riskokar-4 som helst, möjligen med undantag för Hondas Vtec/type R, om vi pratar motorer utan turbo. |
|
| Delar till BMW är hyfsat billiga ja. Och jättebilliga om du beställer från Tyskland!! | |
|
Profossen: Ok, tack. Dock så om du menar 523 vill jag ha en liten bil då jag kör i STHLM mycket. Och det underlättar parkering m.m. och att snabbt kunna "smita" mellan i trafiken :) Men en 323 kanske vore något... Hur är förbrukningen på en 323 E36? Hyundaien måste ju vara väsentligt billigare i bensinförbrukning, men om det ej skiljer SÅ mycket så åker jag hellre en rak6a! marin849: Tack, men att beställa från Tyskland och mecka själv hins ej med:) Dock så om delarna ej skiljer så mkt i pris mellan Hyundaien och t.e.. en BMW 316/318/323 så blir det en sådan! |
|
Karl-Hilding |
Förbrukning 323 E36: 0.78-0.82 lit/mil. Blandad körning. Går mycket tyst och lent. 170 hk på pappret. 188-190 i verkligheten. Det är den mest ekonomiska BMW jag ägt förutom en 318i -88. Rullade 27.000 mil i min/vår ägo med endast vanlig service plus byte av slitagedelar som bromsskivor och en två spindelleder. |
|
Karl-Hilding: Ok, låter perfekt! Tack :) Ska kolla på 323or. Det är många som ej svarar på mail verkar det som, vill dom inte sälja bilarna? Har mailat på flera, jag har inte bråttom men om jag säljer en bil så nog svarar jag på mail. Annars kan man skriva att endast telefon, bara min åsikt :) |
|
|
Vart sugen på denna, fin färg..frågan är hur mkt mer en automatare drar..rätt skönt med automat ändå i stan. Men E36 har väl inga problem med automat lådan som E34 540 hade? Eller är det den berömda plastkulan på E36 med eller är det en annan låda? länk till den jg e sugen på : Länk |
|
| Jag hade valt manuell, mest för att det är en äldre bil du tittar på. Plastkulor tror jag inte du behöver oroa dig för på E36-lådorna. Förbrukningen i stadstrafik går upp ordentligt med automat tyvärr... | |
|
Jo, en sak till: min 328iA var inte den bästa vinterbilen iom. att den inte hade antisladd.. Så fundera en gång till på hur och var du kör på vintern. Det är lite pirrigt med automat när det släpper i 110 :) Jag hade tagit en med antisladd och manuell, så man kan njuta lite utan att få ångest ;-) |
|
|
Profossen: Det är samma tankebanor jag har kring automat! Det är så inbyggt att trampa ner koppling om jag fårsladd/vattenplaning. Sedan att förbrukningen går upp i stadstrafik också! Jepp njuta utan ångest är fint! Hittade en BMW E34 540 som jag önskar att jag skulle ha råd att ha som "finbil" på söndagarna =D Men så synd på den förba..ade automatlådan som inte går att lita på. Hade en 540 förut och åkte på reparation av lådan 2ggr kostade skjortan! Får se vilken den blir 318is eller 323... TACK för råden ;) |
|
| 540 manuell eller 545 manuell siktar jag på som nästa bil... Ska bara plåga mig liite till i Renaulten först så man njuter ordentligt när man får byta :) | |
|
Låter fint det! Jo manuell är ett bra alternativ, dock så har jag ej ekonomi till det just nu. Njut av varje krona du sparar när du plågas i Renaulten =D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.