AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.076

Olja till växellåda samt baxaxel. Fick jag fel?

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Var inne hos min lokala oljahandlare ( Malmqust & Edling - Norrköping ) sa att jag skulle ha olja till växellådan och han sa att jag skulle ha Q8 Syntetisk Gl-4 ( 75w-80 ) 200kr för 2liter.

Samt q8 t65 75W/90 GL-5 till bakaxeln (200kr för 2liter ).

Manuel låda.

Är detta korrekt? Hade ingen lapp på växellådan ( borta iaf ).

Har bytt oljan nu, men blev osäker när jag läste här.
Blev det helt fel och jag borde byta ut oljorna?

Vänligen
Mattias
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kolla här Länk

628csi
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Enligt den guiden så blev det rätt alltså?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Till växellådan skall det vara en specialolja från BMW som heter MTF-LT2.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Risk för ras med den oljan jag har nu då eller? blir rätt kluven hehe
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag är rätt säker på att du ska ha ATF olja i din låda.
Bakaxeloljan är rätt.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Får byta då alltså.

Men frågan är, kan jag köra med den oljan sålänge eller är det stenkört om jag gör det?`

Vågar ju inte röra bilen just nu.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag skulle inte hällt i fel olja nej? ATF olja kan du köpa på vilken mack som helst. Jag skulle valt en av bättre kvalite. Jag hade Biltema ATF i min 540, gick jättebra tills vintern kom, då vart den lite segväxlad.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Köper Castrol Transmax Z imorn, och byter.

Men behöver jag "spola" ur den andra oljan? Eller räcker det det att tappa ur och fylla på med Castrol Transmax Z ?
fattar inte varför de finns så många oljor till växellådor.
alla manuella lådor innehåller ju samma typ av drev o material oavsett vilket märke de är
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför inte använda RÄTT olja?

Köps hos BMW...

Mvh
Johan B

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag vet inte vad som skiljer massa oljor åt. Men ATF olja är ju främst avsett för automatlådor och de ställer ju en del krav på oljan vad beträffar viskositeten.

Castrol Transmax Z är ju en röjjolja som egentligen inte behövs för vanlig körning, men visst, du byter en gång på bilens livslängd så kan ju va värt.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Blev MTF-LT2 iaf, slapp 5litersdunk och fick 2 liter på flaska istället.

272kr/l Nja, de vet hur man tar betalt iaf på sånt.

Hittade även en gul lapp denna gång, MTF-LT1 står det på den. Så nu är det rätt iaf.

Så, nu känns det bra igen. :O)

Vänligen
Mattias
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, slår du ut kostnaden över kanske tio år eller mer så blir det inte så blodigt... ;o)

MTF-LT2 är efterföljaren till MTF-LT1 och den är "bakåtkompatibel" dvs. uppfyller alla krav som MTF-LT1 gjorde.

Så nu har du rätt olja i växellådan och kan slappna av... :o)

Mvh
Johan B

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Även ATF-olja (MTF) uppfyller/motsvarar GL-4 växellådsolja så det är ingen som helst fara att du kört med den oljan (enligt mig hade du gott och väl kunnat fortsätta med den oljan). De är rätt lika varandra, kanske den största skillnaden är att ATF-olja brukar ha röd färg, som bara är en tillsatt färg, det är alltså inte oljans egenskaper som gör att den är röd.
ATF-olja (MTF) är egentligen en olja för automatlådor; ATF = Automatic Transmission Fluid. Medan GL-4 är avsedd för manuella växellådor och har därför ofta tillsatser för goda synkroniserings-egenskaper.
Mot den bakgrunden är det egentligen lite konstigt att BMW m fl rekommenderar ATF i de manuella lådorna.
Rent generellt har dock ATF-oljor lägre viscositet ("tunnare") och bättre egenskaper vid sträng kyla, vilket kan göra dem mera lättväxlade vid kall växellåda, samt att ATF ofta är formulerad för längre bytesintervall.
Med det finns även syntetiska GL-4 växellådsoljor med låg visc och utmärkta köldegenskaper samt även klarar lång intervall, så som den oljan du fick med visc 75W/80. Jag tror att det var en fullgod rekommendation som du fick.

I min gamla E34 har jag provat båda typerna, av flera olika märken.
Jag tycker att en bra syntetisk GL-4 växellådsolja bör ge ett bättre skydd och även borde synka lite bättre. Men jag har nog faktiskt upplevt att vid kall låda så är den nog mera lättväxlad med ATF-olja.

I bakaxeln har du helt rätt olja, GL-5/hypoidolja.
Om du inte har lamelldiff, för då ska du ha samma olja men med tillägget "LS".
För äldre/glappa bakaxlar, eller vid sportig körning, kan man även ha GL-5 75W/140.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.