|
|
|
|---|---|
|
Tjena, E61, 535d, -06 har retat mig lite under sommaren på AC:n. Tyckt det varit dåligt "krut". Den funkar men det är precis som om den går på typ 60-70% av maxkapacitet. PÅ tomgång har det också kommit ett "bubblande" ljud fr fläktsystemet. Så mitt antagande har varit att systemet behöver fyllas på. Sagt o gjort,....idag fick jag systemet trycktestat av en "3-parts" firma :-). på tomgång stod manometern på runt 2,5bar hyffsat stabilt medans när jag varvade upp i 1500rpm så gick den upp till 4bar ca och svajade där fram o tlllbaks en del. Killen påstod att det inte saknades medium i systemet utan at det sannolikt var fel på kompressorn.....fick besked att det landar på ngnstans 12-14.000kr att fixa med nya delar. AC:n funkar ju även om det är dåligt fart på den.... Vad säger ni? Är det kompressorn? Går det att fixa utan att byta ut den? Ha det//Mikael | |
|
När jag i våras hade min E90 inne på ac-service så hade inte mekanikern några goda ord att säga om nyare tyska bilars ac -system. Till skillnad från äldre bilar så snurrar kompressorn alltid vilket gör att den slits ut i förtid. Främst är det VW som har detta problem,men även BMW. Hur långt har bilen gått? |
|
|
När bytte BMW? E39 hade ju både koppling och varierbar kompressor = perfekt. |
|
|
Blev köldmediet uppvägd och därför bedömdes OK ??? Bu bör inte haft porlande eller väsande ljud om det är tillräckligt med köldmedie 2.5 Bar är kanske en smula högt vid tomgång men att trycket börja hoppa upp och ned är inte helt ovanligt på kompressorer med variabel kompression då många varianter är sk. PWM-styrda av elektronikboxen (har du en sladd längst bak i kompressorn?). Det som är intressant är ur djupt den pumpade medans det var i läge 'till' när den varierade upp och ned i tryck. en del system som VAG siktar på att hålla 8 grader värme på utluften och styr kompresson efter detta. Om man såg att trycket - även om den varierar - ändå gick ned till ~2 Bar när man hade motorn på 1500 rpm så kanske man skall titta på alla sensorer som styr kompressorn via dess kontroller då tex om evaporatorsensor inte fungerar eller är glapp så kan systemet bli heltokig Man kan också tvångstyra ventilen bak i kompressorn om den är av elektrisk typ och då har jag sett att man matar på en spänning mellan 0.4V och 4.4 Volt (oftast via en färdig testdosa) från helt stängd ventil till helt öppen ventil och där kan se hur kompressorn pumpar utan att det är en reglerloop som hela tiden ändrar sig och trycket gungar. Med andra ord jag skulle verkligen kolla kompressorn noga och om resten av systemet beter sig rätt innan jag skulle slanta 14 papp för en ny kompressor. sedan går det att komma undan tidigare om man är mekvillig - om man kan få systemet tömd - hitta begagnade kompressorer från tex. tyskland med inte allt för många körtimmar (i regel från krockade bilar), byta ut själv (det kanske tar en dag om det inte sitter för jäkligt) och sedan åka och fylla hos den som tömde denna. var noga med att köpa nya O-ringar (viton) och smörjs med kompressorolja vid insättning då de gamla av Viton formar om sig sakta (lite som modellera) och tappar spänsten med tiden och när man juckat in och ut anslutningarna så är det inte säkert att de tätar längre- torkfilter skall också bytas och detta skall göras med kortast möjliga tid och raskt arbete precis innan vakumpumpen startar - dvs. låt kylnissen göra det eller att du åker till kylnissen omedelbart efter att du skruvat ihop denna (ha inte AC-knappen intryckt) - låt det inte stå över natten eller annat dumt innan vakumsugningen. Har man egen vakumpump så underlättas allt detta oehört... |
|
| Du har dålig kylmedelsmängd! | |
| Dum fråga kanske men har du gjort inställningen i idriven "climat" ställt alla strecken för mittblåsen på blått? missade den inställningen på min och den stod på mellan läge (vitt streck) varvid jag tyckte den kylde ok men inte den där superkylan som man kan få nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.