|
|
|
|---|---|
|
Har bestämt mig för en 1-serie diesel men blir lite fundersam vad gäller motoralternativen. Då jag läser specifikationerna för de olika motoralternativen ser jag att samtliga modeller har samma motorvolym, samma borrning och samma slaglängd....alltså, som jag förstår det helt identiska motorer förutom effektuttaget. Är det så enkelt att det bara är mappningen som skiljer? Och viktigast av allt...om jag köper en 116d och kommer över ett chip från en 120d, kan jag då enkelt förvandla denna 116d till en 120d? Någon som har erfarenhet av detta? JB | |
| Är det nya modellen eller den gamla det gäller? | |
|
Nej, det finns flera hårdvarumässiga skillnader mellan motorerna. I princip är det samma som för skillnaderna mellan 3-litersdieseln och 3-litersbensinaren som både finns i flera effektutföranden. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det gäller den dieselmodell som kom -08. Ok, antar att du med hårdvara menar mekaniska skillnader som exempelvis storlek på insug, turbo etc, eller? Berätta gärna mer ingående om skillnaderna. JB |
|
| bla vet jag att hela bränslesystemet skiljer på 118d-120d | |
| Jag tror det skiljer i utväxling mellan modellrna med. | |
|
116d-118d: oljekylkrets, programmering, bromsar 118d-120d: turbo, insprutningssystem (1600bar solenoid med 3 insprutningar vs. 1800/piëzo/5), ic, växellåda och slutväxel (120 kortare(!) växlad), bromsar Mer info på realoem.com och här en bra artikel om motorn (originalet på franska): Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.