|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW älskare! Jag skall nu köpa min första "riktiga" bil vilket är väldigt roligt men samtidigt väldigt ångest laddat för min del. Jag har alltid varit insnöad på BMW och även lite på VW men problemet är inte att välja mellan de två märkena utan även vilken modell och motor. Att man har både föräldrar och vänner som har många olika meningar om vilket bil det skall vara gör inte hela saken lättare. Mitt extrema stora intresse för BMW borde ändå reda ut valet ganska lätt har jag alltid trott men nu när man väl står här och skall välja så blir det en enda stor röra och JUST därför behöver jag er kunniga och redan BMW ägares råd och gärna era egna tankar angående vilken BMW jag skall köpa. Det som jag själv är sugen på att köpa är en 130i e87med m-sport paket både invändigt och utvändigt, skin klädsel och navigation men jag vet nästan ingenting av ägandekostnader för en sådan, jag har förövrigt kontakt med en bilsäljare i Tyskland som sitter på just exakt en sådan här som jag redan nästa vecka kan åka och köpa. (134,000 + importkostnader) Redan här kan jag tänka mig att ni tycker att det inte är så svårt val, eftersom 130i är en så otrolig rolig bil att köra men eftersom jag verkligen är kär i både i e60 och e90 så är det ett sånt otroligt svårt val och då har jag inte ens en susning vilken motorstorlek eller driv-medel jag vill ha. Så nu får ni gärna ge era synpunkter på vad just ni tycker att jag skall köpa! Min profil/krav Kille snart 20 år 2 mil till jobbet enkel väg Älskar aktiv körning på landsväg Skinnklädsel ett måste Gärna inte den minsta stereon Bensin eller Diesel spelar ingen roll Rödljus vinnare Ej i behov av kombi Billig i drift Budget runt 150,000 Tack för att ni tar er tid att ge era synpunkter och erfarenheter kring just era bilar och köpråd. Mvh Philip | |
|
Hej Philip! Intressant fråga du tar upp. BMW 130i - man 19 år. Inte bra kombination tyvärr. Om jag säger så här: BMW och man 19 år inte bra kombination, BMW 130 och man 19 år MYCKET MYCKET inte bra kombination. Försäkringspremien lär utan tvekan hamna på 25.000 om året eller mer. Den enda BMW som ger dig någorlunda vettiga försäkringskostnader är en 116, tyvärr. Om ens den. Om du inte har tänkt skriva bilen på din mamma eller så förstås, men då riskerar du att stå utan ersättning om du krockar. Ge dig ut på bytbil eller blocket och leta upp sådana bilmodeller du är intresserad av, och jämför försäkringskostnader på Compricer eller Insplanet. I övrigt finns väl inget att anför direkt om bilen. Bra lättkörd, rolig bil. Alla BMWar har rätt behagliga drift- och underhållskostnader. Alexander |
|
|
Tack för ditt svar! Glömde att berätta att bilen kommer att "köpas" och köras av min pappa som förövrigt är min arbetsgivare och jag kommer "endast" att bruka den vid "enstaka" tillfället ;) Någon som har synpunkter angående en 120d kontra en 130 ? Väger 130:s prestanda upp de högre drift kostnaderna om man jämför med 120d:N? Kan tänka mig att det är gott drag i 120d:n, har kört en 320 e91-10 en del och det är väldigt bra drag i den som är lite tyngre. |
|
|
Om du vill ha något som är billigt i drift bör du skaffa en cykel. Sämsta köp ekonomiskt sett, efter köp av ny dator, kommer köp av bil.Dt blir aldrig billigt - oavset vilket märke eller modell du väljer.Om du investerar i en Ferarri från 50-talet som sen stiger i värde så kan du komma du billigt undan i långa loppet. En riktig bil har sex cylindrar därför att 6 cylindrar är fler än 4 cylindrar. Du får en mycket len gång. Större motor arbetar mer optimalt vid högre belastning. Ska du gubbköra passar en 4.cyl bättre. Min 325 drar ca 0,7 vid konstant 120 km/tim, int emycket att klaga på. Det är inte förbrukningen som kostar utan hur ofta du kör. Ta cykeln när du bara ska ut och köpa tidningen. Håller med om att skinnklädsel är ett måste. Jämförde min med farsans Volvo V50 skinn och det kändes som att det skiljde en cm i tjocklek till BMWs fördel. Mångahär på forumet tror jag tycker att sportstolar är ett måste. Kan bara hålla med. Det finns många inlägg här på forumet som klagar på hur urusla BMW standard (Business) är. Har själv Professional med ProLogic7 och kan väl säga att ljudet är acceptabelt. Mer info finns här: Länk Ska du vara en rödljusvinnare vet jag inte om BMW är rätt val. Det finns säkert en hel räcka andra märken/modeller som är snabbare. Men om du vill vinna i rondellkörning så är BMW ett bra val. Otroligt välbalanserad och rolig att köra. Styrningen skär som en varm kniv i smör genom kurvorna. Rondeller är alltid skojjiga när man kör BMW. Om du tycker om dynamisk körning på landsväg torde e90-serien vara ett bra val. Har sett många lyriska artiklar i motorpressen. Anledningen till att jag själv gick över till BMW för ett år sedan var: 1. Att motorjournalister nästan alltid rankar BMW som nummer 1 ur alla aspeker förutom ekonomin. Men då gäller det nya bilar. Om du köper en 4-5 är gammal BMW får du otroligt mycket bil för pengarna ( samtidigt som grannarna tror att du är miljonär). Jag antar att merparten av alla motorjournaliste testkör fler märken/modeller än oss andra. Och varför hamnar BMW nästan alltid i topp hos dem ? 2. BMW ligger alltid i topp hos konsumenterna i "Sveriges mest nöjda bilägare". Konstant pallplats de senaste 10 åren. Jag antar att du tänker köpa begagnat. Försök hitta en bil med allt det lull-lull du vill ha. Det kostar inte mycket extra, förutom att du kanske måste invänta rätt bil ett tag. Tycker själv att: -antalet mil inte spelar så stor roll. BMW håller mycket bättre än std-bilar - BMWs service och reparationskostnader inte är större än för andra modeller. ( Kanske M eller 7 serien har större kostnader) - Satsa på bra stereo. - Se till att allt lull-lull finns med från början. Det kank bli dyrt att éftermontera. - Riktiga karlar är självsäkra nog att köra med automat. BMWs funkar finemang. - Panoramatak är trevligt dendär första riktiga vårdagen. - Keyless Go är en stor WAF - Att alla småsaker alltid fungerar lite över förSväntan; tex farthållaren, keyless go, larmet, regnsensorn, STYRKÄNSLAN, motor, växellåda, bromsar, ..... |
|
|
Rödljusvinnare ? köra vid enstaka tillfälle ? Ok! Stor motor, liten bil som 130i blir nog bra! |
|
|
Skulle nog hellre gå på en E90 325i, gärna med M-paket. Bra bil som "varar länge" och nog inte behöver bli svindyr i försäkring mm som kanske en 130i blir. ---- BMW CS #6212 |
|
|
E87 130 är det roligaste man kan köpa från BMW (iaf. de senaste 10 åren)om man inte ska ha en M-bil. Jag upplever det inte som om min bil har några som helst negativa sidor, den är suverän. Tycker att en 1a ska ha denna motor, en 120D har ju en helt annan bil... Tycker inte att diesel passar in på några av dina kriterier. /Jonas |
|
| Jag slår ett slag för 130i jag med :)... konstigt vore väl annat :) fast E81 är valet för mig... | |
Verdi |
En sak att tänka på är att 3-serien inte är så mycket större/tyngre än 1-serien som man kanske tror. I regel är 1-serien några tiondelar snabbare 0-100 men i gengäld har E90 högre toppfart och i regel även lägre förbrukning. Med likadan motor alltså. Det beror på att 3:an har lägre luftmotstånd. Vilket antagligen gör att den antagligen är snabbare 100-200km/h än motsvarande 1:a. Dessutom är 3:an tystare och bekvämare. Och har mer plats. Även om man är ung så kanske man vill ta med några polare och åka till fjällen eller liknande. |
|
Toppfart när alla är begränsade till 250km/h??? Hur tänkte du nu?? :) 4 pers åker bekvämt i en 1:a så länge ingen i framsätena är riktigt långa... men visst 3-serien har mer bagageutrymme... lägre förbrukning vete fåglarna... |
|
|
"Glömde att berätta att bilen kommer att "köpas" och köras av min pappa som förövrigt är min arbetsgivare och jag kommer "endast" att bruka den vid "enstaka" tillfället ;)" Det där är rent försäkringsbedrägeri och inget annat. |
|
|
"Glömde att berätta att bilen kommer att "köpas" och köras av min pappa som förövrigt är min arbetsgivare och jag kommer "endast" att bruka den vid "enstaka" tillfället ;)" Det där är rent försäkringsbedrägeri och inget annat. |
|
Verdi |
RaiderViking - Bara 135i och 130i som har toppfart 250 på 1-serien. På 3-serien fixar 330d och 335d det också. Så "alla" är det ju inte riktigt. Hur tänkte du nu? ;-) |
Verdi |
ps. Försäkringsbedrägeri genom att skriva bilen på en förälder har jag gjort mig skyldig till också så det är inte det. Men man ska vara jävligt klar med att man tar en risk. Om det händer något så... Försäkringsbolag är inga hyggliga typer. |
| Verdi, du har fel. Orkar inte skriva en lång utläggning på surfplattan just nu, men ovanstående är solklar skenförsäkring som andra 130-ägare får ta kostnaden för när det smäller. Ring och fråga fbolagen vet jag. :-) | |
| Tror iofs att 123d gör det oxå men är inte säker... dock så är det ju med OPs uttalade önskan om en 130i just 130i, 135i, 123d, 330d, 335d, 330i, 335i som är målet... jag tvivlar ju på att en 320d eller liknande känns så upphetsande när en av kravställningarna är "rödljusvinnare"... troligen så är 135i/335d/335i är utanför scoopet med tanke på den anslagna budgeten... så jag tror faktiskt att mina tankegångar var i en logisk följd... | |
| Köp den här, så har du råd med försäkringen. Länk Din skenförsäkring betalar jag och vi. | |
|
Jag har ägt flera olika riktigt roliga BMW's genom åren och 130 är utan tvekan en riktig favorit. M-bilar i all ära men med en budget på 150' så är en 130 (med M-pkt givetvis) ett givet val. Vi har ägt vår i drygt 3 år och hade det inte varit för att det är på gränsen med två barn så hade min bättre hälft aldrig gått med på bilbyte. För 150' får du vår nypolerad... München |
|
|
Ja, det här med att skriva bilen på farsan och få ner premien med ca 85% är ju ett sätt som funkar, men du ska vara medveten om att du tar en risk. Risken du tar är att stå utan ersättning om du någon gång skulle söka ersättning, (stöld, kört av vägen whatever). Det kallas försäkrat intresse, och står tydligt i ALLA försäkringsvillkor. Du gör ju som du vill. Det finns ett rätt bra rättsfall om ämnet som är citerat här på autopower. Sök på "Skriva bilen på farsan". Alexander |
|
|
I försäkringsbreven står nästan alltid ( ungdomssjälvrisk tillkommer med 1000 eller mer om föraren är under 24 år vid skada). eller (Du har angett att ingen förare under 25 år kommer att köra bilen och har därmed erhållit rabatt på försäkringen. Om någon under 25 år ändå kör bilen tillkommer en extra självrisk vid vagnskada) . Försäkringsbolagen har både hängsle o livrem och ändå tjänar pengar! Vi har tidigt fattat att det är DU som skall bruka bilen så det är bara att betala försäkringspremien precist som vi andra gör för att ha roliga bilar! |
|
|
Ni diskuterar huruvida en 1 serie är lika komfortabel som en 3 serie, skämtar ni med mig lr? :D Det är pluttbilar båda två, pluttbilar kommer alltid skutta omkring på vägarna mer eller mindre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.