|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger hur många här har monterat extraljus på en X5a 2007 E70 karossen??... Ställer frågan eftersom jag var i kontakt med BMW verkstad idag och dom har aldrig monterat extraljus på en x5a och visste inte om det skulle gå bra eller dåligt pga bi xenon, eftersom denna bil har ljusövervakning.. Ni som har monterat på era bilar alt lämnat in till någon bilelektriker kan gärna uppge vem som monterat m.m så jag kan inhämta lite upplysningar om montage m.m.. Tack på förhand.. Mvh | |
| Har monterat på ett par inga problem så länge man gör rätt | |
|
Skulle va himla tacksam om du kunde förklara hur du gjorde m.m, eftersom bi xenons tillslag går digitaliskt och du inte har varken + eller - som du kan ta till relä.. Tacksam för all hjälp jag kan få, en bild säger mer än 1000 ord. |
|
|
Kopplar som vanligt dock styrströmmen till reläet tar du från bi-xenon klaffen. du får inte ha för tungdraget relä. om du ska ha många får du sätta ett minirelä som i sin tur drar flera. När du ska hitta kabeln vid strålkaastaren kan du inte bara rycka ur kontakten då indikerar den fel. Dvs skickar ingen som du kan mäta på. Lycka till |
|
| Tack Erik användbar info :-) nu ska här kopplas.. | |
|
beemer530, Var sätter du extraljusen och vilken modell är det? (Har själv funderat på extraljus, men tycker inte det är så estetiskt tilltalande på E70 som framifrån har en så "markant profil".) |
|
|
-Martin- Jag monterade en plåt bakom regskylten och kommer använda 3st Sim med xenon.. |
|
| Jag drog styrströmmen från bi-xenonklaffen (gul-röd kabel) till ett vanligt relä som följde med kabelsatsen till extraljusfästet, Lite-On. Fungerar hur bra som helst! | |
STi |
Thompi eller någon annan Kan ni förklara i mer detalj hur ni gick till väga för att lösa styrsignalen från vilken sida ni tog den och vad ni behövde lossa på för att komma åt den och vilken typ av relä ni tog för att det skulle funkar eller den biten kanske inte är så känslig? /MVH |
|
Jag har monterat Extraljus på min X3 F25:a , använde mig av en färdig kabelsats från www.sepab.se , funkar klockrent, har även dragit in en liten fyfanknapp i Kupén,har tre NBB 225 Xenonkoverterade på rostfri skylthållare, stagning med kula i ena änden å gaffel i andra änden , hade tänkt läfgga ut bild här men det vette fan hur man gör , styrström har jag tagit från den högra kabeldonet vid lyktan hör av dej vid funderingar så kanske jg kan ge dej råd och tips |
|
|
Sepab Artikelnummer Extraljuskablage för 3 ljus EB093-3A Teknisk information Maximal kontinuerlig belastning 25 A Driftspänning 12 V Tillslagspänning 4 V Styrström 2 mA Elektroniskt överhettningsskydd 1500 C |
|
STi |
Vad innehåller den färdiga kabelsatsen inga snabbkopplingar för att sätta emellan bef kablage/kontakt för att smidigt få ut styrsignal? Vilken tråd/färg har du på styrsignalen gul/brun eller gul/röd? Har monterat ljus på ett par bilar tidigare men aldrig på Bmw. Är lite rädd för att stereon eller liknande ska gå sönder. Du får gärna skicka bilder på hur du gjort till min mail (skickar den i PM) Mvh Jimmie |
|
Hjälpte min far att montera en led ramp bakom njurarna på hans e70 igår. Ryck ur kontakten som går till vänster lyckta, sen får nån sitta och slå på/av helljuset tills man hittar rätt kabel (den var gul/brun och hade nr5 om jag inte mins fel) Blir inte som ErikThörn säger att de inte finns nått att mäta på bara för man rycker ur kontakten, dock varnar den ju för trasiga lampor, men de försvinner när du trycker tillbaka kontakten. Sen är det bara ta 12v och jord från uttagen som man kan köra startkablar på. Lätt som en plätt. Körde med ett säkrat hella relä och sen 2,5m2 kablar. Ska man koppla vanliga extraljujs med 55/100w lampor så får man nog köra på 2 eller 3 relän och grövre kablar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.