|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| WGG yrar i nattmössan om rostskyddsgarantin. Min gamla vagn med 20000 mil på mätaren står på BMW i detta nu och får nya framdörrar + baklucka åtgärdade. Det är de klassiska rost i kitskarvarna som åtgärdas, småbubblor dvs... | |
| Jonas: Mil på mätaren spelar väl 0 roll? Det är väl efter -04 som spelar roll.. | |
|
Ja, miltalet har mindre betydelse. 12 års rostskyddsgaranti från 2004 ----> BMW M-POWER |
|
Karl-Hilding |
Om du vill ha en surrig BMW utan klös, köp en 320. Om du vill ha en mindre surrig BMW med klös, köp en 325. Om du vill ännu mindre surr och rejölt med klös, köp en 330. Jag har stor erfarenhet av dessa tre! Skulle valt mellan 325/330 enbart! Lycka till och du skall veta att du får mycket bil för 50-70.000. Du kan inte "förlora" många tusen på värdeminskning heller. |
|
Karl-Hilding: Tack för svaret. Jag kör inte jättemycket så bränsleförbrukning spelar ingen vidare roll. Vad säger ni andra om rostskydd på en 5-serie i den prisklassen? Jag tjatar om rost för det förstörde min gamla 328 -99 helt.. |
|
| Jag skulle valt en 2004 eller senare, just på grund av goodwill åtagandet. Sen har faktiskt WGG rätt, garantin i sig gäller mycket riktigt bara genomrost MEN BMW är generellt frikostiga med goodwill åtaganden. I princip de allra flesta verkstäder godkänner byten men det stämmer att de alltid är upp till varje bedömare och garantihandläggare att i slutskedet avgöra ärendet. | |
|
jonasjonas, WGG talar aldrig i nattmössan. Men DU gör det! |
|
| Ska åka och titta på bilen iallfall. Alla fel som jag hade på min gamla e46´a ska jag kolla upp. Det känns bra, jag kan inte vara utan BMW mer, känns som tobak. Fan vad jobbigt. | |
| WGG, garantin gäller absolut inte bara genomrost. Av erfarenhet kallar jag BMWs rostskyddsgaranti för förnämlig! | |
| q: vad WGG försöker säga är att garanti och goodwill är två olika saker. Rostskyddsgarantin gäller bara genomrost, det står tydligt beskrivet i kraven för att garantin skall gälla. Men BMW är trots detta mer generös än vad de egentligen behöver vara (= goodwill) och byter karossdelar frikostigt så länge bilen är inom garantitiden. Men detta innebär samtidigt att du inte kan åberopa garantin i sig för att få en ny karossdel utan att detta blir ett case-by-case bedömning av fackman. Alltså, garanti och goodwill är två skilda saker... | |
| Går inte produktfel på nybilsgarantin, dvs två år? Och oavsett blir ett produktfel upp till en fackman och handläggare att bedöma i slutändan. BMW har inte mycket åtaganden efter det att fabriksgarantin gått ut, då blir allt en fråga om goodwill från BMWs sida. | |
|
Tjena igen grabbar. Kul att ni diskuterar rostgarantin i denna tråden. :) Vad säger ni om en ci? Länk |
|
|
Varför inte kolla på en -04 och framåt om rost nu är största farhågan? En bil med fler mil på mätaren behöver inte vara sämre. |
|
|
Niten var att jag köpte en som redan fanns rost på. Fråga mig inte varför. Det skilljer lite i pris på en coupe jämför 00 med 04. |
|
|
Stora problemet med rosten att det ofta börjar inifrån. När man väl börjar se det komma så har processen redan startat där inne för längesen. Jag gick själv på den niten. När jag köpte min fd 330 så såg den i princip helt rostfri ut, men efter bara några månader så såg man några bubblor. För att verkligen se att den är helt fri så måste man nästan dra och slita lite i lister/kjolar etc för att verkligen se. |
|
| Angående miltalet så var det inte förrän vid 14-15000 mil jag behövde börja byta delar som länkarmar, hjullager mm på min e46a. Rost kom däremot krypande på förardörr bakskärm ( nederkant) samt baklucka redan runt 12000 mil. Men BMW tog allt på garantin. | |
|
Apapap. Du menar goodwill. Viktiga grejer vettu... |
|
| Ci är troligen ett mycket bättre köp än sedanen, och lättare att sälja i nästa steg. Jag tycker du absolut bör köpa en 2004 även om den är dyrare i inköp. Det kostar en del att laga rost och sabbar hela bilägandet. Då är det bättre att få det åtgärdat av BMW kostnadsfritt på garanti eller goodwill :-) | |
|
Har du sett min annons? Länk INGEN rost och inga fel. Mvh, Kristian |
|
| Sorry, såg nu att du letar efter en med få mil. Jag tror min 325ti har allt utom just "få mil"... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.