AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
15.282

E46 325i -01 9200 Mil på mätaren, värde?

Sida 1 av 3
Hej Autopower!

Jag har varit på jakt efter en E46 med få mil på mätaren och hittat en på en firma för 59900. Är det ett rimligt pris för en sådan här?
Länk!

Svårt givetvis men spontant vad säger ni andra?

Tack för svar
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Satsa på en E46 med M-paket istället.
Bilen får ett helt annat look och samt E46 med m-paket kostar inte så mkt nuförtiden.

Den bilen du länkar till är i ett sådant miltal så att kolla om stötdämparna, multi/generatorrem, länkarmar, diversestag, bromsar mm är bytta annars kan du räkna med att något kommer som brev på posten. (Ta med det i din budget)

Vad har du för budget förresten?

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Jämför själv utseende mässigt.

Länk

Om du inte måste ha 325 utan kan tänkas 320 oxå har du bra bilar att välja mellan på blocket.

BMW M-POWER
Tack för svar.

Okej så man kan räkna med att inget är bytt? Sen håller jag med om att M-paketen ser bra mycket bättre ut.

Budget är 60-70k.

Har en bil ute på blocket, får se om jag får den såld.
Här står att det är m-paket men vetitusan om jag ser någon skillnad?

Länk
GI
2.196
GINO
Det där är ingen M-paket på den bilen.
Fälgarna ingick i paketet men thats it.

Om du har möjlighet så undvik dem tidigare årsmodellerna, satsa på en bil helst från 2001 framåt.

BMW M-POWER
Okej tack för svar. Helst vill man ha någon med få mil på mätaren men det verkar vara svårt att finna.
GI
2.196
GINO
Med din budget blir det väldigt svårt att uppfylla alla kriterier :)
Du får kompromissa lite i sådana fall, men stirra dig inte blint på miltalet.
Hellre en bil som har gått 13000 mil och har fått en hel del bytt istället för en bil med 9000 mil och du åker på en massa verkstadsbesök om du inte skruvar själv.

BMW M-POWER
Det är sant Gino.

Här är en intressant:
Länk

Bu eller bä? Hittade ju en kanonbil och så börjar du skrika efter massa m-paket hit och dit :)
Får se vart det landar någonstans. Ska iallfall ta reda på det du sa om vad som är bytt. Det är kanske ett känsligt stadie runt 10000 mil.
GI
2.196
GINO
Haha tänker inte skriva något mer för då blir du mer förvirrad :)
Bilen ser bra ut på bild med lite prut så kan det vara ett bra köp.
(E46:an har en bra tendens att rosta friskt, se till att undersöka under motorhuv, nederkant dörrar, springan mellan bagagelucka och kaross samt själva bagageluckan.)

Se bara till att kolla upp ett par detaljert till innan köp, se nedan

1) Kolla service historiken noga (Stämplar osv)
Ring ev dem verkstäder som har servat bilen för att verkligen bekräfta historiken

2) Kolla antal ägare på bilen
(Gå in bara på TS hemsida och knappa in reg. nr )
Länk

3) Maila bilprovningen och begär bes. protokoll för föregående besiktningar för att minimera risken för skruvad bil.

BMW M-POWER
Gino: Jag hade en 328ia tidigare och den rostade upp på 2 år. Tappade 40000 i värde så den niten vill jag inte gå på. Nu är 2001 inte omfattande av rostskyddsgarantin så jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Spara några månader till och köpa en 3 serie med den nyare karossen, E60 heter den va?
GI
2.196
GINO
Har du inte bråttom och om du kan hålla igen suget efter en ny bil så är nog det smartaste att spara dina stålar tills du har tillräckligt så du kan satsa på en E90.

BMW M-POWER
Nja bråttom har jag inte så. Hur är rostskydd på E90? Någon garanti från BMW?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Alla BMW som är uttagen 04 och senare har 12 års rostskydd, så satsa på en sådan bil!

Alpina B8 Länk
Abbe: Stämmer det att de äldre bara hade 6 år?

Mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ja det stämmer. Min bil uttagen 040116 står på BMW i denna stund och får nya framdörrar plus baklucka ommålad, den senare är dock ett backjobb från förra året... Förhoppningsvis får jag även en ny motorhuv inom kort...
Usch, avskräckande att köpa en e46 i denna stund. Urdåligt rostskydd vilket jag själv fått vara med om. Nej en e90 får det nog bli.
Fick ett mejl tillbaka, jag hade skrivit mejl om vad Gino sagt.

"Bilen är såld till porsche center syd som i sin tur sålt bilen vidare till mig. Bilen är testad där och jag förstår inte vad du menar med 9200 mil, det är väldigt lite mil på bilen. Bilen är fullservad hela vägen och nyservad vilket gör det ännu bättre. Jag föreslår att du bokar en tid med mig så vi får träffas och titta på varandras bilar. Jag behöver inte ha 10000kr som jag tänkt utan kan nöja mig med 5-6000kr om jag gillar din bil. Jag vet inget fel på bilen eller om något behöver bytas och kan inte svara på när delarna du efterfrågade är bytta, det borde framgå av servicekvitton i bilen. Jag har mycket hugg på bilen då det är sällsynt med dem milen runt 9000. Ring mig imorgon är du bussig. Ha en fortsatt fin kväll Robin. "

Vad ska jag svara honom? Jag bjuder honom en inbytesbil värd ca 60000 privat.
Kanske ska bifoga vad jag skrev till handlaren:
"Fick lite varningar om att köpa en med 9200 mil på mätaren. De jag skulle ta reda på är att det är en känslig fas vad gäller slitage på stötdämpare, generatorrem, länkarmar, bussningar, bromsar etc. Vet du om något är bytt?
Såg att bilen var avställd, innebär ytterliggare ca 1500 i kostnad. Jag förstår att du vill tjäna pengar, men är bilen bra i övrigt skick kan jag tänka mig ge en 5-6000 emellan, kräver ni mer är jag inte intresserad."
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Så här är det: E46:an har dåligt rostskydd (kaross) och är i vissa avseenden felkonstruerad, dvs den har inbyggda rostfällor. Tyvärr är min egen bil en av de många drabbade. MEN om bilen är väl omhändertagen från början, dvs tvättad med högtryckstvätt en gång per månad eller så, kan du säkert finna en rostfri. Allt har att göra med hur omhändertagen den varit. Räkna med att en bil av 10 är OK, så det blir såklart lite letande.

Rostskyddsgarantin är ingenting att ha, då den inte gäller ytrost utan bara genomrost. Dock förekommer det att BMW tar ytrost ändå på garantin, men i strikt mening är det inget garantiåtagande utan en good-will gest. Du är med andra ord i händerna på någons godtycke.

Lite off-topic, men någon repade min tidigare z4:a då den var inne på Förenade Bil i Malmö för service. Jag hade en diskussion med Christina (servicechefen) om att dela kostnaderna, men helt plötsligt lade hon locket på och vägrade svara på mejl. Godtycke, alltså...

WGG: Hur ska jag tolka ditt inlägg menar du? Ska jag strunta helt i e46 modeller eller ska jag leta vidare? Jag har som sagt haft en e46 tidigare och jag går INTE på niten igen och kommer leta rost tills jag så dör innan jag köper en. Samma med airbag-problemet osv. E46 är den finaste bilen av alla i sin prisklass men det finns mycket nackdelar också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.