AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
16.870

Försäkringsärende självförvållad skada

Sida 3 av 3
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kanske kan du upplysa oss vanliga, mindre värda bilägare med din högre förståelse, Dawwe? Dina analogier hitentills verkar ganska... off.

Om jag byter olja på bilen själv och pytsar i spolarvätska i motorn istället, ska FB stå för det också?
qsacage: "Om jag byter olja på bilen själv och pytsar i spolarvätska i motorn istället, ska FB stå för det också? "
I följd med den linje Dawwe argumenterat så ska försäkringsbolaget självklart stå för det.
Chris: Nej det menar jag INTE. Skulle det hända så "skyller jag på mig själv", även om det var oavsiktligt. Men just i detta unika fall så anser jag att det borde täckas av försäkringen, du tycker uppenbarligen annorlunda. Jag är tämligen säker på att TS hade 50% chans att få de godkänt, allt hängde på skaderegleraren...
Nu behöver det ju inte vara trafikskador för att man ska få ut på vagnskadeförsäkringen så om man råkar repa bilen själv när man går förbi den är det nog inte alls omöjligt att man får ut på försäkringen.

Så här står det i mina vilkor hos LF:
"Försäkringen gäller för skada genom trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller
uppsåtlig skadegörelse av tredje man."
Qscage: Gärna. Gränsfall. Det förekommer att folk tankar diesel i bensinare o vice-versa, o se på fan om inte försäkringen brukar täcka det i regel...Bad example.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Dawwe, ge dig. Du har fel, kan du inte bara acceptera det? :)

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För övrigt har alla maskinskadeförsäkringar undantag mot att du tankar fel drivmedel. Det står i villkoren på ALLA maskinskademoment hos ALLA bolag!

Alexander
Alexander: Jag har lika mycket "fel" som du. Olika synpunkter/bedömningar. Jag anser att bedömningen är fel. JAG hade överklagat om jag varit TS o känt att jag gjort rätt. Hade jag däremot känt på mig att det är jag som inte varit påläst i förfarandet hade jag inte brytt mig om att anmäla skadan. O som sagt, i detta unika fall hade det rört sig om en kostnad på gissningsvis max några 100-lappar för FB för att få behålla (?) en nöjd kund. Hur korkad är inte den skadereglerare som först ber att få ett expertutlåtande inkl uppskattad kostnad för att fixa skadan. Gissar på att med FB's avtal med diverse verkstäder så hade det till o med blivit en plusaffär för de då kostnaden hade understigit självrisken (verkar som om TS självrisk ligger på ca 6000kr).

Väldigt många här som är ytterst korrekta "paragrafryttare" när det kommer till andras egendom, hoppas verkligen ni håller samma linje när det är er tur att ha otur.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Plusaffär? Bolaget tar inte 6000 i självrisk på en skada för 2000... De säger nog att det är helt obödigt att blanda in FB öht!

I min bilförsäkring finns ett drullemoment, typ om man spiller glass på sätet eller repar upp bilen vid lastning.

Jag läste nånstans om det där med avsiktlig/oavsiktlig skadegörelse. Om en cyklist ofrivilligt ramlar på min parkerade bil är det inte självklart att cyklisten måste pröjsa, men om densamma kastar cykeln på bilen är det det. Nån som vet?
Och om den jäveln smiter är det min vagnskada eller delkasko som går in beroende på om cykeln kastades eller kraschade...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Plusaffär? Bolaget tar inte 6000 i självrisk på en skada för 2000... De säger nog att det är helt obödigt att blanda in FB öht!

I min bilförsäkring finns ett drullemoment, typ om man spiller glass på sätet eller repar upp bilen vid lastning.

Jag läste nånstans om det där med avsiktlig/oavsiktlig skadegörelse. Om en cyklist ofrivilligt ramlar på min parkerade bil är det inte självklart att cyklisten måste pröjsa, men om densamma kastar cykeln på bilen är det det. Nån som vet?
Och om den jäveln smiter är det min vagnskada eller delkasko som går in beroende på om cykeln kastades eller kraschade...
Jag tycker faktiskt att försäkringsbolaget skall stå för skadan om man nu, som någon skrev, råkar repa bilen. Lite beroende på situation förstås, men rent generellt är det ju därför man har en försäkring. Den skall förstås gälla även om man är klantig eller dum... Oförutsedda och plötsliga skador skall täckas, om man så kör av vägen i en rondell, missar att lägga i handbromsen eller vad det nu kan vara. Drar man det tillräckligt långt beror ju faktiskt alla egenvållade skador på att man har varit korkad och missbedömt något.

Problemet med den aktuella skadan är ju att den inte riktigt är varken en olycka eller plötslig skada. Håller dock som sagt med om att det är ett gränsfall.
Marin: Skadan kostade enligt TS ca 2000kr mer att åtgärda än självrisken, dvs då har han frågat pris som "privatperson". Jag vet inte hur det är idag men tidigare använde verkstäderna CABAS för att räkna ut skadekostnaderna mm. Olika firmor fick olika timpenning så klart. A2-lackering hör väl till de bättre/dyrare/större firmorna, skulle inte förvåna mig om de har avtal med ett antal olika försäkringsbolag. Kan inte tänka mig att FB skulle "outa" deras avtals-timpris med en viss verkstad, frågar kunden vad det kostar får han väl ordinariepris så att säg. Försäkringsskador (dvs "lätta" lackeringar) är något lackfirmorna gillar, man får bra snurr på verksamheten då, med relativt god lönsamhet. Hellack däremot är inte lika populärt...
Hej!

Jag har fått en lösning nu med Trygg Hansa jag är nöjd med. Tycker de hanterade detta väldigt bra i slutändan. Förstår såklart THs beslut då det är en gråzon.

Kul att fått läsa alla kommentarer här.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vad blev lösningen? Nyfiken! :)

Alpina B8 Länk
Ja som Abbe skriver, vad blev det? Du kan ju inte bara säga att det är löst liksom. =)
Ser att jag inte svarat Er här. :)
Lösningen blev att TH betalade ut mellanskillnaden mellan självrisk och verkstadens kost. (Det var ingen stor summa)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.