|
|
|
|---|---|
| ett lite konstig fel min 540 kokar när man kör sakat så fört man gasar sjunker mätaren men vid kryp körning går upp igen. va kan det vara. | |
|
Mest troligt kylfläktens viscokoppling. |
|
| Eller termostat alternativ vattenpumpen | |
|
Termostaten ger oftast motsatt problem, den står halvöppen och kan inte stänga, ger snarare för kall motor under vissa förhållanden. Viskokopplingen ger inte heller ofta detta problem, snarare att den kopplar in felaktigt och rusar. Vattenpumpen är mest misstänkt, lös impeller eller annat gör att kylvätskan cirkuleras för dåligt vid låga varvtal. FP |
|
|
tack för svaret jag har termostat men ett kontakt kabel in som går till termostat in kabel av kan det va problemet . |
|
|
Elektriskt styrda termostater kan styras att öppna (kyla motorn mera) tillfälligt genom signal från motorstyrningen. Styrningen brukar vara aktiv i vissa belastningsregister, för optimering av förbränning och bränsleförbrukning. Jag tror knappast att bortkopplad funktion ger överhettad motor vid lågt varvtal. Om du misstänker problem med detta så läser du lämpligen av felminnet på en verkstad, där finns isf ett felmeddelande. FP |
|
|
Det är visco-kopplingen. Jag hade exakt samma symptom på min E39. Standardfel på E39, vicokopplingen slits och tappar sitt motstånd, så fläkten snurrar för långsamt på tomgång. Det brukar resultera i spräckta expansionskärl, kylare och slangar innan man byter. Själva viscofläkten kan man hittar för ca 500 kr på ebay. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.