|
|
|
|---|---|
|
Har varit å fått tag i en bakaxel som e diffbromsad till någon bmw. Det som står på den e: S293N658 (står instansat på en plåtbit) 1211697 6629 200924 GGG-40 212371 Säger dessa siffror er något? Det jag vet om den är att den suttit på en BMW 540 Touring med automat årsmodell 1994 nånting. Denna bil hade dom skrotat rätt bra på fyllan. Killen som hade bilen sa att det va någon special utgåva just hans bil med med hk i motorn samt massa annat i utrustningsväg. Samt vet ja att den inte passar på min E36a efter har jämfört eller någon kanske har tipps på hur ja skulle få den att funka på min e36 touring? Iaf är denna bakaxel något av värde samt vilka modeller tror ni den passar på förutom 5-serie e34? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
S293 på plåtbiten betyder följande S betyder att det är en bromsad differential (limited slip 25%) 293 betyder att utväxlingen är 2.93 Slår man upp 540iT så var 2.93 utväxlingen standard på denna Länk Eftersom det var en automat kan vi utesluta den ovanliga manuella 540i 6vxl. Så jag tror det bara var en vanlig 540i som var lite extrautrustad - som tex med en bromsad differential (då detta inte var standard men kunde väljas som tillval). |
|
Tackar för den infon va precis de jag ville veta. Nu då till frågan: Vilka modeller förutom e34an passar den på samt är det något värde i den? Jag letar ju egentligen diffbromsad till min e36a men så lyckades ja hitta denna:( |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eftersom den kom från en 540i så har den stora diffhuset, även kallat 210. Det är endast 540i och M5 hos E34 som har detta hus. Mellanhuset kallas 188 och det lilla huset kallas 160. En bromsad 210 differential är inte så vanlig, så den borde ha ett ganska bra värde - såvida den inte missköts. Mycket vanligt att man haft fel olja eller för lite olja vilket innebär att lamellerna bränts sönder och differentialen fungerar inte som den ska och dess pris sjunker då lika snabbt som ett bojsänke. Men på en E36? Nej, inte bolt-on. Det är helt olika infästningar mellan E34 och E36. Du har dessutom 188 storlek på ditt diffhus. Endast E36 M3 med 3.2 liters motorn som har 210 storlek på diffhuset. Så därför kan du inte ta din E36 diffkåpa och sätta på din E34 540i diff - om nu det är möjligt vilket jag är lite osäker på. Dessutom är jag osäker på om dina drivaxlar passar mot E34 540i diffen. Även osäker på infästning mot kardanaxeln. Vet i tusan om om det inte är enklare att hitta en annan väg till bromsad differential. Borde finnas en del information om detta, gissar på att det finns tusentals och åter tusentals som funderat på att få en bromsad differential på sin E36 - den bilen är liksom i den åldern nu så att säga :-) Vill minnas att det ska vara möjligt att flytta över innehållet från en bromsad E30 differential (alla 6-cylindriga E30 hade 188 huset) och montera detta i en vanlig E36 differential (i princip alla E36 hade ju 188 huset). |
|
e36 har väl 4bultat mot diff medans e34 har 6bultar. Idags läget vågar jag nästan påstå att bromsad 210 diff är lättare att hitta än en bromsad 188 diff. Är inte helt säker nu men jag har för mig att just 328diffen är lite speciell. Går inte att flytta över innehållet till den, lättast är nog att byta både diff och drivaxlar (som också är lite udda i storleken) mot "325" e36 om du inte hittar en bromsad 328 diff så klart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.