|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft inne bilen på reparation där de bytte ventilkåpspackningen, kedjespännaren och även diffen bak. Då de bytte diffen hade de loss avgassystemet. Det konstiga är att efter allt detta så började motorlampan lysa, felkoder lästes av och dem säger att båda lambdasonderna i grenröret är kassa. Men då jag körde sönder diffen så lös inte motorlampan och bilen har inte rullat en meter därimellan. Tilläggas är även att bilen går precis som den ska, inte minsta lilla ryck eller ojämn tomgång. Inte heller bränsleförbrukningen har förändrats. Vid nollning av felkoden så tänds den igen, men inte när man kör bilen direkt efter utan först när man stängt av bilen och sedan startar den igen. Det finns inte heller något avgasläckage. Någon som har en tanke om vad det kan vara för fel? Jag personligen har väldigt svårt att tro att båda lambdasonderna skulle ha gått sönder samtidigt, i synnerhet med tanke på att bilen inte ens varit startad. Ska i dagarna ta och mäta upp lambdasonderna för att se om spänningen beter sig så som jag läst mig till att det ska. Så jag undrar även inom vilka värden lambdan ska pendla mellan? MVH | |
| förväxlat kontakterna kanske??? | |
|
Det tvivlar jag på, saken är ju som sådan att de främre lambdasonderna varit helt orörda. Min mekaniker har enbart pillat på den bakre och den borde la inte få de främre att få fnatt? Har nyligen kommit in efter att ha kört en lite längre sträcka där jag hamnade i kö och inte ens vid krypkörning märktes några symptom på ojämn tomgång och soppaförbrukningen är helt normal fortfarande. |
|
|
Vad är det för felkod det bör vi veta inna man gissar.. |
|
| delorian: Det står i första inlägget... Båda främre lambdasonder trasiga enligt felkodsläsning. | |
| Vad lägger den upp?? signalavbrott? uppvärming?? blandningsberedning?? på lambderna har du felkodsnummer vore de ju kalajs | |
|
Jaha, jag trodde bara att den sa att de va paj. Ska ta och kolla med min mekaniker på måndag och se vad han säger :) |
|
|
citerar "felkoder lästes av och dem säger att båda lambdasonderna i grenröret är kassa." Vadå kassa? Säger den typ "oxygen sensor defekt eller vad"? Hust stor cahns är det att båda sonderna går slnder samtidigt, bara för att det är en felkod på lamdan så betyder det inte att den äär trasig utan kan vara en felkod på sonden som lagrats för att den är utanför sitt reglerområde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.