AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.709

Säljs det några dyrare "Premium" bilar idag?

Har av eget intresse följt annonseringen av lite nyare eller helt nya "dyrare" premium bilar av märken som främst BMW och Audi sista månaderna. Modeller som M5 F10, X5 E70, Audi Q7, Audi Allroad 313 hk m. fl och de flesta bilar som annonserades i juni verkar finnas kvar osålda ännu idag. Jag talar här om 2012 års modeller. Det verkar som försäljningen helt tagit stopp här?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att många hellre köper en helt ny bil, om man tittar på årsmodell 12. Men jag har själv tittat på "nya" Cayenne / 997, X5 / X6 40d och X5 / X6 M verkar stendött. Många bilar som stått i över 6 månader, och nu börjar prisdumpningen på många 997:or när det börjar närma sig slutet av säsongen.

Men det har kommit en mängd rapporter om att nybilsförsäljningen går trögt, och även begagnatförsäljningen då kan gå bättre, så brukar premiumbilarna snarare följa nybilsförsäljningen än begagnatförsäljningen.

Jag väntar på att göra ett fynd :)
Men många av bilarna jag skriver om är fabriksnya, exempelvis Länk som jag fick offert på 21/6 på 751 tkr och frågade om säljaren skämtade. 3,8% rabatt på en bil för nästan 800 tkr. Säljaren svarade mig "Hej Anders. vi kan aldrig ge 11% i någon affär då de är mycket svåra att få tag i. Det är många som hugger på denna bil, och vi innom Audi har inte något avtal med Företagarna." Nu är den nere i annonspris med rabatt 10,5%. Hade jag fått ett bra pris hade jag nog köpt den med köpte istället en beg X5 -12. Finns många såna här exempel. Finns en M5 -12 i Örebro som jag budade lite på, osåld och priset bara sjunker.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
"Konjunkturläget
Mörkare bild av konjunkturen
Under den senaste tiden har molnen hopats
på den svenska konjunkturhimlen och
läget ser sämre ut än för några månader
sedan. Tjänstesektorn, som hittills klarat
konjunkturnedgången väl och starkt bidrog
till den goda BNP-tillväxten under
första kvartalet, verkar nu vända nedåt.
Tjänsteproduktionsindex sjönk i april med
hela 2 % säsongrensat och jämfört med
mars."

Anders: Ring han och säg, "Anders här, kommer du ihåg mig från juni, verkar som du har bilen kvar, det är ju väldigt få som har massa pengar över nu och som vill spendera det på hyllvärmare som sådan här bilar, så mest blir stående i hallen. Vad kan vi göra för pris idag, eller ska jag ringa i oktober ;)"

Klart det är svårt sälja dyra bilar idag, det är ju så att bara valutakursen från att Audi köpte in tills idag är ju kanske ca 50 000 SEK.
Jörgen jag har mailat honom ett par gånger lite ironiskt men han har ej svarat...

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
jag kan ringa och bjuda 650 får vi se om det rycker i hans tarm då :)
3,8% på en Q7 är komiskt. Audi har tydligen försökt hålla uppe prisnivån i Sverige medan Q7 och även mycket nyare modeller som A7 och A6 "dumpas" på andra marknader. T.ex. Carlink.nl säljer sedan flera år stora mängder fabriksnya Audi med 15-30% rabatt jämfört med tyska listpriser.

Angående valutaförändringar så har det ingen omedelbar effekt för en Audi eller BMW återförsäljare i Sverige. De stora tillverkarna har svenska dotterbolag som agerar generalagent och sätter priserna i svenska kronor. Däremot gör valutaförändringar givetvis stor skillnad även på kort sikt för t.ex. Autoropa (bl.a. Ferrari), Callisma (Aston Martin) och liknande handlare eftersom de betalar i utländsk valuta, samtidigt som priserna rör sig snabbt eftersom det finns få objekt på en marknad som geografiskt utgörs av hela EU.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ser inget speciellt med en Q7 och 245hk, varför ska den kosta 700.000?? Ser ut som den borde kosta ca 350.000. Sorry, off topic.
Vad skoj ekvationen blir om man börjar räkna in kapitalkostnaden för en osåld bil, smäller på prisjusteringarna (både ordinarie rabatt, prisfallet hitintills och kommande prissänkningar innan kärran säljs) och saltar med övriga omkostnader. Köparens marknad var ordet!
Kollar efter en 997S PDK och det roliga är alla 700-800tkr priser (Svensksålda som Import).

Finns någon bil ute för 590tkr och inte ens de blir sålda.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men begagnatpriserna på premiumbilar (speciellt med gällande Eurokurs, men också historiskt) har varit höga i Sverige. Tittar man på hur prisläget ser ut i övriga Europa (och extremfallen i södra Europa och England) så ser man att det finns utrymme för en justering.

Jag har också god lust att maila vissa handlare som jag haft diskussion med. Jag bjöd på en E63 AMG i juni som nu ganska nyligen blivit prissänkt med 100 000 kr. Handlaren bemödade sig att lägga in en ny annons för att slippa skämmas över den stora röda ner-pilen på blocket.

Hedin bil har en X6 M som de stenhårt trodde skulle gå att sälja för 780 000. I realiteten tror jag de får vara nöjda med 580 000...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ni som köper dessa kapitalist bilar.
Det måste väl löna sig rejält nu att köpa en A7, CLS, Q7 osv nere
på kontinenten?
Det är ju totalkaos och närmaste kollaps av bilindustrin.
Varför bry sig om svenska återförsäljare med vansinniga överpriser?

Det skiljer ju flera hundra tusen på vissa likvärdiga bilar mellan kontinenten och Sverige?
Svenska återförsäljare kommer snart tvingas rabattera kraftigt men inte skulla jag änta på det.

Fynda på kontinenten!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Importerade bilar är alltid mindre värda i andrahand. Det gäller alltså att besparingen överstiger skillnaden i andrahandsvärde när det sedan är dags att sälja för att det ska bli nån idé. Som det verkar just nu nere i Spanien och Italien så tror jag dock att skillnaden är tillräckligt stor.

-------
//Lövet
Det beror ju mycket på hur länge man tänkt äga bilen. Är det som förmånsbil i max tre år är det kanske ingen mening men ska det vara privat om man snarare ser de på fem-sex år blir det en annan sak.
Skillnaderna på ex. vis en nästan ny Q7 är inte jättestora och vi pratar inga flera hundratusen i skillnad. Dessutom är dessa bilar rätt dyra att försäkra i Sverige, Som Lövet även påpekar så är de minst 10-15% mindre värde här i andrahandsvärde, ingen fri service samt svårare att finansiera (läs leasing ex. vis).

/Anders
Har själv kikat en del på 997 och visst säljs det en och annan men det är en hel del som också varit ute ganska länge. Dock tror jag denna modell är lite mer säsongsbetonad än ex Q7.

Skall bli spännande och se om vi hamnar i ett liknande läge som 2008/2009 när knappt ingenting alls såldes...
Jag tror inte läget blir som 2008/2009 då ju framförallt bristen på pengar gjorde krisen djupare. Banker och finansbolag var tvungna att strypa kreditgivningen då man inte kunde refinansiera sig. Idag är läget mera konjunkturkänsligt såtillvida att man är mera orolig var konjunkturen tar vägen. Ännu är det lätt att låna och finansiera sig och det ser inte ut att på kort eller medellång sikt bli svårt. Däremot så kan det ju vara downsizing som gör att dyrare och framförallt motorstarka modeller blir svårsålda.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.