AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.291

Byte packbox ingående axelfläns till bakaxel. Bakaxel läckage alltså.

Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Var inne med bilen hos Rinaldo för ett tag sedan då jag upptäckte att den lämnade lite fuktiga märken efter sig då den stått under natten. Kommer dit och som vanligt så släpper han allt han håller på med och följer med ut. Jag förklarar för honom och han tittar även under bilen. Hans svar på det hela var "Det är något du får leva med".
Idag var jag hos Bmw Holmgrens. Bilen skulle på en förbesikting. Där upptäckte dom att packboxen måste bytas. Bilen hade inga andra fel.
Jag vill absolut inte måla upp Rinaldo som en dålig mekaniker då han har ett väldigt bra rykte om sig. Men...har han tröttnat? Är det för mycket jobb? Varför "skicka hem" mig då han säkert vet varför bakaxeln läcker. Bmw gav mig ett kostnadsförslag. Borde jag gå till Rinaldo och berätta hur det ligger till? Vågar man lämna bilen till honom?
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Ingen som vill yttra sig på något sätt?! :)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Beror väl lite på vad det är för bil/värde och hur mycket det läcker...Nästan alla bakaxlar/slutväxel fuktar lite olja när de är till åren gångna, droppar det däremot så är väl ett packningsbyte inte fel. Annars får man ju fylla på ibland?

Beror såklart på kostnaden. Rinaldo kanske tyckte det var normalt för bil/ålder och Holmgrens däremot såg chansen o tjäna en hacka på ett kanske inte så allvarligt fel:-)

MVH Peter

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Det är den främre tätningen på diffklumpen alltså, där kardanen skruvas fast? Har för mig den är bra jäkla meckig att byta och att man helst inte rör den om man absolut inte måste.

Jag rörde inte den när jag renoverade min bromsade E34-klump iaf. Man ska nog va riktigt haj på bakaxlar för att få till rätt flankspel på kuggarna efteråt.

Men jag kanske är ute och cyklar :)
Att byta ingående packbox är som det sagt lite kinkigt, det är viktigt med rätt spel/förspänning osv...Inte bara o smacka ihop...
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Ja Peddan det stämmer väl det du säger att Rinaldo inte tycker att det bör bytas medans Holmgrens ser det som att tjäna pengar.
Bilen det rör sig om är en M3 e46 -02 med 7500 mil på mätaren.
Värdet på bilen har inte med saken att göra. Som en väldigt postitivt omtalad mekaniker så borde man ta sig an arbeten men jag har blivit "hemskickad" tre gånger :)

Hur mycket den läcker är svårt att säga men det blir märken på asfalten då den står under natten.

Dawwe och Turbovin
Jag har hört att det är ett jobb att byta och att det kostar.

Har i alla fall köpt reservdelar och olja i tyskland vilket dragit ner kostnaden en del.
Blir väl att lämna in den på Holmgrens.

Tack för respons från Er.
Ic
33
Ico
Bmw M3 e46 -02
Var hos Rinaldo igår för att ännu en gång förklara att jag vill att han tar sig an jobbet. Hans svar var att han inte vill göra det. Han är rädd att det inte kommer bli bra att det kommer låta från bakaxeln. Jag får lämna in den till BMW så får dom ta ansvaret tyckte han. Så mycket bra man hört om honom och så vill man inte ta sig an ett jobb. Riktigt tråkigt.
Tycker ändå att det är bra att han är ärlig och tackar nej till ett jobb som han inte tror kommer bli bra än att han bara gör det och skiter i om det inte blir 100% efter

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det är som sagt svårt att riva en bakaxel och få till spelen rätt osv.

Att inte han har erfarenhet av det gör inte honom till en dålig mekaniker (är inte så många som håller på att renovera bakaxlar, lådor och motorer)
Ser det som ett positivt betyg att han avsäger sig uppdrag han inte tror sig klara med sin utrustning/erfarenhet.

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Precis, det är något positivt, jag skulle dessutom vilja hävda att relativt få av alla verkstäder skulle ta på sig ett jobb som detta
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bytte den packboxen för ngr årsen, en kompis till mig som är vass fristående bilmek hjälpte mig med det, han åmade sig inget fick betala ngr timmars arbete + material.

mvh
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Varför inte lämna in den till en firma som sysslar med automatlådor/transmissioner? Ex Transmek i Göteborg. Måste väl finnas någon där du bor?

Fingerspitzgefühl.
Vanligt fenomen på smg:n
Det är inte smidigt att byta den då du måste riva kardan samt avgas.
Jag lät BMW göra det på min
När de ändå hade nere allt så bytte det till nya bult lite här och var.
Men tror jag fick ett pris någonstans mellan 7-8000 för byte av packbox ink arbete och olja.
Men det var några år sen så har ingen aning nu.
Men tycker det är något du ska göra ändå.
Kanon att rinaldo erkänner när han inte vill/kan göra något det är ju vare med de som utför de utan någon koll på vad de gör.
Med vänlig hälsning,

Martin
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jag bytte just den tätningen på min E36 3.2 för två år sedan. Har varken läkage eller missljud.

Det är inga större svårigheter att göra det själv. Märker men upp flänsmutter och fläns får man rätt spel igen när man monterar ihop det igen.

Jobbet ser liknande ut på en E46a, likaså här får man ta ner avgaset, skyddsplåt ev kardan.

Finns fler som gjort det på bla flera amerikanska forum men gott resultat. Gör man det på rätt sätt blir det bra, som alltid.

/Scnitzermann
Kuntrollera "kuggbilden" Länk före och efter Länk

mvh/ Anders
Kontrollera skall det stå. :-/

mvh/ Anders
Bra att jag såg denna tråd. Har ett litet läckage på just ingående axel på min E36. Tanken var först att låta min "vanliga" mek byta packboxen. Så blir det inte nu, det får bli Mobimech då det uppenbarligen behövs lite kunskaper/vana, o jag vill inte ha en rasad diff för att nån "trodde att det skulle funka att göra så"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.