|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Konstant effekt kan göra att man får en känsla av att "det bara varvar" men det ska man inte luras utav för det är bättre än sjunkande effekt och smalare register. När du väl växlar upp får du ett helt annat utväxlingsförhållande och får mindre moment/effekt på hjulen trots mer moment i motorn. Medeleffekt under acc eller egentligen moment på hjulen avgör. Så visst har du delvis rätt i att momentet sjunker på hjulen vid konstant effekt och ökande varvtal men det är likt väl mer moment på hjulen än du kommer få på nästa växel. Sen håller jag med dig i att en effektplatå inte är något att sträva efter. E90 330i har en mycket "roligare" motor i och med stegrande effektkurva ändå till 6600 rpm (258 hk) respektive 6700 rpm (272 hk). | |
|
"delvis rätt" innebär mao delvis fel, hm :-) Vi skall inte glömma att effektkurvorna visar maxima vid respektive varvtal. Det är naturligtvis en helt annan sak under max. BMW är ju fria att mappa gaspedal tillsammans med en myriad av andra parametrar så motorn blir mer 'rolig' vid normal användning. mvh/ Anders |
|
|
Om man jämför dessa siffror för 330i (258 hk) Test in sport auto 03/2006 Gewicht 1546 kg 0 - 80 km/h 4,7 s 0 - 100 km/h 6,4 s 0 - 120 km/h 9,0 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 11,3 s 0 - 160 km/h 15,1 s 0 - 180 km/h 18,8 s 0 - 200 km/h 23,3 med siffrorna för 328i F31 i TV ser man att 0-100 km/h är lika. Upp till 160 km/h skiljer det 0,4 s till fördel för 330i. Det är marginella skillnader. Däremot är det en betydligt större skillnad från 160 till 200 km/h: 11,7 s för 328i mot 8,2 s för 330i. En spekulation: 328i har 245hk ur 2 liter slagvolym. Det borde kräva ett ganska högt laddtryck. Risken ökar då att laddtrycket måste regleras ner när temperaturerna stiger. Det kan förklara att nästan hela skillnaden mot 330i E90 0-200 km/h ligger i den avslutande delen av intervallet. Det skulle också kunna förklara den låga uppmätta effekten i TV:s test. |
|
|
Du är inne på ett intressant ämne. Det är en sak vad man uppger för effekt i motorn men vad hamnar på hjulen i verkligheten?! Gaspedalmappen är oftast aggresivt mappad för att ge en känsla att bilen är vassare än den egentligen är. Typ 50 % pedal kan betyda 90 % trottel (eller i detta fall ventillyft i och med avsaknaden av trottel) vid ett visst varvtal. Ett bra ex är Volvo som klantade sig med gasmappen mellan nuvarande D5 och 2,4D. Trots avsevärd skillnad i effekt så upplevdes den svagare motorn som rappare pga aggressiv gasmapp. 2,4 d erbjöds av någon anledning endast 2010 till ex V70. Den dödade marknaden för D5.. Och nu är det visat i detta test att maxeffekt inte är allt. Volvon som deltar i testet har högre toppeffekt än BMW men blir slaktad i acc. Detta dels pga lägre medeleffekt under acc men sannolikt även pga mindre effekttiv drivlina eller mer momentbegränsning. Hur som helst så kan vi konstatera att 328 inte når upp till gamla 330. Sexan regerar fortfarande ;) |
|
|
Att sexan fortfarande regerar kräver ju ingen sifferexcercis som i denna tråd. :) Förbrukningsskillnaden är minimal, prestandaskillnaden helt ointressant (same same), men karaktären, ljudet, varvvilligheten, responstiden, den cleana-motorinstallationen, arvet, nämnde jag ljudet, och den allmänna mysfaktorn som finns där hela tiden är plus för sexan, inget snack om saken! Definition av ideal motor: Konstant moment över så stort område som möjligt, ju snabbare respons desto bättre. BMWs raka sexcylindriga bensinsexor utan turbo har varit riktigt duktiga på detta sedan M52TU och med lite god vilja sedan M50. |
|
|
Länk |
|
| Länk | |
|
Väldigt oharmoniska utväxlingssteg på den åttastegade automaten tyvärr. :/ |
|
| Nockenwelle kan vara inne på en anledning. Dock så är det riktigt illa om 328 går varmt denna årstid. Det var sannolikt inte varmt dagen de körde testet. Min golf R som har liknande motorkoncept viker inte ned sig ens efter repeterade acc över 200. I filmerna ser man att femman används mellan ca 160/170 till drygt 210 på mätaren. Under acc ligger motorn nästan över 5000 rpm hela tiden och stämmer bromsningen så är det allt annat än optimalt. | |
|
Automobile bromsning: Länk från Länk upp till knappt 7k är ok för att få bra ingång på nästa växel. Att BMW skulle valt helt fel växlingspunkter (som det antyds) finner jag osannolikt. mvh/ Anders |
|
| Betydligt bättre bromsning så man ser hur den beter sig på höga varv. Med denna kurva bör växling ske senast vid typ 6700 men jag tror att den sker först nära 7000 rpm vilket är onödigt högt. Inget nytt fenomen utan det har förekommit länge att växlingarna sker lite sent. Fränt att "varva". Dock nära optimalt. TV mätning är som vanligt lite sådär som input för en analys.. Synd att kurvan sjunker tidigare än uppgivet. Knappast full effekt mellan 5-6500 rpm. | |
|
Har någon sett några varvtider för 328i F30 på t ex Nürburgring eller andra banor? Såvitt jag kan se har einszweidrei ännu inte samlat in några tider från Hockenheim, kleiner Kurs. Inte heller har svenska tidningar testat bilen på bana, såvitt jag vet. Jag har kommit på att den allra intressantaste jämförelsen för mig är vilken av de två som är snabbast på bana. E90 330i eller F30328i? Likt Nockenwelle tänker jag använda min bil på BMWSC banträffar. En fråga i det sammanhanget är om F30 328i maskinellt skulle klara bankörning lika bra som min E46 330i eller E90 330i. Jag vet att den senare har visat sig klara detta riktigt bra. Nu tänker jag på driftsäkerheten alltså. Är det större risk att F30 328i överhettar eftersom den har turbo? Andra aspekter av driftsäkerheten? |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Bmw sexor har en underbar gång men Turbomaskiner ska inte underskattas. Så många BMW man åkt från med sina Volvo T5or ;) Exvis E36 M3 är lika roligt var gång ;) (trotts samma hästar) |
| Volvo ligger utanför tråden. Vill inte att tråden utvecklas till en tjafstråd mellan Volvo och BMW. | |
|
Jag var ju väldigt nöjd med hur min 330i E90 fungerade på bana. Jag körde Gelleråsen på 1:20-tider med den och de enda modifieringarna var Toyo R888 R-däck samt Carbotech XP10 bromsbelägg. Fördelen med de sistnämnda var främst att de fungerade bättre varv efter varv. De var uthålligare helt enkelt. E90:in var välbalanserd och lätt att köra på gränsen och jag tyckte den gick fort runt banan med tanke på att det trots allt egentligen inte är något annat än en familjebil och att jag bara är en glad amatör som inte kör på bana mer än tre-fyra dagar per år. Min F30 känns minst lika välbalanserad, rapp och precis. Det lovar ju gott för bana, men att en bil känns bra med normala gatdäck är ju inte någon garanti för att den uppför sig lika bra med de högre greppnivåer som R-däck ger. Jag har i och för sig kört E36, E46 och E90 på bana och varje byte har medfört att det gått snabbare. Förhoppningsvis håller trenden i sig även för F30. |
|
|
Nockenwelle >> Hur upplever du styrkänslan i f30 jämfört med e90 och hur bilen kommunicerar?? Jag provkörde 328 för någon dag sedan. Det kändes som att det går att köra bilen snabbt i kurviga partier och att det finns mycket grepp men jag tyckte det var väldigt tveksam styrkänsla. Den styrde in bra men man visste inte riktigt vad framhjulen hittade på. I övrigt ett positivt helhetsintryck. Är trots allt en familje-/bruksbil. Motorn gjorde sitt jobb men var rätt träig och karaktärslös. Däremot var den 8-växlade automatlådan riktigt trevlig. Bättre än vw:s dsg-låda. Snabb och med kort, sportig utväxling gjorde det att bilen ändå kändes lite rejsig när man tryckte gasen i botten. 996turbo |
|
| Jag har den variabla sportstyrningen och den tycker jag fungerar bra. Det är lätt att känna vad bilen håller på med när den är inställd i sportläget. | |
|
Jag provade 328an i våras och har kört E90 sedan 2007 (först 320i och nu 335i). Jag håller med SotaM om att styrkänslan är dålig i F30, däremot så tror jag att en 328 F30 i verkligheten styr in bättre än en 330 E90. Anledningen till detta är att den fyrcylindriga motorn i F30 väger mindre och och därmed gör bilen mer balanserad och lättrörlig. Jag var dessutom imponerad av den Fyrcylindriga motorn, tyckte den gick överanskande jämt och fint och hade ett trevligt ljud. Naturligtvis inte som en riktig sexa men troligen den roligaste fyran jag har kört. Svårt val mellan dessa två, men skiter du i bränsleförbrukningen så köp en E90 335i istället, den är helt grym ;-) /DJ |
|
| Läste förresten att F30 335i har torrsumpssmörjning vilket ju känns skönt för r-däcksanvändningen. Å andra sidan har ju Nockenwelle m fl kört många varv på r-däck utan problem så jag antar att det inte är en faktor. | |
| jeg undrer mig over at bmw 330 med 258 hk skulle være næsten lige så hurtig som bmw 335 mellem 160-200. I mange test inden for de sidste par år, bl.a. teknikens värld accelerer 335 fra 0-160 på 12,3 sek og 0-200 på ca 20.5, altså omkring 8,2 sek mellem 160-200, og det er jo stort set det samme som 330 bruger i det interval jævnfør tidligere post | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.