AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.849

Luktar "bränd" olja om bilen + fel yttertemperatur, 328CiA E46

Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
Hej,

Svågern har precis köp sig en BMW 328CiA -00. Har den på prov över dagen och har nu några betänkligheter:

1. I morse när jag skulle iväg startade jag upp bilen och gick till cd växlaren för att slänga in en cd. Tykte precis att bilen luktade 'bränd' olja när den stod på tomgång. Annars går bilen fint, bra tomgång, reagerar på gas normalt, inga konstiga ljud osv. Vad kan detta bero på? Behöver man vara orolig? Är det så att oljan inte är bytt på länge eller läcker det nånstans? Tänkte inte på om det luktade i motorrummet efter körning men skall kolla det när jag åker på lunch.

2. När jag startade bilen visade den att det är -40C ute, alltså ca 55C fel. Värdet ändrade inte under 30 min det tar att köra till jobbet. Hade kliman ställd på 16C men det känndes som luften som kom in var varmare och inget hände då jag aktiverade 'flingan'. Om jag tolkar det jag hittat i ärendet rätt så är yttertemp givaren slut eller borta och därav fungerar inte kylan heller. Detta verkar ju rätt logiskt för det kan knappast vara bra att börja kyla bilen om det är -40C. Men detta problem torde väl vara snabblöst med en ny givare, eller?

3. Behöver man byta växellåds olja på automatlådorna? På min VW Passat vill inte VAG byta växellådsolja då dom anser att man aldrig behöver göra detta på manuella lådor.

Det är killens första bil och han har ingen koll så tänkte jag skulle kolla upp lite att han inte råkar ut för några tråkigheter eller onödiga verkstadsbesök.

//Snowstorm
Ang bränd lukt kan det vara ventil kåpan som läcker lite och det droppar ner på grenröret.

Ang tempen tror jag din givare är kass. Kablarna kan vara av och då visar tempen på max åt ena hållet.

Ang växellåds olja, så byt gärna oavsett. Bmw säger likadant på nyare E46 modellerna, men inget varar för evigt. Byt gärna även oljan i bakaxeln.

Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
Skall kolla om det är där det läcker. Hur åtgärdar man ventilkåps läckage?

Då får det bli oljebyte i både låda och bakaxel då. Något annat man bör tänka på?

//Snowstorm
Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
UPDATE

1. Kollade i motorutrymmet nu när jag var på lunch och såg at det faktist är lite olja på höger sida ovanför grenrören. Inte några massiva mängder men man känner att det luktar lite när den är varm.

2. Lokaliserade problemet med yttertemperaturen. Kablarna till givaren var av. Den har varit i vad jag förmodar en trottoar kant och spräckt plasten lite och klyvt kablarna. Skall skarva ihop dem ikväll när jag slutar så får vi se om man kom så lätt undan.

//Snowstorm
Sn
54
Snowstorm
BMW 316i Touring -03
UPDATE

2. Yttertemp felet åtgärdat. Skarvade ihop kablarna och vips blörjade temperaturen stiga. Tar en stund för den att komma upp till rätt temperatur men när den väl kommit dit så förblir den rätt. Lätt fix alltså, tog 5 min, lite lödtenn och krympslang.

Dock började inte AC'n kyla så nu får man gå vidare med den. Har ju iaf minimerat en potentiell felkälla. Det låter dock som att den är igång när man trycker på 'flingan' så det tyder ju lite på att gasen är slut. Dom får iaf kolla om det finns gas i den först och fylla på om det behövs så får man gå vidare därifrån sen om den inte börjar kyla alternativt ger tecken på läckage.

3. Kollade med en verkstad som jag brukar använda mig av om de kunnde byta växellåds olja men enligt dem måste man vända sig till BMW för att det behövdes nån diagnostikutrustning och nån speciell 'fylltratt'. Bakaxeloljan tyckte han också att var bäst att göra hos BMW. ÄR det faktist så kompliserat?

NYA PUNKTER

4. Sidorutorna känns lite 'glappa' och svajar väldigt lätt när man tar upp och stänger dörrarna. Går det att justera dom själv?

5. Fjärrupplåsningen slutade fungera. Detta verkar ju vara ett ganska vanligt typfel på E46 coupena. Dock verkar det te sig på väldigt olika vis. I det här fallet är symptomen följande:
Bilen går att låsa med fjärren och manuellt, båda dörrarna och bakluckan låses. När man skall låsa upp med fjärren så hör man att den 'låser upp' dörrarna och bakluckan men pinnarna kommer inte uppp och man kan inte öppna dörrarna. Detta oavsett hur många gånger man trycker på knappen. Inte heller någon skillnad om man låser igen och prövar på nytt upprepade gånger. Att låsa upp manuellt fuungerar och det låter lika som när man använder fjärren men bara förardörrens pinne går upp och går att öppna. Något som tjärvar eller hoppat ur läge som man kan fixa själv?

6. Följdfråga på båda ovanstående punter: Hur får man bort dörrsidan så man kommer åt fönsterhiss och lås?

//Snowstorm
Ang bakaxel och låda så är det inga större problem, men vill han att du ska lämna den och du inte kan själv så gör så.

Den lilla tiden det tar extra att byta i bakaxeln när de endå har bilen uppe kan inte kosta mycket extra.

Hoppas det löser sig med dina andra problem.
jo
58
jocke_gbg
330d Touring -01
750ial -99
Byta olja i växellåda och bakaxel gör du själv på under timman med pallbockar.
Ett tips är att du lossar fyllpluggarna först, kan bli tråkigheter om du inte lyckas få av dom :)

Här har du en bra howto för dörrpanelen och vad du ska tänka på.

Varför blinkar du vänster i rondellen? Idiot...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.