AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.667

knastrande och glapp volym i stereon.

na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
svårt att justera ljudet till stereon från ratten likaså från knappen på steron, det knastrar i högtalarna samt att ljudet tystnar ibland så man måste "tokhöja"el sänka ljudet varpå det återkommer osv?något glappt el slutsteget(originalt)el stereon?(originalkasset/navigator.cd växlaren i bagaget. Någon som haft liknade problem?

Hej,
Jag kommer inte längre ihåg vilken årsmodell du har. Lägg in det under "Äger följande bilar", så blir det enklare för alla att fundera runt dina frågor.

Men om du vet att du har en radiomodul längst bak till vänster, i "dyra hörnet", som jag har hört det kallas, har du antagligen en BMW MB 24 radio, som är känd för att knastra och tappa ljudet p g a kallödningar. De är ganska lätta att fixa, faktiskt. Det jobbiga var att gräva sig in bland alla moduler. Radiomodulen sitter längst ut (eller in, om du vill) mot bilens utsida.

Här är en länk med en anvisning om vilka lödpunkter som gäller:
Länk

Jag gjorde denna operation med gott resultat. Stendött ljud blev friskt igen. Om du drar dig för projektet, har jag en beg. renoverad med 12 mån garanti, som jag köpte på ebay innan jag hittade länken ovan.

I o f s diskuteras det en del om att istället uppgradera till en MB54, men det lär (som vanligt) ha både för- och nackdelar. MB24 är visserligen en äldre apparat men också robustare.

/Lennart
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Ok jag har en bmw 740,årsmodell 1995, med kasettradio ihopsatt med navigatorn(6" naviruta). Är otroligt trött på detta knastrande och svårjusterande volym nu. är det svårt att ta ut stereo/navigatordelen i instrumentpanelen så man kan kolla kablar osv på baksidan el rent av byta ut den delen. ok men vad ligger din i för pris isåfall?

Hej,

Jag säger bara, att BMW Radiomodul MB24 har dina problem som ett standardfel. Din beskrivning av utrustningen och dina problem tyder på att du verkligen har en MB24 monterad. Och på det ställe som jag beskrivit i mitt förra inlägg. Och med kallödningar.

Felet sitter alltså med största sannolikhet inte i monitorn i instrumentpanelen.

Jag har sedan en tid en annons här på AP.

/Lennart
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Hej

Jag tror inte att han har en bm24 radiomodul, då jag har för mig att den kom på senare modeller av e38 vet att en hel del uppdaterades i samband med faceliften som kom 99 men jag ska inte säga med säkerhet.

// Johan
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Har tagit bort en del inredning som döljer dessa moduler i bagaget och direkt till vänster sitter en modul med en liten klisterlapp på som det b,l,a, Philips och tv på. Bakom denna(innanför) sitter enheten man sätter i simkortet i. Till höger sitter cd växlaren och innanför den sitter slusteget.Ovanför sitter bmw navigatorn. så nu undrar jag vilket av dessa moduler som man ev bör kolla lödningarna på?

na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Hur vet jag om jag har en bm 24 radiomodul?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Radioenheten sitter bakom ljudisoleringen innanför vänster bakskärm (melllan skärmen och en förstyvningsplåt, lite halvlurig att hitta). På den står det om det är en BM24.
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Okey men då ska jag ut och kika ikväll el imorgon,så då måste den ju sitta alldeles vid modulen som man sätter simkortet i,den sitter där inne. återkommer... tack för tipset

Ka
5.697
Kane
Den är svårhittad. Vik ner ljudisoleringen när du letar.
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Har nu tror jag ,, hittat den rackaren,, som du sa,bakom ljudisoleringen och sitter monterad ut mot skärmen.. satt en lapp på den som det står DOX
51/48-8 165189

OUT<PES<
MID<PET-30-CO50-SF20<

Vad tror du,kan det vara den radioenheten?

Ka
5.697
Kane
Kraftig kabelstam in i den? Antennkabel på den?
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
ja uppe på den så sitter det en antennsladd i stoppad i den på v-sida och längst bort på h- sida sitter en kabelstam ,ser ut som typ en isokontakt el så med ett gäng kablar,lite svårt att se då allt fortfarande sitter fastmonterat.

Ka
5.697
Kane
Då verkar det vara rätt. Skruva bort den och läs på etiketterna.
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
ja den enda etikett som jag hittat är den som jag skrev i tidigare svar.men de är klart att det kan ju sitta flera etiketter på baksidan,men kollar det under morgondagen.tack för all info.återkommer.

na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Ang min stereo som har knastrande ljud och svårjusterad volym. Har märkt nu två gånger att när jag åker bil en längre stund(1-2tim el längre) så är/blir volymen och allt helt ok.inget knastrande i högtalarna och volymen är som den ska vara när man justerar den? dvs allt fungerar helt normalt..Hur faan kan det vara så???Har även stängt av stereon flera ggr och startat den igen och allt fungerar helt normalt.????Någon som vet nåt om detta?? (Bmw 740-95)

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Värmen gör att godset kring kallödningarna sväller (och "tätar" glappet) och får tillräcklig kontakt? Vild gissning..

---
Min bil: Länk
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Jaha kanske det har inte tänkt på det,ska ut och åka i kväll igen så det blir väl några timmar så får vi se vad som händer med stereon. hela dagen idag har jag kört till och från små svängar men då har stereon varit lika kass som vanligt så det visar sig nu om det blir bättre med konstant körning så värmen kommer i bagaget då.Återkommer mi morgon.Fin bil på din länk..

Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Håller med Johan S, låter som ett typiskt kallödnings problem. Försök identifiera radioenheten o eventuell förstärkare/ slutsteg demontera och öppna dessa. Löd om de flesta lödningar med nytt friskt tenn, speciellt de lödningar där det sitter lite större komponenter eller sådana som kan bli varma, tex större kraftiga motstånd o dylikt. Tänk på att ha kretskortet & lödpennan jordade så det inte blir följd-fel av elektrostatisk urladdning mot känsliga komponenter. Har själv haft dessa "termiska glapp" på min info skärm som blev svart då o då, felet var kallödningar vid ett antal ytmonterade effektmotstånd.

/Stefan
na
287
nalle66
Bmw 740(e38) årsm 1995.
Bmw 735(e32) årsm 1991.
Ja jag tror det är så som ni säger ang lödningarna vet precis vilken modul som är radioenheten och slutsteget ,Lämnar i såfall in dessa till en radioreparatör som löder så det blir ordentligt gjort. Var ute en sväng i kväll med bilen och redan efter ca 50 min- 1 tim så funkade stereon helt normalt igen volymen gick justera utan minsta problem och ljudet fanns i alla högtalare utan minsta knaster el sprakande ljud..Återkommer med resultat när det är lött och klart. Kan ta ett tag. Tack för all info.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.