AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.525

Styrning av luft i kupén lever eget liv - Stora kliman E39

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ofta kommer ingen luft mot fötterna. Inte ens om jag trycker pil nedåt för att styra all luft dit. Samma för kupéluften, dock inget direkt samband med luften mot fötterna utan det är lite slumpvis. I båda fallen kommer luft mot vindrutan. Men ibland är det vindrutan som inte får någon luft och då kommer luften mot fötterna, in i kupén eller båda samtidigt.

Ganska ofta rättar det till sig om jag trycker av eller på snöflingan, men ibland hjälper inte det heller. Ibland rättar det till sig själv efter en stunds körning.

Är alla spjäll oberoende av varandra eller är de mekaniskt sammanbundna på något vis? Det verkar ju som om de kärvar, men att alla skulle göra det samtidigt om de är oberoende av varandra verkar långsökt.

Hur flyttas spjällen? Servomotorer? Elektromagneter? Eller vad?
Och var sitter de? Är det besvärligt att komma åt dem? Hur gör man?

___

Min bil: Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Servomotorer styr spjällen oberoende av varandra. De sitter i ett integrerat paket bakom instrumentbrädan, i mitten av bilen.
Ja, de är svåra att komma emot.
Lite märkligt om alla spjäll skule börja kärva samtidigt.
Kanske ide att prova en styrenhet från skroten?
Den är lätt att byta.
Med diagnosprog går det att läsa av positionerna och testköra varje spjäll.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack!
Ska kolla om CarSoft kan läsa dem.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Men var sitter styrenheten och hur ser den ut? Kan någon hitta den här Länk och/eller här Länk ?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nej - Jag kan tyvärr inte se spjällen i CarSoft.

Så jag skulle vara tacksam om någon kunde berätta var styrenheten till spjällen sitter.

___

Klimapanelen med knapparna osv är styrenheten.
Spällmotorerna är inte servomotorer i den vanliga bemärkelsen, utan stegmotorer som alla ligger på en parallell 5-trådsbuss där varje motor adresseras separat osv och rapporterar tillbaka sitt läge osv till styrenheten.
Problemet är inte helt ovanligt, det fanns en och annan bugg i programvaran för klimatanläggningarna i E39.
Kan fungera i månader, sedan leva sitt eget liv nån timme, funka bra igen osv. Möjligen kan man uppgradera med DIS på en BMW-verkstad men troligen rekommenderar de utbyte av styrenheten.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jaha, jag trodde att det fanns en box gömd någonstans!
Då antar jag att det finns flera versioner av programvaran om den är inbyggd i panelen? Vet någon någonting om det, t ex tidpunkter för versionbyten?
Allt regleras med uppkoppling mot DIS på BMW-verkstaden. Versioner, ev. ny programvara, felminnen osv.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Idag började det tjuta från klimapanelen! Det är något som är fel där inne, för om jag pickar på den hårt med fingertopparna på vänster sida så tystnar den...

___

ma
7.450
marin849
Fläkten som drar in luften till temperatursensorn kanske? Det sitter en liten fläkt i panelen. Om den är halvpaj och kanalen är igentäppt mäter den kupetemperaturen lite godtyckligt och styr därmed utblås, fläkt och temperatur på luften därefter!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det är el-glapp i någonting inne i styrenheten eller kontrollpanelen. När luften styrs fel så rättar det till sig om jag slår lätt på panelen med fingertopparna. Var kan då glappet tänkas vara? De enda komponenterna på styrenhetens kretskort som jag kan tänka mig att de kan orsaka "glapp" är de tre kondensatorerna (som inte buktar ut någonting).

Vad tror de elkunniga om det - är det möjligt att en kondensator kan orsaka det här?

Det är ett litet glapp i fläktens axel som gör att den kan hamna i resonans, det är dock inte orsaken till problemet (samma problem i manuellt läge som i Auto). Och det var inte alls farligt med damm/skräp där inne.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
BMW (Ivars bil) skulle förresten ha 1800 riksdaler för felsökning medelst DIS. Skulle inte tro det.

___

ma
7.450
marin849
Det tar typ 15min att få igång sen 15min för autodiagnos och sen varierande tid för att provköra och observera livedata så en dryg timme är inte konstigt om det går åt. Men 1800kr om de bara ska skriva ut felkodslistan utan att kolla om nåt är för mycket. Vad är timtaxan?
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Dålig lödning eller anslutning som glappar låter som ett troligt fel.
Prova med en (1) droppe olja på den lilla fläktens axel. Fläktens funktion är vital för att kliman skall reglera riktigt.

FP
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Hur lossar man AC panelen?

/Mats J
Den är snäppt fast i mittkonsollen. Kan vara svårt att få in verktyg vid sidorna utan att göra märken, och antingen tar man loss listen alternativt mugghållaren under och får in ett par fingrar och kan trycka. Eller så lossar man MID-panelen ovanför och sedan är det lätt att trycka ut klimapanelen med händerna.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Min 5-åring tog ut min panel/styrenhet häromdagen, jag berättade bara hur han skulle göra. Jag gjorde steg 4, resten gjorde han. Inklusive all återmontering.

1. Dra bort volymratten
2. Insexnyckel 2mm in i hålet under volym-axeln, vrid 1/4 varv moturs och dra samtidigt i axeln. (konstruktion för detta kan skilja sig något)
3. Putta ut MID:en bakifrån, båda sidor samtidigt
4. Kontakten längst till höger måste jag dra ut med polygrip, låsanordningen funkar inte som någon tänkt sig.

Jag applicerade 1/2 droppe Braun rakapparatolja på axeln och vips så var glappet borta. Fläkten snurrar otroligt lätt nu. Fläkten drar man bara loss, den hålls på plats med en magnet och hänger upp och ner i monterat läge.

Men problemet kvarstår. I morse fick jag bara luft mot vindrutan. Efter ett par tryck på luft-mot-golvet-knappen hoppade allt igång och sedan gick det att styra luften manuellt och Auto-läget funkade också. Mysko...

___

För att inte skapa förvirring: Du menar säkert att ta loss MID-panelen via volymratten osv, och trycker sedan ut klimapanelen.
Kontakterna med sin släde/hävarm är speciella, finns på flera ställen i de flesta bilar. Kan vara svåra att förstå sig på innan man vet knepet.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Precis, ska stå klimatpanelen istf MID på punkt 3. Sorry!

Den tröga kontakten har ingen hävarm, man trycker på sidorna.

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Sedan jag skrev senast har anläggningen fungerat perfekt. Kanske var det den lilla oljedroppen som löste problemet.

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.