|
|
|
|---|---|
|
Motorrumet är snyggt o prydligt på min 530, inte ett uns av lekage från motor eller låda. Men servoburken var kladdig (har sett det på många andra bilar med CHF olja) Konstaterade att locket inte hade nån packning, hittade en papperspackning till nått helt annat, men den passade fint, så jag satte dit den och tvättade av burken. Kollade efter nån vecka då var det snustort. Men nu har jag åkt mycket och inte öppnat huven på 2 månader, så idag när jag skulle kolla oljan fick jag se att burken var kladdig igen. 325an har ju en likadan burk, fast med ATF olja, oxå utan packning, den läcker inget. Nån som känner igen problemet ?? | |
| Skall det inte vara en o-ring som tätar? Det är det på min E38 iaf. | |
| Jag har bara sett/haft kladdiga burkar. Smått irriterande. | |
|
Det är inte o-ringen som är otät utan det finns en liten "övertrycksventil" i locket (mynnar ut i det runda hålet på sidan/toppen på locket) som har en tendens att fukta ut lite olja. Har varit så på i princip alla BMW med den typen av servobehållare som jag sett....bara att acceptera och torka rent med jämna mellanrum (och kolla nivån då och då så inte för mycket olja har försvunnit). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mitt kladd försvann efter o-rings bytet ! Kostade för 3år sedan 18kr hos Bmw. |
|
|
Lika så min, har alltid haft snustorrt runt behållaren på mina bilar men dem gånger det har börjat bli kladdigt har jag bara bytt o-ring och problemet löst. BMW M-POWER |
|
|
Min läcker under, det finns 2 klämmor, kolla det läcker garanterat. Sedan sprutar det upp på burken. Min läcker inte vid locket, jag har bytt lock. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Johan B : Känner inte igen beskrivningen av övertrycksventilen, kan inte minnas jag sett något sådant på min E34 535i. Är det bara på nyare BMW-modeller såsom E39 och dylikt detta finns på? Annars är det som sagt i de två slanganslutningarna undertill det börjar bruka fukta/läcka. |
|
Om det är något liknande som servoburken på E28 535i så är det lite lurigt att få rätt mängd olja i burken. Man får pumpa länge med bromspedalen innan man fyller på till angiven mängd. Jag brukar ha locket av och pumpa tills oljan inte stiger längre, brukar vara typ 20 gånger. Lätt att det blir för mycket olja. |
|
| roadstar: Har du servostyrningen kopplad till bromssystemet? | |
| Vilket medel är bäst att använda om man vill rengöra kladdet kring servoburken? | |
|
Japp, gemensamt för broms och styrservo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.