AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.317

Spjällhus från t ex MC på en 320i?

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Tänkte kolla om någon känner till ifall någon gjort en lyckad konvertering till spjällhus, från t ex MC, på någon 320/325i?
-Använder man i så fall någon adapter/platta, eller mekar man till något mot toppen själv på något vis?

Jag har en 320i (E30) där jag tänkte ta bort insuget och istället köra med en sådan lösning.

Mvh
//Matts
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite nyfiken på vilken typ av lösning du tänker på?

B20/B23/B27 har alla samma spjällhusstorlek (inlet/butterfly/outlet) på 55/48/54 mm. B25 har något större på 65/60/63. En MC har ju oftast inte större, tex BMW 1600GT har ju 52 mm.

Ta bort insuget, är det individuella spjäll du tänker på?

Eller vad är problemställningen här egentligen?
GT
107
GT6
Hej igen!

OK. Problemet är att originalinsuget på BMWn ligger uppsvängt, uppe på motorn och det finns inte plats att ha det så i min bil. (Jag får inte igen huven). Däremot har jag bättre med plats på sidan av toppen, på insugssidan.

Googlar man finns det massor med exempel på Ford Zetec-motorer, där man gjort denna typ av spjällhuskonverteringar. Jag undrar därför om det finns någon som gjort motsvarande på BMW 320 och om det gick bra? (Misstänker att man även i detta fall byter sprut/tändning till MS, Haltec, eller liknande)?

Det vore kanon att få reda på om det finns delar att få tag på för att få spjällhusen att passa mot motorn/toppen, eller om man kan lösa detta själv på ett bra sätt?!

Mvh
//Matts
GT
107
GT6
Ja bmw-slangen, jag tänker på 6st individuella spjäll :o)
Separata spjällhus från en 6cyl M3 motor kanske?
Exempel: Länk

mvh/ Anders
GT
107
GT6
Hej igen och tack för svaret och länken Anders!

Ja just det, det var något sådant jag tänkte på!
Men killen i länken hade låtit någon tillverka fästet för spjällhusen och funderade nu på att låta tillverka fler. Men han vill ju ha ca 10.000.- st för manifolden/adaptern, vilket är över min budget i detta fall.

Jag tror inte att de betalar ens i närheten av detta då de konverterar Zetec-motorerna till separata spjällhus. Kanske har de tur att det finns något på marknaden, som passar och som de kan använda?
-Jag ska kolla upp hur de gör!

Undrar om de måste vara tillverkade i aluminium, eller om man kan använda något skrot så man kan svetsa till ett själv? (De sitter ju på insugssidan).

Mvh
//Matts
Kontrollerade aldrig priset, det var snarare lösningen som åsyftades. Dessutom, kanaler + spjäll är kanske i grövsta laget till din M20B20(?).
Hoppas du finner något användbart.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.