|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte kolla om någon känner till ifall någon gjort en lyckad konvertering till spjällhus, från t ex MC, på någon 320/325i? -Använder man i så fall någon adapter/platta, eller mekar man till något mot toppen själv på något vis? Jag har en 320i (E30) där jag tänkte ta bort insuget och istället köra med en sådan lösning. Mvh //Matts | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite nyfiken på vilken typ av lösning du tänker på? B20/B23/B27 har alla samma spjällhusstorlek (inlet/butterfly/outlet) på 55/48/54 mm. B25 har något större på 65/60/63. En MC har ju oftast inte större, tex BMW 1600GT har ju 52 mm. Ta bort insuget, är det individuella spjäll du tänker på? Eller vad är problemställningen här egentligen? |
|
Hej igen! OK. Problemet är att originalinsuget på BMWn ligger uppsvängt, uppe på motorn och det finns inte plats att ha det så i min bil. (Jag får inte igen huven). Däremot har jag bättre med plats på sidan av toppen, på insugssidan. Googlar man finns det massor med exempel på Ford Zetec-motorer, där man gjort denna typ av spjällhuskonverteringar. Jag undrar därför om det finns någon som gjort motsvarande på BMW 320 och om det gick bra? (Misstänker att man även i detta fall byter sprut/tändning till MS, Haltec, eller liknande)? Det vore kanon att få reda på om det finns delar att få tag på för att få spjällhusen att passa mot motorn/toppen, eller om man kan lösa detta själv på ett bra sätt?! Mvh //Matts |
|
| Ja bmw-slangen, jag tänker på 6st individuella spjäll :o) | |
|
Separata spjällhus från en 6cyl M3 motor kanske? Exempel: Länk mvh/ Anders |
|
|
Hej igen och tack för svaret och länken Anders! Ja just det, det var något sådant jag tänkte på! Men killen i länken hade låtit någon tillverka fästet för spjällhusen och funderade nu på att låta tillverka fler. Men han vill ju ha ca 10.000.- st för manifolden/adaptern, vilket är över min budget i detta fall. Jag tror inte att de betalar ens i närheten av detta då de konverterar Zetec-motorerna till separata spjällhus. Kanske har de tur att det finns något på marknaden, som passar och som de kan använda? -Jag ska kolla upp hur de gör! Undrar om de måste vara tillverkade i aluminium, eller om man kan använda något skrot så man kan svetsa till ett själv? (De sitter ju på insugssidan). Mvh //Matts |
|
|
Kontrollerade aldrig priset, det var snarare lösningen som åsyftades. Dessutom, kanaler + spjäll är kanske i grövsta laget till din M20B20(?). Hoppas du finner något användbart. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.