AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
17.241

Någon som renoverat fälgar?

Sida 1 av 2
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla,

Jag tänkte lämna in en uppsättning fälgar på Intera i Södra Stockholm. Tänkte få dem helrenoverade där. Är det någon som gjort det här? Blev ni nöjda?

Alexander
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har lämnat in total 3 uppsättningar och varit nöjd alla gånger.

BMW original alla uppsättningar.

Kan inte se någon skillnad, det enda som kan vara negativt är väl att dom inte pulverlackar utan lackar med vanlig lack, ergo känsligare för stenskott måhända.

Niklas

Fransosen
Två gånger...Första gången ett "försäkringsjobb", de fick lacka om fälgbanorna pga märken efter bubbelplasten...
Andra gången (2010) sk "helrenovering" av 17" fälgar. Ser bra ut, men det finns dammkorn i lacken, lite för många för min smak. Rätt dyra, dryga 9000. Senast (2012) var det Fälgfixarna i Helsingborg som fick renovera 17" fälgar åt mig. Mycket bra resultat, klart bättre än Intera. Några dammkorn fanns det i lacken, men mycket mindre än hos Intera. Dessutom var de billiga (4800 för "helrenovering" inkl montering av nya däck).
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Vanlig lack på fälgar låter inte bra. Rent amatörmässigt tycker jag.
Pulverlackerar verkligen inte intera? De är ju "erkända" fälgrenoverare.
Jag hade inte tagit något annat än pulverlackering.
En fälg med vanlig lack på lär inte se så fin ut om ett år?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har varit på studiebesök hos Intera och jag är säker på att det inte är pulverlack. Jag lyssnade inte 100 då jag var inbegripen i en annan diskussion just då men vi var inne i ett vanligt lackbås och jag är relativt säker att det var vanliga billacker, dock med lösningsmedel istället för vattenbaserat. Detta då dom höll på med så små volymer enligt nåt statligt verk hit eller dit som ger tillstånd.

Varför skulle en vanlig billack vara så dålig på en fälg?? Den duger ju gott åt resten av bilen....

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla som lämnat svar: Jag hade ju inte tänkt åka till Helsingborg och lämna in fälgar, utan är bara intresserad av åsikter och erfarenheter om Intera utanför Stockholm.

Alexander
Fälgfixarna erbjuder transporter till bra priser! Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ett ställe utanför uppsala fixade mina 4 för 2500
Intera hade gjort i ordning fälgbanorna på dom splitfälgar som satt på min lekbil när jag köpte den. Helt fel finish på dom polerade banorna jämfört med original, tätat med nåt silikonklet mellan fälgdelarna som var utsmetat på baksidan fälgarna och några av skruvarna som håller ihop fälgarna var dåligt dragna. Detta är dock några år sedan så det säger väl inget om hur Intera är idag men det kändes oproffsigt.
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
En fälg lever ett mycket tuffare liv än lacken på övriga bilen skulle jag vilja påstå.
Mycket mera grus, smuts stenskott, bromsdamm (Inte snällt mot billack), värme (från bromsarna), osv än vad som hamnar på bilens lack.
Och vad är det sista du tvättar på bilen osv.

Nä på en fälg gäller pulverlack som tål detta slitage mycket bättre. Billack blir hård och tål inte stenskott så bra som en pulverlack som blir lite "mjukare" och tål en hel del stenskott utan alltförstora skador och pulverlack är betydligt reptåligare.
Och ska du få dem i originalutseende så är det definitivt det enda alternativet.

Men det är min åsikt! Vårdar man dem ömt och tvättar och vaxar dem varje vecka så att bromsdammet inte får fäste på dem, inte kör grusväg eller på sandade vägar osv så funkar det säkert helt ok med billack.
Men om man ändå lägger tusenlappar på fälgarna för en renovering, varför inte göra det riktigt!?

Jag hade inte valt Intera om de inte kan pulverlacka.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Läs min sista post om Flemings bil. Sunkigt område men grymt bra resultat! Inte så billigt men mina fälgar blev som nya. Länk

_k
63
_kim_
520d -13 (F11)
M5 -99 (E39)
528i Sedan -96 (E39)
Jag behöver också fixa mina fälgar. Vet någon vad det kostar att skicka dom fram och tillbaka till fälgfixarna i Helsingborg ? Hoppas bara dom får till nyansen perfekt. Originalfälgar till m5 E39.

//Kim
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Nu ska jag ju inte svära på det, och visst - det är en ganska dryg kommentar att komma med, men...
...är det inte läggare att fråga Fälgfixarna om vad de tror att transporten skulle kunna kosta?

Missförstå mig rätt, diskussioner på forum är alltid trevligt - men ibland känns det som folk går rejäla omvägar för att få reda på vad de vill.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag missförstår dig rätt. :) Men jag har ändå ingen lust att skicka fälgar till Malmö dyrt/billigt OCH krångligt!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Kan förstå om du inte vill skicka dem Alexander. Det blir ju en aning besvärligare att reklamera jobbet om du inte blir nöjd och firman ligger i Helsingborg. Vilka fälga är det du tänkt renovera?

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Ah... Mitt inlägg var egentligen riktat till _kim_ och inte till dig.
Din ursprungliga fråga är ju en sådan som lämpar sig ypperligt i just ett forum. Att du sen inte vill skicka, ja det har du ju skrivit tidigare, så det försöker jag inte propsa på dig!
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Alexander, hur har det gått? Jag är oxå inne på att lämna mina till Intera.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag upptäckte att de faktiskt inte behövde renoveras vid närmare granskning och noggrann rengörning. :)

Däremot har jag hört mycket gott om Intera.
gustaf76: Jag hade valt Fälgfixarna. Har nyttjat Intera 2 gånger, de gör helt OK jobb men FF är snäppet bättre, om jag får säg, o dessutom billigare!
Är det någon som lämnat in ett par E39 M5-fälgar style 65 på renovering?

Jag är mycket petig med nyansen, skulle aldrig nöja mig med något annat än exakt samma högblanka, reflekterande, mörka spegeleffekt som finns i originalutförandet (Chrome shadow).

Om de kom tillbaks lackade i vanlig fälgfärg så grät man ju blod.... :)

Är också orolig för vanlig lack på fälgarna -- jag tror inte det håller samma kvalitet som pulverlack. Någon som lämnat in M5-fälgar på renovering?

Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Jag har revoverat fälgarna och jag är nöjd med resultatet. Att få Exakt samma nyans är tyvärr omöjligt,då bmw konsekvent vägrar att lämna ut färgkoden till någon.

Fingerspitzgefühl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.