|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Ska införskaffa nya dämpare, samt fjädrar till min 523i ( e39 02/2000 ), priserna på ebay.de är ju som sagt väldigt bra, dock är jag lite osäker på ifall Länk är rätt saker? Meyle är väl "orginal"? Samt en fråga angående fjädrarna, idag sitter det nästan nya sänk-fjädrar på bilen, måste man ha dämpare anpassade till fjädrarna? Bra att veta ifall jag måste inhandla fjädrar också. Tack på förhand Mattias | |
|
Nej, Meyle är inte original. De är bra. Hade dock personligen problem med fjäderbenslagren, vilka jag inte har rett ut med återförsäljaren ännu. /ninja |
|
|
Okey. Dålig kvalite på lagren? Eller vad var det för fel? Vänligen Mattias |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Subsoil jag har handlat in och monterat kittet från Meyle. Stötdämparna är väl ungefär som originaldämparna (hårdhet). Mina topplagringar är det inget fel på. Ninja du måste ha fått ett dåligt par. Vad har hänt med dina egentligen? |
|
Länk /ninja |
|
|
Orginal är det absolut inte, dom är tillverkade av aluminium och har ett helt annat utseende. Tex MECA säljer eftermarknadsdämpare, oxå i alu, men inte orginal. Jag vill tyvärr hävda att dämparna på bilden i länken är Kinaprylar, jag har gjort missen flera gånger att köpa "Billiga" stötdämpare, samtliga oavsett färg, märke eller kartong har varit Kinaprylar, och hållbarheten dålig, funkar nått år eller 2, sen är man tillbaka på samma ruta. Utseendet är typiskt Kina, tex den pressade kapsylen man ser på bakdämparna. Det finns mycket man kan köpa billigt som funkar bra, men stötdämpare tillhör inte dom sakerna. |
|
| Aja, jag tänker testa, är det skräp så uppdaterar jag här :) | |
|
Orginal Sachs hänger inte i extremt länge de heller. Vid 12´mil var den ena totalt slut för mig fram. Nu sitter det Monroe (Mekonomen) som gått snart 6´ och hänger i än i.a.f. |
|
|
Såg att Koni hade dämpare till hyfsat pris för E39, bak för 800:- st, fram V8 för 1000:- st, till 6 cylindriga pris på förfrågan ?? Dock väldigt rörig prislista. www.koni.se |
|
|
Monterade i helgen en sats Meyle och prylarna känns helt ok,kompisen blev helnöjd och tyckte bilen kändes som ny. Isåkare:hur vet du att dessa är kinaprylar,visst jag vet att det finns piratdelar av allt men står det Germany på rubbet så ska man väl kunna lita på det? Annars kan man ju lika gärna börja ifrågasätta allt man köper,själv tycker jag det känns mindre roligt att köpa ett original filter på bmw som det står slovenien på :) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Hellre Slovenien än Kina i.a.f. Öststaterna har en lång tradition av tillverkning av fina verktygsmaskiner etc. Kina har en tradition av trampcyklar i bondjärn ;) | |
|
Meyle har ALL tillverkling av ALLA deras produkter lagd i Kina: Länk Meyle är för den sakens skulle inte dåliga. Deras länkarmar och skivbromsar verkar toppen. Deras stötdämpare har sämre rykte tyvärr men jag har ingen personlig erfarenhet. |
|
|
Re: Anders-72 Kina har som tradition att kopiera västerländska produkter och prångla ut dem på marknaden till 1/4 av priset. |
|
|
Kineserna kan tillverka vad som helst, du får vad du betalar för. En bekant importerar moppar och 4 hjulingar, han specar vad den får kosta, och får tillbaka en 4 hjuling för det priset, ökar han priset kommer det en bättre. För samma pengar får du bättre prylar från Kina, då du slipper betala för märket, och dom har betydligt lägre kostnader. Så när du ber kineserna tillverka ett komplett kit för priset av 1 stötdämpare, så får du det, men inte till samma kvalite. |
|
|
Tucker. Jag vet inte att dom är tillverkade i Kina, jag skrev att jag tror, basserat på priset och utseende. |
|
| Jag köpte ett billigt sportkit till min förra E30 325, det var skitfin väghållning i prylarna, men efter 1,5 år var 3 av 4st trasiga. | |
|
Känns snart som det kvittar vad man klickar på samma skit överallt. Stormare vet inte hur rätt han hade när han sa denna mening ALL MADE IN TAIWAN Sitter nu o klickar för fullt på Mobile och husbilar och vill naturligtvis ha en tysk Dethleffs,LMC,Hobby men kan man vara säker på att dom är Made in Germany? Vem vet kanske kolvarna brinner upp på hemvägen och när jag öppnar huven sitter det en 1cyl moppemotor med nån suspekt logga på. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Husbilen är nog tillverkad i tyskland, men många delar till den görs nog i Kina. För att belysa hur billigt det är där, kan jag berätta att ett företag jag jobbar för, bla tillverkar mindre metallsaker till maskiner, dessa ska galvas, så när en pall är full skickas den till Kina för galvning, och sen tillbaka, det blir betydligt billigare än att galva dom här !! |
|
|
Så nu har jag fått hem dämparna och dom ser helt ok ut. Men jag har en fundering angående fjädringen. Det är sänkfjädrar från FK Automotive, fram är de redan monterade ( vet ej mått ) men ej bak, fjädrarna bak är 350mm och hur blir det då med hjulinställning osv? ställer sig inte däcken lite vinklat om man sänker? Samt hur hanterar dämparna en sänkning? Annars skaffar jag nya fjädrar med orginalmått om det kan bli problem. Hoppas någon kan ge klarhet i hur det funkar och om det är möjligt. Vänligen Mattias |
|
| bilder på paket samt fjäder Länk Länk | |
| Fjädrarna är inhandlade av föregående ägare, där av min tveksamhet ifall dessa ska användas eller ej. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.