AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.269

Konstigt ljud när kupéfläkten är på

La
24
Lagergren
530dA Touring -05
Hej. Ny på forumet, som jag läst flitigt senaste veckan. Grymt bra! Även köpt mitt livs förtsta BMW, och den är ljuvlig på alla möjliga sätt. Men, det finns ett störande inslag i upplevelsen!

När kupéfläkten är igång, dvs inte i läget "off", så uppstår ett surrande ljud. Rätt så hög frekvens - i det närmaste att likna vid ljudet av en syrsa. Det blir värre i vänsterkurvor, och försvinner nästan helt i högerkurvor, om den informationen hjälper (kanske tar fel på höger/vänster här). Det försvinner momentant om fläkten stängs av.

Har läst en del om lagerljud i remsträckare etc. Kan det vara fläkten på kretskortet som reglerar kupé-temperaturen? Såg något om detta på mekartips, men det var nog på en E39 tror jag.

Bilen har gått ca 15k och är välservad i övrigt.
rsarits
Det kan även vara själva kupefläktens lager som är slut, jag har haft samma symptom på en E34 och en E39, i dessa fall var det glidlagren i kupefläkten som var slut.
Det började med att det lät bara när det var riktigt kallt ute (>-10) och bara en liten stund efter start, sedan blev det värre och värre.

Micke
Inte helt ovanligt fel. När du svänger så rör sig fläktens axel några mm i sidled, fläkten sitter monterad på "bredden" i bilen. När lagerbussningarna blir torra uppstår det precis som du beskriver ett störande högfrekvent ljud som ändrar sig med rörelsen i axeln.
Tyvärr brukar fläkten sitta svåråtkomligt, men smörjning med några droppar olja på RÄTT ställe, ingen dränkning med spray i hela fläktmotorn, hjälper. Alternativt byte av bussningar eller hela fläkten.

FP
m2
64
m268
320d E90 -06
Tror snarare att det handlar om kolen i detta fall. Vanligt problem. Ny fläkt ca 3000:- eller GDS kolbyte om du är händig. Fick min tillräckligt tyst mha återkommande elspray på rätt ställe. Sök ev på "kvittrande kupefläkt" för mer info.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag fick ett rasslande missljud i en Nissan en gång. Fläkten satt under handskfacket, så när jag låg där och skruvade bort den så fick jag en delvis mumifierad/steglad mus i ansiktet...

Det var musen som åkt karusell i fläkten några dagar och gjort ljudet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.