|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ny på forumet, som jag läst flitigt senaste veckan. Grymt bra! Även köpt mitt livs förtsta BMW, och den är ljuvlig på alla möjliga sätt. Men, det finns ett störande inslag i upplevelsen! När kupéfläkten är igång, dvs inte i läget "off", så uppstår ett surrande ljud. Rätt så hög frekvens - i det närmaste att likna vid ljudet av en syrsa. Det blir värre i vänsterkurvor, och försvinner nästan helt i högerkurvor, om den informationen hjälper (kanske tar fel på höger/vänster här). Det försvinner momentant om fläkten stängs av. Har läst en del om lagerljud i remsträckare etc. Kan det vara fläkten på kretskortet som reglerar kupé-temperaturen? Såg något om detta på mekartips, men det var nog på en E39 tror jag. Bilen har gått ca 15k och är välservad i övrigt. | |
rsarits |
Det kan även vara själva kupefläktens lager som är slut, jag har haft samma symptom på en E34 och en E39, i dessa fall var det glidlagren i kupefläkten som var slut. Det började med att det lät bara när det var riktigt kallt ute (>-10) och bara en liten stund efter start, sedan blev det värre och värre. Micke |
|
Inte helt ovanligt fel. När du svänger så rör sig fläktens axel några mm i sidled, fläkten sitter monterad på "bredden" i bilen. När lagerbussningarna blir torra uppstår det precis som du beskriver ett störande högfrekvent ljud som ändrar sig med rörelsen i axeln. Tyvärr brukar fläkten sitta svåråtkomligt, men smörjning med några droppar olja på RÄTT ställe, ingen dränkning med spray i hela fläktmotorn, hjälper. Alternativt byte av bussningar eller hela fläkten. FP |
|
| Tror snarare att det handlar om kolen i detta fall. Vanligt problem. Ny fläkt ca 3000:- eller GDS kolbyte om du är händig. Fick min tillräckligt tyst mha återkommande elspray på rätt ställe. Sök ev på "kvittrande kupefläkt" för mer info. | |
|
Jag fick ett rasslande missljud i en Nissan en gång. Fläkten satt under handskfacket, så när jag låg där och skruvade bort den så fick jag en delvis mumifierad/steglad mus i ansiktet... Det var musen som åkt karusell i fläkten några dagar och gjort ljudet... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.