|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har problem med att bilen (535i-E28) går lite ojämnt dels vid tomgång men framförallt runt 1500 varv vid lugn körning. Har bytt: fördelare, rotor, tändkablar, tändstift justerat ventilerna rengjort spridarna mätt upp vattentemp-, hastigets-, lägesgivarventilerna. Tomgångsmotorn. Bytt bränsletrycksregulatorn. Nu när jag kollar upp luftmassemätaren så börjar den vid stängd lucka på ca 60 ohm. När man öppnar luckan så ökar värdet succesivt till runt 300 ohm där plötsligt kontakten tappas. Sedan kommer den igen och ser hygglig ut upp till runt 950 ohm som jag sett som mest. Frågan är, det där lilla tappet, är det normalt? Man skulle ju kunna tänka sig att det är det som orsakar rycken på låga varv. Finns någon därute som också mätt sin mätare och i så fall, hade ni ett jämnt fint värde hela vägen upp eller också ett litet tapp? Mvh. Henrik. | |
|
Symptom på kass lmm kan t.ex vara att den "klipper motorn någon hundradelssekund" vid något specifikt varvtal eller gaspådrag.. Tycker du ska låta renovera din lmm hos någon som kan detta(finns firmor som har möjlighet att köpa reservdelar till gamla sortens lmm).. OM inte du har en lmm med lättåtkomlig kolbana som jag beskriver nedan, det är ju simpelt att göra själver. Lite osäker om just 535 motorn hade kolbana i sin lmm, men jag hade liknande problem på en 528i e28 och då hjälpte det att spruta lite kontaktspray på kolbanan(blev först tvungen att ta bort svarta plastlocket såklart).. OBS! dränk inte elektroniken i spray! Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
M30B34 motorn bör ha kolbana i sin LMM, jag hade det i min LMM till min M30B35 motor (den som sitter i E34 535i). Jag hade min Bosch 0 280 203 027 LMM öppen för att undersöka slitaget på kolbanan (har några bilder på det om någon är intresserad). |
|
Jodå, den har kolbana. Jag har haft den öppen och gjort rent med kontaktspray. Tänkte också flytta kretskortet lite för att få fräsch kolbana men skruvarna satt så jäkligt så en skruvskalle lossnade. Planen är nu en ny luftmassemätare från tyskland. Typ 2500 istället för 4-5 tusen från svensk firma. |
|
|
Var på skroten idag och köpte en annan mätare. När jag mäter upp den så har den exakt samma "dipp" som den andra, efter 300 ohm tappas kontakten och sen stiger ohm- talet igen. Bilen smårycker på samma sätt som innan. Frågan är om det ska vara så eller om den "nya" har exakt samma förslitning som den gamla. Vore kanon om någon ville kolla på sin bil.. Med vänlig hälsning, Henrik. |
|
Ska faktiskt prova senare ikväll på min E34 535i! |
|
Det vore toppen. Det sitter en likadan LMM på din bil. Den jag köpte på skroten var från en 735- 88. Jag ska prova ett mektips jag läste för Porsche 944. Man kan tydligen flytta kontaktytorna genom att höja eller sänka armen i potentiometern. Ska länka till den sidan när jag sitter vid rätt dator. Om någon är intresserad. |
|
| Lägg gärna in länken på mektipset. | |
|
Här är länken: Länk |
|
Mätte lite snabbt på min LMM. Dubbelkollade att jag hade +5V på pinne #3 (på sladden), där fanns 5.6V för att vara exakt. Dubbelkollade även temperatursensorn, mätte resistansen över pinne #1 och #4, och fick 1.13kOhm. Mätte sedan resistansen på den rörliga flärpen. Stillastående stod den på 0.54kOhm. När jag börja öppna flärpen rörde den sig ganska snabbt upp till 0.90kOhm. Därefter var det ett ganska stort område där man kunde öppna upp flärpen ganska mycket och den sjönk då sakta från 0.90kOhm till 0.80kOhm. Därefter gick den sedan ned från 0.80kOhm till 0.50kOhm. Nu var LMM'n helt spänningslös (hade ingen 5V spänningskälla) när jag mätte upp resistansen. Enligt Bentley ska det inte behövas. Ska prova på en gammal LMM jag har i garaget lite senare. Motståndet var iallafall stabilt och reagerade konsekvent på när jag öppnade flärpen (däremot så är den inte linjär men jag tror inte den ska vara det heller). |
|
Tackar ödmjukast för input! Avbrottet kommer när jag flyttar flärpen kopplad på stift 2 o 4. |
|
|
Nu har jag rotat lite i LMM:n och bla. gjort modden från mekartipset till 944:an. Flyttade upp armen lite och böjde till kontaktblecken. Dippen är fortfarande där men jag börjar nästan tro på spöken i maskin. Kopplade in en gammal 69 kronors multimeter och den registrerade ingenting. Kan förstås vara så att den inte är exakt nog för att hinna märka det korta avbrottet. Tycker i alla fall att det blev ett lite jämnare svep, inbillning eller inte. Såg också att tändlägesgivaren (tror jag den heter) var ganska indränkt i olja. Tog loss och gjorde rent. Ska provköra imorgon. |
|
Mellan stift 2 och 4? Antar stiftens betydelse är annorlunda på din LMM isåfall. Stift #3 på kabeln ger spänning Stift #1 och #4 är resistans för temperatursensor Stift #2 och #3 är resistans för flärpen Stift #5 är tomt |
|
Nädå. Man får ett varierande värde beroende på flärpens läge både mellan stift 2 och 4 samt mellan 2 och 3. Kolla in den här länken. Enligt den så är ditt mätvärde klockrent mellan 2:an och 3:an. Länk Man får ta sig en bra bit ner på sidan för LMM:en. |
|
|
Har tagit ett par provrepor och det känns bättre om inte perfekt. Mätte upp lamdasensorn också och den verkar kass, runt 100mV pendlar den. Får byta den också och se om det gör någon skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.