|
|
|
|---|---|
|
Får ett klonkande ljud från bakvagnen vid växling. Hörs speciellt när jag har frikopplat i ca 80 km/h och växlar upp/ned utan att släppa koppling. Någon som har erfarenhet av klonkande bakvagn. Inget sjungande eller konstant missljud från kardan dock, bara "klonk" vid växling. | |
|
Är det bara vid växlingen det låter? Ingenting om du kör över ett brunnslock, eller ett gupp i lite högre fart? Kan du lokalisera om det kommer ifrån en viss sida? |
|
| Det kommer även när jag kör över ojämnheter. Typ brunnslock eller asfaltkanter. Om jag drar in handbromsen och lägger i en växel och "gungar" bilen med kopplingen så klunkar det också | |
|
Kollade upp golvet, eller undersidan av bilen där bakaxelbalken sitter skruvad. Där sprickor lär uppträda och fann inga sprickor där. Vilka bussningar byter man i preventivt syfte för att ev. slippa klonket? |
|
| Bussningen vid diffen, vågar sätta ett par spänn på att den är väldigt spårkänslig också va? | |
| Har du provat att söka på klonk och bakvagn? Finns nog en miljon trådar om det. Är såklart en kass bussning. Ganska svårt att säga vilken så här. Om du inte klarar att lokalisera vilken det är, så klarar du troligen inte att byta den själv heller. | |
|
Frapp: Du kanske skulle kosta på dig att vara lite trevlig? första gången du lokaliserade en defekt bussning och gjorde ett byte så "kunde" du kanske inte heller det. Alternativt så finns det andra saker som du har gjort eller kommer göra i livet som är första gången. |
|
|
Pelle: Stabilisator stagen hela bak? Kan brytas av. Bussning brukar vara främre länkarms bussning bak som glappar. Är bussningen ovanför dämparen hel? (Sitter uppe på dämparen mellan chassit och dämparen). Dämparen åker in i skuffen så fall. Är dina dämpare okej? Tänkte på om den ena är helt slut. Hardy skiva nämns ibland? Men tänker som du nämnde att det även hörs vid ojämn heter så tror jag mer på något annat. Har du bytt olja i lådan och bakaxeln? |
|
|
Mångårig erfarenhet med biltävlande och eget byggda tävlingsbilar gör att jag vet att fixa felen. Frapp kanske har mer erfarenhet.....Blev lite putt som ni märker.... Har dock inte ägt bilen mer än två dagar och köpte den i vetskap om att felet måste fixas. Jag har uteslutit drivlinan efterson klonket finns vid rullning framåt med frikopplad motor över brunnslock. Det jag misstänker är i prioordning: 1. Balkens infästning i karossen (Gummibussningar eller infästningen i karossen, pinnbultarnas gänade infästning i mellangolvet). Att skära upp innergolvet och svetsa uppifrån är klart enklast för mig! Om det nu är det som är felet, Ett känt fel ju. 2. Bärarmarnas främre gummibussningar. Mycket troligt, och går att bedömma snabbt med bräckjärn. 3. Krängningshämmarens bussningar. 2. Stötdämparnas övre infästningar, eller själva dämparen. 3. Bakaxelns gummibussningar. Mindre troligt eftersom brunnslocken hörs mest. Eftersom jag bara ockulärbesiktat underifrån på en bensinstationslyft utan bräckjärn eller verktyg så gick jag hit för att hitta typiska fel. Kommer att ta reda på var felet är. Berättar senare vad jag kom fram till. |
|
|
Har kollat upp detta nu.... Felet var nr 2. Alltså främre länkarmsbussningar. Bytte även krängningshämmarstagen fram eftersom jag hade missljud fram också. Nu klonkar inte brunnslocken längre..... |
|
|
Hej,även jag hör klonk från min bakaxel,kan du visa på någon bild eller liknande vilka delar du bytade så man får slut på oljudet,tack på förhand HBK |
|
|
Länk Nummer 4 |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det var även min spontana reaktion då jag också hade klonk och när jag bytte nr 4 blev allt super igen. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Hej! Både jag och min kompis hade samma problem på våra bilar. Min en 320i och hans en 330i. Har bytt många bussningar i bakvagn utan framgång men när jag bytte Nr 2 på bild försvann ljudet. Samma sak för min kompis. Länk En tips, hissa upp bilen. Ställ den på pallbockar och säg åt nån polare att lägga sig under bilen och kika vid upphängningen där bussning 2 sitter medan du gasar och släpper kopplingen. Kan säga att de glappade MYCKET på min där. |
|
| Hade samma problem. Lämnade in på lagning och dom sa att det va ett bar bultar till drivaxeln som ramlat av. Nu låter det ingenting :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.