AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.510

Polering av list, samt rengöring av dörrlist

Da
135
Daniel_80
325ci -02
Jag har två problem som jag inte vet riktigt hur jag ska angripa.

1. (Se bild 1) gummilisten som tätar mot rutan "repar" rutan, eller när jag kör ner och upp rutan så blir det smutsränder på rutan, hur rengör jag enklast denna utan att plocka ner hela dörren och ta bort rutan. tänker mig något medel och en tandborste kanske? förslag?

2. (Se bild 2) Den svarta "taklisten" är flammig i ytan och skulle behöva polera den, försökt med polish men verkar inte räcka, vågar jag gå på med rubbing på den? har sonax rubbing (röd plåtburk)

Länk

Gummilisten på bild 1 är bara nertryckt över plåtkanten. Man kan dra av den.
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Jörgen L: Tack :) frågan är dock vad som är bäst att använda för rengöringen? kanske går fint med lite såpvatten :)

Konstigt att inga fler svarar i tråden, är det bara jag som äger en bil med svarta lister?
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag använder: Länk på några svarta detaljer, man får vara noggrann så det inte blir flammigt. Men det är ju ingen 4 ever kur utan får göras ibland.
Det är billigt att testa iaf
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Den här är jag grymt imponerad av, Länk
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
På svart plast är det Concept Vista som gäller. Perfekt resultat och ser som nytt ut väldigt länge.

Gummilisten till fönstret skulle jag rengöra med T-Röd. T-Röd är även perfekt att rengöra torkarbladen med då och då.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Fredde, torkar inte det ut gummit ?
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Sjoling och Kane, taklisten är inte i plast :/
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Om taklisten inte är i plast så är det bara att köra över dem med polermaskin och ett fint polermedel.
Men de såg inte ut som de blanksvarta listerna i metall på bilden!? Utan mera de svarta i plast som man ofta hittar på 316-318. 320 och uppåt så är det ju oftast krom.

captain:
Jag har inte märkt att T-Röd torkar ut gummit. Men det är ju inget man torkar av dem med varje vecka precis.
Vill man inte prova T-Röd så ta koncentrerad spolarvätska. Funkar ok det med.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.