AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.732

Val av roterande maskin

Gr
133
Grimm
320i -99
Jag ska inom en snar framtid införskaffa en ny roterande maskin och har sett ut ett par som kan vara intressanta, men behöver lite inputs och tips på vad som är bra att tänka på med dessa maskiner....era erfarenheter är värdefulla här!
Anledningen till att det är dags att byta är dels att jag vill ha en lättare maskin pga problem med diskar i ryggen. Maskinen jag har nu är en DuraPro på 3,3kg (3,6 kg när jag vägde den). Den börjar ge upp...varvtalsregulatorn strular.

De märken/modeller jag kikat på är Flex, AEG och Metabo.
Flex PE 14-2, PE 14-3 och 3403 VRG
AEG PE 150 och PE High Performance
Metabo PE 12-175

Flex PE 14-3 och 3403 VRG tycker jag har lite väl högt lägsta varvtal.
AEG PE 150 för 1995:- lockar såklart.
Det är vad jag tänkt på.

Ni som kört nån eller fler av dessa ELLER andra lätta modeller, vad tycker ni om dom?
Fördelar och nackdelar på masiknerna.

Jag använder Menzernas olika polermedel om det skulle vara intressant.
Gr
133
Grimm
320i -99
Finns det ingen polernisse där ute som tycker nåt?
Det kan ju hjälpa fler än mig som ska byta maskin.
Jag läste nånstans att t.ex Flex 3403 hade för tjockt handtag för att det skulle kännas bekvämt att polera. Givetvis individuellt men ändå nåt att tänka på.

Jag har en Atlas Copco som är "samma" maskin som AEG PE 150. Jag har inte så mycket att jämföra med, men jag är i alla fall mycket nöjd. Den är smidig och lätt. Mer än tillräckligt stark. Jag har haft den många år och polerat ganska många bilar och båtar med den, samt diverse slip-jobb. Den visar inga tecken på åldrande ännu.
Har inte AEG:n något sidohandtag? Det har min Atlas Copco, och det skulle jag inte vilja vara utan.
Gr
133
Grimm
320i -99
Det verkar som sidohandtag följer med AEG:n. Har aldrig polerat med sådant rakt handtag men det kanske skulle vara intressant att testa.
Väger den runt 2 kg med?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag kör med denna..grymt nöjd----valet stod mellan AEG PE 150 och HIGH Performance

Länk
Bi
3.797
Bianca

Jobbat tidigare på Ditec i 4 år,och då använde vi Festo eller AEG maskiner...
Gr
133
Grimm
320i -99
Bianca: Har du kört båda AEG maskinerna?
AEG Pe 150 och High Performance verkar vara ungefär samma maskin, men en 115mm stödplatta och främre handtaget följer med High Performance.

Jag undrar om det skiljer något i längd på dessa lätta AEG/Flex maskiner mot den Dura Pro som jag har som är 41cm?
Bi
3.797
Bianca

Grimm....båda maskinerna är dom samma i grunden..bara extra stödplatta samt handtag till Performance,som du säger
kan rek AEG till dig...du blir inte missnöjd.
bara kört med festo och aeg tidigare
kan inte uttala mig om Flex...men vad jag hört är dom oxå bra.
Bi
3.797
Bianca

festo kostar mera
Gr
133
Grimm
320i -99
Okej, låter som AEG är ett bra val. Blir det en sådan så är det nog High Performance som gäller. 115 mm stödplatta behöver jag.
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Låg Euro-kurs
Kanske lönsamt med köp på Ebay.de av tysk maskin?
Mvh
/Pix
Gr
133
Grimm
320i -99
Det blev en AEG PE High Performance.
Ska hämta maskinen idag efter bara 2 dagars leveranstid. Perfekt!
Meddelar efter helgens polering vad jag tycker om maskinen. Alltid kan det hjälpa nån vid val av maskin.
Eller så släpper man lite på "prestigen" eller märkesberoendet. Jag använt en Meec maskin (från Jula om jag minns rätt) i många år. Finns säkert under minst 4 andra lika ruggiga namn/varumärken om man söker runt lite.
Lätt, smidig, stödhandtaget kan fästas till vänster eller höger och även rakt upp om man så vill.. Tror det finns en båge också att skruva på för den som hellre önskar detta.
Maskinen är på 1200W, räcker mer än väl, har reglerad hastighet från knappt 1000 rpm till 3000 rpm inkl liten LCD som visar inställd hastighet.
Spindeln har standard M14, man skruvar på rondeller eller annat efter önskemål.
Hyfsat tyst och trevlig, och visst ja, den kostade nog inte över 400:- i inköp heller.
Kan det vara ett alternativ?
Jag förstår att proffsanvändare inte gärna köper denna, det bjuder i mot.. men allvarligt, den roterar rondeller och polértrissor precis lika bra för oss hemmapolerare eller hur?

FP
Li
34
LiddeLidman
320d GT Xdrive -14 Glaciersilber.
@Folke. Den stora skillnaden, förutom kvalitén på materialet, är att de allra flesta billiga maskiner inte har elektronisk varvtalskontroll, dvs att maskinen håller konstant varvtal oavsett tryck. Exempel: Ställer du in maskinen på 1200 rpm så håller den det varvtalet oavsett om hur mycket tryck du lägger mot lacken. En billig maskin utan denna funktion ändrar varvtal vid olika tryck, vilket gör arbetet svårare och mycket mera riskfyllt.

@Grimm: Jag driver en rekondfirma och har bl a AEG'n som du har köpt, men min är dock några år gammal. Jag använder den väldigt sällan, eftersom jag tycker att den är lite klen och blir varm om man pressar den lite hårdare. Jag har även en Makita 9227CB som är en bättre maskin enligt mig. Dock är den en aning tyngre, men det är inget som stör mig på något sätt. En stor skillnad mellan Makitan och AEG'n är att Makita har "mjukstart" vilket AEG'n saknar. På Makitan kan du mjukstarta från 0 rpm genom att endast hålla in avtryckaren lite. Väldigt bra när du ska sprida ut medlet och därmed undvika stänk. AEG'ns avtryckare är av typen av/på och varvar således upp med ett ryck till angiven hastighet. Funktionen med stabiliserat varvtal oavsett tryck finns dock även på AEG'n vilket är skönt.

Hoppas du/ni blev lite klokare av mitt inlägg :)
Stämmer att den billiga maskinen inte har perfekt reglering av varvtalet beroende på belastning. Viss reglering har den dock, förutom grundinställningen och jag personligen reglerar gärna lite manuellt upp/ner under arbetet eftersom man lätt når +/- knapparna osv.
Mjukstart finns, det är enkelt att lägga på medel utan att det flyger ut i periferin vid start.

FP
Li
34
LiddeLidman
320d GT Xdrive -14 Glaciersilber.
@Folke. Jag antar att du inte har provat en "proffsmaskin", no offence. Har du väl kört en riktig maskin så kommer du att tycka att din maskin inte är mycket att hänga i julgranen :). Tro mig, been there, done that.
Säg så här, ditt svar var väntat och igen, absolut no offence för detta. Du är ju i branchen och skulle knappast kunna svara annorlunda.
Vänd lite på diskussionen, kan en proffsmaskin absolut inte orsaka polérrosor eller brännskador vid felanvändning, oavsett reglerat varvtal osv, om användaren hanterar det hela fel??
Mina synpunkter riktar sig i första hand till hobby och hemmaanvändare som kanske använder maskinen ett par gånger per år, det går knappast att försvara merkostnaden för proffsutrustning så bra då. Prestige och känsla är så klart en annan sak.

FP
Hej.

Utan tvekan Flex "Top Tool" och Rupes maskiner!

Med vänliga hälsningar
Patrik Malmros
Owner: Carseal
patrik@carseal.se
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.