AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.680

318 ia -03 som drar olja och kylar vatten

Sp
6
Spaken
318 iA Touring -03
Som rubriken har jag detta bekymmer med bilen och enligt verkstad är det inte toppackning och den läcker inte. Någon som vet vad som kan vara fel?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kontrollerat vevhusventilationen?
Litet läkage på vattenpumpen så vattnet dunstar?
Fel på kylarlocket.

628csi
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka mängder försvinner?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sp
6
Spaken
318 iA Touring -03
Ca 1 l olja per 75 mil och ca 2 l kylarvätska per 150 mil
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Om de inte ä vatten i oljan eller olja i kylvattnet så är de ju positivt iaf! Vet nån som hade läckage ovanför grenröret på sista cylindern mot torpeden! De märktes inget läckage för att de droppade ner på greniset och dunstade bort osynligt!
Sp
6
Spaken
318 iA Touring -03
Nix inget vatten i oljan eller tvärt om dock pustar den ifrån sig ordentligt med vitrök ibland.
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Hej,

Jag har en 318 -02, N42 motorn, och har precis samma fel som dig. Min tar dock inte alls så mycket vatten som din, runt ett par dl per 1000 mil. Men senast här så börjar den dra/läcka ca 1 liter per 100 mil.

Jag gjorde en liten analys igår och kom fram till följande. Jag lät den stå på tomgång ca 10-15 min för att sedan varva upp den ett par gånger. Det som händer då är det kommer blårök ur avgasröret några varvningar, men sedan försvinner den och det ser ut som vanligt dvs nästan ingen färg alls på röken. Jag gjorde några uppvarvningar på 2:ans växel för att sedan motorbromsa men såg ingen rök alls i backspegeln.

Det jag kan se på utsidan av motorn är att det är något läckage på framsidan av motorn, vill påstå att det är mest gegga runt magnetventilerna som finns där. Det verkar som det droppar ner olja på fläktremmen och flyger runt där inne så det är svårt att avgöra exakt var läckaget är. Jag har också hittat rester av olja på metall bläcket som finns precis ovanför avgasrören. Vakuum pumpen har lite oljerester också på sig. Ibland luktar det bränt inne i cupen.

Det jag funderade på är om det är täppt vevhusventilation i min bil liksom din. I vintras så hittade jag den klassiska oljegrädden på oljestickan och locket.

Kan en täppt vevhusventilation orsaka övertryck i oljesystemet så att det läcker?
Eller ska jag sattsa på att byta ventilkåpepackningen o nån annan packning till vakuumpumpen och magneventilarna? Eller kan jag göra några andra tester för att se om det är vevhusventilationen? Är v.h.v. ett vanligt problem även för N42?

Min motor uppför sig exakt som denna länk.. (vet inte hur jag gör en hyperlänk på forumet här ännu)

Länk

MVH
Christofer
Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Coolt hyperlänken funka automatiskt...

edit: 1 liter olja per 100mil
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Ni har båda 2 n42 motorn, precis som jag själv.

Hade också detta problemet med att bilen drog mycket olja, dock drog min inget vatten.
Felet i mitt fall var vevhusventilationen. Väldigt enkelt egentligen att kolla om det kan tänkas vara den.

Gör som så att ni skruvar bort akustikkåpan (kåpan som sitter på insuget). Där under går en slang som är skumgummiklädd. Ryck loss den och titta i den, är det vit gegga däri så är det garanterat vevhusventilationen.

Bra att veta om vevhusventilationen är/varit tät är att ventilkåpspackningen ofta går, behöver inte läcka ut speciellt mycket där men det blir ändå en del olja som smiter ut där ändå. Så passa på att byta den i samma veva.

MVH
am
4
ampo
318i Touring -02
Gammalt inlägg, men jag lyfter det då jag är samma situation.
Hittar inga större läckage men både vatten och olja försvinner.
Hjälpte det att fixa med vevhusventilationen för dig?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.