AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.757

Äkta skinn eller konstgjort skinn på dörrsidorna?

Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Som nybliven bmw-ägare vill jag förstås vårda min ögonsten så mycket som möjligt.

Nu till min fråga: Är det äkta skinn på dörrsidorna eller konstgjort skinn, materialet känns då som äkta skinn...samma som jag har på mina stolar.

Bil: BMW X3 2007
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Här har ni en bild: Länk
Vad har du för chassinummer? Vad säger utrustningslistan? Det finns en massa klädslar till X3, kikade på en X3 LCI 20D-5/07 och här är alla Länk har du Nevadaläder som klädsel är även dörrsidor läder i annat fall är det konst.

Stephan
BMW har väl alltid äkta skinn på dörrsidorna om bilen i övrigt har läder. Inte hela dörrsidan då, utan mittendelen ovanför armstödet.
Carl L; på E34 infördes läder på dörrsidorna till 95årsmodell, äldre (88-94) har vinyldörrsidor tillsammans med läder, därav min undersökning just för X3 E83.

Stephan
Stephan: Min 94:a med Buffel-läder har hela dörrsidan i läder utom den översta delen som är vinyl/plast.
Är väl bara bilar med "komplettläder" som hade även denna översta del i läder (oavsett årsmodell), eller blev det standard med dörrsidor helt i läder på årsmodell -95 om man valde till läder?
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Nu blev jag osäker, har jag ens läder över huvudtaget...eller har jag sensatec?

Enligt bilaffären ska det vara skinnsäten.
Fl
15
Flywheel
X3 2,0D -07
Tack för tipset att kolla upp med VIN-koden.

Nu har jag kollat upp vad jag har för klädsel, det är inte riktigt läder utan istället Sensatec.

Måste erkänna att jag faktiskt känner mig lurad av bilhandlaren, då det stod att det är skinnklädseln i annonsen...jag anser att bilhandlare ska ha bättre koll än så, om han nu inte drog en rövare?

Någon som vill köpa helt oanvända GLIPTONE LEATHER CLEANER och GLIPTONE CONDITIONER?
Dawwe; Jag hoppade över att skriva att M5 har läderdörrsida oavsett årsmodell för då hade jag behövt skriva att detta inte gäller USA-modellen som har vinyldörrsida och då börjar det bli för detaljerat när ämnet var läder i X3 E83. Läder längst upp på dörrsidan ingår om man har komplettläder på E34 även instrumentbräda och hatthylla är då i läder och taket är klätt i Nubukläder Länk

Flywheel; Bilhandlare har oftast ingen som helst koll, minns en Skodahandlare som påstod att en provkörningsFabia hade sportpaket vilket innehöll bland annat läderratt vilket provkörningsbilen saknade. Ett annat fall var när köparna av en ny bil (minns inte vilken) frågade om de kunde använda vinterhjulen till sin gamla bil på sin nya, vilket säljaren sa att de kunde, när vintern kom upptäckte de att hjulen inte alls passade. Så tyvärr lita inte på säljare, åtminstone inte generellt.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.