AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
27.882

Vad gör jag med rosten under bilen?

Sida 4 av 4
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Marin 849

Ang "lite bättre färgspruta" Jag var inte så detaljerad då detta var lite OT...
Jag köpte en sådan här:
Länk
Denna var mycket bättre än deras billigaste version.

Jag bättrade t.ex lite på min gamla 540 och blev positivt överraskad över resultatet, en blå metallic-lack till trots.
Läste på lite om hur man späder klarlacken extra mycket i skarven mellan ny och gammal lack för att få en nästan osynlig skarv.
En hel del polerande krävs förstås. Men det är roligt att lära sig nåt nytt:)
Fördelen med Airbrush sprutan är att man får bra precision.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aha. Men 13ml?? Till stenskott o dyl?
Maskerar du bara för baslacken men inte klarlacken då eller?
Bra jobbat marin849, det där borde jag göra också! :)

Vad är det för vaxer du använt?
ma
7.450
marin849
Har inte kommit dit men har köpt
Mercasol 1 tunt vax/oljebaserat för alla hålrum, skarvar och dolda ställen
Mercasol 4 underredsmassa bitumenbas för öppna platta ytor under, framförallt balkarna
Mercasol 3 vax/bitumen för oregelbundna ytor och ovanpå 1
Mercasol 2 tunt vax transparent till motorhuv o liknande där det kan rinna synligt
Corrostabils rostskyddsspruta verkar mycket lovande. :)

En liten observation är att allt originalskydd verkar vara varierande tjocklek av fogmassa/karrosserikit som blir som ett "flexibelt gummi" som går att skära i, samt hålrumsvax original i dörrar och vax/oljebaserat används vid utbyte av detaljer på rostskyddsgaranti hos BMW. Hoppas det inte skär sig, men det är nog lugnt. Antar att bitumenbaserad underredsmassa är något kladdigt jox som inte blir som gummi.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Marin 849
Jag maskerade bara en bit ifrån för att inte få damm på övrig lack.
Färgen ska tona ihop med befintlig lack. Klarlacken läggs sedan en bit över färgskarven.
När sedan allt torkat ordentligt så kommer polermaskinen fram...
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Marin849

Glömde nämna vattenslipniingen. Innan färgen läggs på krävs slipning med fint papper. 1000 och ev. 2000 papper. Dock ingen slipning innan klarlacken.
ma
7.450
marin849
Så du slipar det skadade området och lite till. Maskerar ytterligare utanför det slipade så att även originallack syns. Sprayar baslack på det slipade området, och får även färg på lack som INTE är nedmattad. Därefter klarlack på samma sätt. Har jag förstått rätt?

Därefter polering efter.. två dygn?
Färgen som hamnade där man inte mattat kommer ju inte att fästa o därmed lossna vid polering och även ta klarlacken med sig?

Jag har hittils bara lackat direkt mot maskering med endast 3 mm oslipad lack synlig, men det funkar ju inte på synliga ställen.
ma
7.450
marin849
Antar du torkar med aceton eller tvätthinner efter slipningen?
Torkar du löst damm mellan baslack o klarlack?
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Slipar utanför skadat utrymme, maskering 10 cm ifrån, MEN baslack endast på slipad yta.
Lämna lite slipad yta där bara klarlacken kommer.
Proffsen kan ju detta, jag är bara amatör :)
Man försöker dimma färg i övergången gammal / ny baslack. Samma med klarlacken, och där låter man andelen förtunning vara större i övergången så klarlacken "smälter" ihop. Det är nog att föredra att 2000-slipningen går förbi även klarlacken, så att den slipade ytan poleras upp.
Jag torkar bara ytan innan baslacken (förtunning eller elektronikrengöring har jag använt).
Min erfarenhet är att baslacken ska vara orörd innan klarlack. Blås rent bara med sprutan före.
1-2 dgr tork innan polering har jag kört med. (Man kan alt. värma försiktigt med typ hårfön för snabbare torkning)
ma
7.450
marin849
Aha, kanske ide att maskera lite där man har slipat då för att ha slipad area kvar för klarlack. tycker det är klurigt att spraya exakt på en viss area särskilt om den är 5x5cm.
Det här är definitivt något jag ska öva på på lite lös plåt när jag har eget garage. Vore askul att kunna få till ett bra "vardags"resultat själv.

Var köper du färg?
Om det är 2k-färg och 2k-klarlack borde man kunna köpa fyra rätt stora burkar (där en lackerare får blanda till färgnyansen) som håller ett par år o bara blanda till vid varje lagning.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

marin849

Fördelen med Airbrushsprutan är att det går att lacka så exakt vid små ytor. Om du maskar vid baslackning så får du en rand istället för önskad osynlig övergång.
Baslacken är numera 1-komponents vattenbaserad färg.

Jag köpte hos en liten lackfirma som var vänlig nog att ge mig allt jag behövde till en rimlig peng. Köp inte för mycket färg eller klarlack, de håller sig inte så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.