AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
27.884

Vad gör jag med rosten under bilen?

Sida 2 av 4
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

marin849
Du kanske har sett bilden i min annons på M5:an?
Just på M5:an är ingen rost, men på andra bilar har jag testat att försegla rosten.
Linoljan bildar ett nästan svart segt skikt. Om underlaget bara är torrt och rent (tryckluft före på torr bil) så undrar jag om det finns ngt bättre.

Jag köper en 20 l dunk och det går kanske åt 2-3 liter till en bil. 3 bilar på en lördag går fint.
300 kr / bil blir det ungefär i mtrl-kostnad.
Har testat lite olika sprutor, en vanlig enkel lackspruta modell Biltema (ursäkta) är jättebra. Ock en slangförsedd spruta för trånga utrymmen.
Viktigt att tvätta efter och låta torka, annars får man polera bort linoljan- inte kul.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

marin849
Du kanske har sett bilden i min annons på M5:an?
Just på M5:an är ingen rost, men på andra bilar har jag testat att försegla rosten.
Linoljan bildar ett nästan svart segt skikt. Om underlaget bara är torrt och rent (tryckluft före på torr bil) så undrar jag om det finns ngt bättre.

Jag köper en 20 l dunk och det går kanske åt 2-3 liter till en bil. 3 bilar på en lördag går fint.
300 kr / bil blir det ungefär i mtrl-kostnad.
Har testat lite olika sprutor, en vanlig enkel lackspruta modell Biltema (ursäkta) är jättebra. Ock en slangförsedd spruta för trånga utrymmen.
Viktigt att tvätta efter och låta torka, annars får man polera bort linoljan- inte kul.
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Ooops!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, det var där jag såg annonsen. Har läst bloggen nu!
ma
7.450
marin849
Hehe, som vanligt finns inga genvägar.
Länk
Biten med grundfärg ser bäst ut.
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Mer inspiration i ämnet...

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp marin849, nu tror jag Fredrik hittat rätt lösning för dig! Bara att strippa av karossen och beta i syrabad ;) Skämt åsido så tror jag PWtec:s lösning är det vettigaste alternativet vad gäller kostnad och arbetsinsats.
gO
1.407
gOry
335i Touring
På bilderna ser de ut som att du har början till "sprängrost" i plåtöverlapp, ja då finns de väl inte så mycket annat än att kapa bort och ersätta de dåliga. Man måste in i mellan och se till så rosten försvinner och även då vet man inte ifall de kommer tillbaka.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Linoljan är kanske just därför det enklaste alternativet. Den ev. rosten blir ju kvar mellan plåtöverlappen, men det kanske bromsas så att det håller tills bilen dör av något annat.
ma
7.450
marin849
Är det bara jag som har detta problem pga dålig förvaring och för få tvättar?
Vår Audi 80 från 1990 fick ingen vård men hade INGEN rost överhuvudtaget i karossen undertill, däremot på ALLA andra ställen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag skulle tro att det är väldigt vanligt att det ser ut så där. Däremot är det inte lika vanligt att folk är under och synar underredet särskilt noga. Jag törs inte svara på hur min egen bil ser ut just nu. Var säkert minst ett år sedan jag synade botten och då såg jag inget allvarligt. Den har inte gått senaste vintern och det kanske har bromsat ev. förfall.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag nappade på erbjudandet från Dinitrol , 170 kr för en inspektion.
Ska dit på Torsdag och kolla, kan vara roligt att se hur det verkligen er ut i hålrummen osv.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Visst finns lite ytrost undertill på E39an men det är då inte golvrost som kommer ta den bilen till skroten iaf. Om du nu promt vill göra något skulle jag tvätta den undertill, låta den torka och sedan linolja golvet.
ma
7.450
marin849
Som läget ser ut nu är det det. Det är enda stället med rost. Har haft isär alla dörrar (även bytt kit i två av falsarna till industrikit som tål saltvatten på två av dörrarna, huv o lucka är ok även inuti.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vill bara säga att jag nu varit hos Dinitrol i Märsta och kollat.
Såg bra ut överlag inte mycket rost, lite i hjulhusen precis i skarven på baksida.

Riktigt bra bemötande och kunnig personal, kan varmt rekommenderas !

Ska köra en behandling innan vintern, eftersom jag tänker behålla bilen länge.

Mvh
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Vilken nivå av behandling kommer du göra? Själv tog jag mellanvarianten.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kommer köra där det behövs bäst, dörrar samt hjulhus , ev backlucka
ma
7.450
marin849
Jag har fått för mig att behandlingen i dörrar inte har någon som helst effekt?
Mina dörrar ser 100% nya ut inuti. Det enda som rostar är falsarna och där hjälper inte rostskyddsmedel, man måste slita loss falsarna, o lägga nya.
ma
7.450
marin849
Det som i så fall borde göras är att spruta falsarna noggrant inifrån runt om, och det gör man med dörrklädseln borttagen för att komma åt ordentligt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med marin849 till fullo här. Av min erfarenhet börjar det gärna bubbla runt dräneringshålet i dörren där vattnet rinner över fogen. Om rosten kom inifrån skulle det absolut inte börja på det bäst dränerade stället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.