AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.129

Fel på kylaren e39

Sida 2 av 2
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Expansionskärlet följde ju med den nya kylaren, så den borde vara hel..

Nivån har sjunkit från hälften (där den ska vara när motorn är kall) till en tredjedel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efterfyll och håll koll på nivån den närmaste tiden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Efterfyll och håll koll på nivån den närmaste tiden.

Mvh
Johan B

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Bör jag lufta medan jag efterfyller??
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
som jag nämnde tidigare; du bör lämna in den på verkstad och få den provtryckt och få det säkerställt var läckaget är innan du byter något. Jag nämnde också att det finns många svaga punkter på kylsystemet. Kylaren är en, termostathuset är en annan. Det lönar sig nästan aldrig att vara dumsnål och byta på chans.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag såg ju på den gamla kylaren att det hade runnit en hel del vatten på den, vilket förklarade varför jag kunde köra två mil innan jag fick "Check Coolant Level"..

Tittade medan jag luftade att vattnet kom tillbaka till burken och drog slutsatsen att vattenpumpen fungerar som den ska..

Efter bytet nu har jag varit och handlat, hälsat på farsan och tankat bilen, samt åkt hem igen.. Har kollat under bilen varje gång innan jag satt mig i den igen och det har inte varit en droppe vatten på marken..

Tror nog på det som Johan B säger, att den behöver efterfyllas bara
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Luftningsprocessen är lite omständigt och gör man fel så får man garanterat mycket luft kvar i systemet.

Såhär har jag gjort:
1. Fronten på bilen i "högläge" dvs. upp i en kraftig backe eller liknande.
2. Kupévärmen på full värme och fläkten på halvfart och tändningen i läge "2" (i det läge nyckeln är vid körning men innan start) - det öppnar ventilerna till kupévärmeelementet.
3. Öppna luftningsskruven och fyll långsamt på vatten tills det slutar sjunka - detta tar ett antal minuter.
4. Starta motorn och fyll på med vatten tills det slutar bubbla och bara kommer vätska i luftningsskruvens hål. Stäng luftningsskruven.
5. Gör några uppvarvningar med motorn för att trycka ut luftfickor i vattnet.
6. Efterfyll ev. till rätt nivå.
7. Kontrollöppna luftningsskuven - om det kommer luft - gå till punkt 3 igen.
8. När du ser att det kommer en stril av bara vätska in i expansionskärlet stänger du locket och gör ytterligare några uppvarvningar och låter motorn gå på tomgång några minuter innan du stänger av den.
9. Låt bilen stå med fronten högt en bra stund, gärna över natten.
10. Öppna locket och kontrollera nivån och efterfyll om det saknas mycket.
11. Ställ bilen plant och kontrollera nivån - efterfyll om nödvändigt.
12. Kör en sväng så att motorn blir ordentligt varm och ställ sedan bilen plant och stäng av motorn.
13. Låt den stå en stund och kontrollera sedan nivån.
14. Håll koll på nivån och efterfyll ev. den närmaste tiden.

Ha gärna koll på exakt hur mycket vatten du slår i under luftningsprocessen och de närmaste dagarna (plus den mängd du slog i efter kylarbytet) om mängden vätska du får efterfylla är nära eller mer än totalvolymen i systemet har du troligen fortfarande en läcka...

Mvh
Johan B

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Har gjort 1, 2 (fast hade motorn igång direkt), 3, 4, 8, 9 (nästan två dygn), 12 och 13 (nivån såg bra ut)..

Eftersom endast det lilla har försvunnit, så hoppas jag att jag bara behöver fylla.. Blev avrådd från att göra det, då han som hjälpte mig menade att det ska vara bra nu
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s motorer är rätt svårluftade och har man ingen tidigare erfarenhet av dem kan man lätt få luft kvar om man gör som man brukar lufta andra motorer.

Mvh
Johan B

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Nu funderar jag på att skrota hela jävla bilen.. Den har läckt vatten sen jag sist skrev här och jag har fyllt på varje dag.. Idag, när jag skulle till jobbet, så försvann värmen och tempen steg.. Nu orkar jag inte hålla på med bilfan längre.. Nu får han tacka för den här tiden
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Mitt tredje upprepade inlägg i samma tråd :)
D uhar förmodligen ett läckage i kylaren. Lämna in och få kylsystemet provtryckt o bytt. På en hyfsat billig verkstad kan du komma undan i runda slängar med 4.000 all inclusive vid ett kylarbyte, bättre än o skrota bilen.

Vill du koma extra billigt undan så provtryck först och konstatera felet. Sedan köper du delar från tyskland o lämnar sen in på rep eller gör det själv. Bättre än att skrota "bilfan" som det säkert inte är några fel på för övrigt.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Highway Star:
Kylaren är bytt.. Köpte en ny i höstas, men nu är det annat läckage.. Förmodligen en dålig packning nånstans då han inte läcker alltför mycket åt gången
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Termosathuset som läcker då kanske ? Kostar inga stora pengar alls att byta. Hur som helst, en provtryckning och analys av systemet är nästan gratis att få utförd på firma.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Min kylarfe höll till 21xxx mil, sen var det dags att byta. Det är vanligt att plastgavlarna ger sig och börja ge små läckor. Eftersom det är tryck i systemet så försvinner vätskan fort. Andra gången då det börja försvinna vatten så var det faktisk termostathuset som började läcka. Då passade jag på att även byta vattenpumpen samt tillhörande remmar. Relativ lätt och billig arbete. Så kolla bakom kylarfläkten om det är blött där. Börja kolla det lättaste först, ex alla slangar o klämmor som går till o från kylaren mm. Har du riktigt otur, så är det toppen/packingen som måste bytas. Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.