AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.130

Fel på kylaren e39

Sida 1 av 2
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Hej.. Jag har då en BMW 523 sedan från 1997.. Har nyligen fått problem med kylaren och då jag inte är erfaren bland bilar, så vet jag inte hur jag ska fixa det..

Problemet är att när jag sätter mig i bilen och ska starta, så lyser "Check Coolant Level".. Jag öppnar huven och kolla i kylaren som är helt tom!! Fyller såklart i vatten till strecket och kör.. När jag har kört en stund (ungefär 2-3 mil) så kommer meddelandet upp igen.. Nästa gång jag tittar, så är allt vatten borta igen..

Vad ska jag göra?? Såhär kan jag inte ha det..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte säkert att det är själva kylaren som är problemet...

Börja med att kolla vart vattnet tar vägen - kika vart det blir blött.
Vid så stora mängder som försvinner, bör det inte vara några större problem att lokalisera läckan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Hur är temperaturen? Är den normal och du får bara upp varningen om kylvätskenivån?
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Var ute och kollade.. Vattnet ser ut att ha runnit från kylaren, eftersom att det är blött under den.. Kan det ha med hur långt bilen har gått att göra?? Min har gått ca 30.000 mil..

Tempen står rakt upp när meddelandet kommer, men jag vågar inte köra mer ändå.. Burken är ju tom varje gång jag tittar..
Visa användare
24
523an
523i -97
Kör du med ACn påslagen? Testa å så fall att skå av den
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Som Johan B skriver, med ett sånt läckage borde du kunna se vart den läcker.

Torka rent/torrt runt kylaren med papper (efter att du fyllt den), och låt den stå en stund på tomgång, tills den blir varm om det behövs.

Under tiden så kontrollerar du vart den läcker, eller trycker ut vatten, använd en bra ficklampa eller dyl så att du ser ordentligt.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Min AC funkar inte, så den är inte på.. Kommer endast varm luft när jag slår på den..
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lämna in bilen på en verkstad som kan byta kyl åt dig.
Jag har haft stora problem med kylarlekage, det roliga är att man inte kan lokalisera var det läker, men jag bytte kylare men det var samma fel,det slutliga felet var kylarlocket som tydligen är ett vanligt fel på e:39, prova byt det för det är nog billigast nog för att kylaren bara gick på 1300 inkl frakt från Tyskland, och sen är ju lyftningen viktig på dessa bilar, lycka till.
Luftningen ska det vara, på min såg det ut som att det läkte i nedre kant av expansionskärlet,men samma symtom som din bil.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Sist det här hände, så provade jag att lufta medan jag fyllde på.. Det resulterade i att jag fick fylla på vatten en gång i veckan tills det blev så att han tömde hela burken igen.. Nu har jag beställt en ny kylare från mister-auto och hoppas att det ska bli bra
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej,
Så där höll jag på när min kylare på 523:an läckte vid expansionskärlet.
När jag lämnade in den på verkstad fick de i 10.5 liter vatten. Motorn rymmer 11 liter...

Byt kylare!

/Johan

Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag kollade lite på olika forum innan jag skrev ett inlägg här.. Det verkar som att det är ett vanligt fel på BMWs E39:or.. Är det någon som vet om det är så att det är en sjukdom på just de bilarna??
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
30000 mil/15år sätter sina spår. Inget konstigt att kylaren ger vika.

/Johan

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har du tummen på hyfsat rätt ställe byter du den själv.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Jag är helt okunnig vad gäller bilar, men jag har två familjemedlemmar som är duktiga.. Jag betalar delarna som behövs och de byter det gratis.. Så jag får skatta mig lycklig
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Finns många svaga punkter på e39:s kylsystem. Skarv mellan termostat och termostathus, Skarv mellan expansionskärl och Kylare, vattenpump m.m. Lämna in den på en verkstad så ska du se att de provtrycker den åt dig och lokaliserar felet lätt. Det är inte värt att hålla på själv. tro mig.

Ett byte av kylare (ganska troligt problem här) kommer kosta runt 4.000kr
Rymmer den inte bara 6,5 liter vätska? Att systemet rymmer 11 liter var nytt för mig.
Ju
94
JuniorS
530d Sedan -09
523i Sedan -97
Kylaren är bytt och luftad och jag körde ungefär 6 mil med bilen igår.. Idag tittade jag och ser att vattennivån ändå har minskat i burken.. Ska det vara så?? Orkar snart inte med bilen
80
13
807
BMW E39 535i -96
Volvo 740 GL -89
Toyota Supra MK3 -89
Det är formodligen expansionkärlet den sidan som är mot kylaren har sett flera med en spricka på 3-4 cm just där men även givaren under kärlet. Hade samma fel själv för nån vecka sen... kolla det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket har nivån sjunkit?

Det är vanligt att man får efterfylla kanske en liter efter några dagar eftersom luftfickor då har släppt inne i kylsystemet.
Gör man en lite slarvig luftning efter bytet kan det gå åt ännu mer vatten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.