AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.672

Råd inför ev köp av en diesel

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Blir ev köp av en diesel denna gång. De blir i så fall min första diesel. Där med är inte erfarenheten sådär jättestor.
Är de nåt speciellt man ska kolla extra noga som just rör diesel?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vilken modell har du tänkt dig och årsmodell? De nyare bilarna med partikelfilter kräver byte av filtret men det brukar väl vara kring 15000-20000 mil innan det blir aktuellt.
ee
31
eev
320d touring "BAVARIA" -08
Det där med partikelfilter, så går det även att rengöra dom ist för att byta.. vilket blir betydligt mycket billigare.

finns tråd om det här på autopower.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Don't do it. Petrol good - Diesel baaad... :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De gäller e46 så något partikelfilter behöver man inte oroa sig över :-)
He
16
Hejmer
330d touring -01
Volvo 144 td -73
Är det 320 eller 330 du funderar på? Prövade själv ett par 320 innan jag bestämde mig för att köpa 330. Tyckte 320in kändes lite slö o de sköna vridet på låga varv man är van vid på diesel fanns inte på dessa. 330 så ska tydligen att automaten vara lite i svagaste laget till den motorn, jag valde dock automat ändå, men man får ju ha med i beräkningarna att den kan rasa
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Först och främst är det en 320 jag letar efter, då endast 150hk varianten.
330 är också intressant om rätt exemplar dyker upp, tyvärr har dom flesta gått för långt, eller haft automatlåda som jag inte vill ha.

Har endast testat en 320 och tyckte den gick helt okej. Dock ska nämnas att denna var optimerad och hade väl uppskattningsvis runt 180-190hk.

Har en del krav så är beredd att få vänta ett bra tag innan man hittar någonting.
Värt att notera - 320d årsmodell 2005 fick lite lägre skatt. Osäker på om detta beror på att partikelfilter kom redan då eller om det bara berodde på att svetten gjordes om på dessa årsmodeller.

Edite svetten=SKATTEN skall det stå ;-)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Lägre skatt från slutet på-04. Kolla regnr på transprtstyrelsens hemsida så står det där, motorn modifierades så att kraven för miljöklass 2005 uppfylldes. Dock inget partikelfilter. Skatten ligger då på drygt 3000kr. Av nån anledning verkar det som importerade bilar får den högre skatten vilket måste vara en miss hos bilprovningen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo, märkt att det skiljer en del i skatt beroende modell.
Kollat in exemplar som är extra intressanta, den ena är import.
Den som är import har 1120kr högre skatt än den som är import.
skillnaderna i skatt mellan svensksålda och importerade beror på att importbilar vägs individuellt medan svensksålda baseras på tjänstevikt. Alltså kan en fullmatad importare väga lite mer och på så sätt få högre skatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.