AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.394

Vad skulle ni ge för den här bilen?

Hej har varit och kollat på den här bilen och har pratat med säljaren och verkar bli köp imorgon då personen har gått med på mitt bud. Läste lite i tråden om inför 320i köp och såg att vissa tyckte bilarna låg för högt trots blocket marknaden.

Det är denna bil jag varit och kollat på Länk

Det sitter 255 däck där bak som är ojämt slitna och skulle nog behövas bytas till nästa år. Bromsbelägg bak ska tydligen också vara dags enligt färdatorn. Utöver detta verkar bilen vara i väldigt bra skick, både invändigt och utvändigt.

Har som sagt kollat igenom bilen och den har gått exakt 8300 mil. Har fått accepterat från säljaren på 137 000 kr men börjar nu fundera på om det är för högt pris? Är 320i en väldigt dåligt eftertraktad modell idag? Hoppas jag kan få så mycket snabba svar som möjligt då jag måste bestämma mig tills imorgon.

Uppskatar alla svar.
Däck och belägg är billigt och det är något som du kommer få byta ändå oavsett modell.
Sen ska man inte lite så mycket på datorn, det kan vara väldigt mycket belägg kvar.
Vet inte hur den kollar detta om det är mil, tid eller en traditionell slitagevarnare.

Priset tror jag är inom ramarna.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Priset känns i mina ögon aningen högt. Men om bilen är riktigt fin så kan det vara värt lite extra. Den ser ju rätt fin ut på bilderna och jag gillar specen på den.

Bakdäcken är 255 breda vilket innebär att de är mycket dyrare än framdäcken vilket kan vara värt att tänka på.

Priset måste förstås vara vettigt för att det skall bli affär men allra viktigast är att du hittar en bil som du verkligen trivs med, du skall ju förhoppningsvis njuta av den i många mil och i det sammanhanget kan ett par tusenlappar hit eller dit vara ganska oviktigt.

/DJ
delorian och BMW-DJ tack för svaren !

Jag sitter också och funderar på om det är lite för högt, gillade även jag specen på bilen
då det är ganska ovanligt med 320 i sverige som har det. Är ganska säker på att e90 använder slitage givare som slits ned när bromsbelägg ska bytas. Det som gör mig fortfarande riktigt osäker är hurvida smart det är att betala pris som ligger lite i överkant då bil marknaden är så extremt dålig, folk har ju bilar ute för bra priser men får dom helt enkelt inte sålda.

Om jag frågar er rakt av om ni vore i min situation nu vad skulle ni ge för denna bil? Max 135 eller max 130?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
137' för en lågmilad m-sport är bra pris! Motsvarande bil utan M-sport bör ligga 15-20' under det,och den finns ju inte.
mvh
Marin
Varför är det ett ägarbyte registrerat 2012-06-16? Det är enligt vägverket en 2007:a, inte en 2008:a, kan ju bli så att köparna kommer bråka om det den dag du säljer.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ivan500:

Du har ju en lite taskig förhandlingssiuation när du redan bjudit 137 och fått accept, om du skall pruta igen nu är det möjligt att säljaren lackar ur + att du redan visat att du var beredd att ge 137.

I din situation så hade jag nog varit lite försiktig om jag gärna ville ha just den bilen. Annars finns det ju andra förstås men man kan ju få vänta lite innan man hittar rätt kärra.

Hade jag kommit med helt nya förutsättningar hade jag nog bjudit 125-130, gissar att jag hade fått mothugg på det och att priset hade landat kring 130-135. Men det blir ju väldigt hypotetisk när man inte pratat med säljaren. Man känner ju ofta av på personen om det är en sådan som är väldigt bestämd eller en som man få lite vart man vill.

Lycka till!

/DJ
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jabbal: den är tillverkad, enligt vv, 2007-10 vilket helt klart gör den till en 2008. Inget att diskutera.
Ägarbytet kan väl bero på många saker, tex att nuvarande köpte den just då :)
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Blir det någon affär?

Man förstår ju att "Amanda" tröttnat på att dela bilen med tre andra ägare ("Bilen har 4 stycken ägare inklusive mig").

Du, Ivan500, som har kollat på bilen: Hur ser snygga stenskott ut? ("ej några fula stenskott")

Och hur kan den kosta endast 845 kr i skatt?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bensinare med lågt CO2 har inte mer skatt än så

-------
//Lövet
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
andreas_lofgren:

Jag tror WGG förstår det, hans frågor är ironiska kring annonsörens dåliga svenskakunskaper.

Men ärligt talat, det finns bra mycket värre annonser ute än denna...

/DJ
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Lövet och BMW-DJ,

Jo, Det var ironi. Dock inte funderingen angående skatten. Jag vet att det gäller speciella regler för miljöbilar, men det räknas den väl ändå inte som?

För min BWM betalar jag 2246 kr och för Porschen 2471 kr. Så i praktiken har vi alltså redan infört centerns förslag om "Robin Hood skatt"?!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bensinbilar som skattas efter co2 och som är snåla får väldigt låg skatt. 320i har CO2 utsläpp på 146g/km.

Dina bilar skattas antagligen efter vikt i och med att de är äldre. Skulle du ha CO2 skatt skulle du nog hamna nära 3000/år.

-------
//Lövet
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Oj, jag trodde alltihop var ironi... ;-)

På bilar tillverkade efter 2006 beräknar man skatten på koldioxidutsläppen (räknade vid blandad körning) 320i från årsmodell 2008 har ett utsläpp på 146g/km precis som Lövet skriver.

Man har då ett grundbelopp på 360:- samt en koldioxidfaktor på 20:- för allt över 120g/km

I detta fallet innebär det 146g-120g = 26g X 20:- = 520:- + 360:- = 880:-

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
OBS, denna beräkning gäller bara bensinbilar, kör man diesel finns det en bränslefaktor också som gör att skatten gångras med 2,55 samt ett miljötillägg det är därför dieslarna har så hög skatt trots låga utsläpp.

/DJ
Hej det blev köp, slutpriset blev 135 000 kr känns väll som det någorlunda pris med tanke på vad alla andra bilar ligger ute för. Motivera gärna era åsikter. Bilen är givetvis inte 100% men alla små repor osv var knappt märkbara på den, ungefär precis som på alla andra bilar, inga bilar är ju repfria, handlar mest om hur mycket och hur synliga repor dom har.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Grattis till nya bilen!

Jag gillar som sagt specen väldigt mycket, rätt färg, rätt klädsel och rätt utrustning. Jag hade kunnat trivas med den bilen. Kul att köra är den också. Dessutom en väldigt ekonomisk bil sett till driftskostnaderna. Jag hade själv en 320i 2007 med nästan samma spec i ca 5 år och var väldigt nöjd med den.

Spendera nu inte en massa tid på att tänka om det kunde blivit billigare eller ej utan njut av att du fått just den bilen du ville ha.

Hoppas den kommer fungera bra också.

/DJ
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Låter som ett bra pris för en fin bil. Grattis.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.