AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.449

Missljud när jag släpper gaspedalen

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej!

Undrar om någon vet vad nedanstående kan vara och hur man åtgärdar det?

Jag har ett dovt gnisslande/vinande missljud som kommer i täta intervaller, det låter som det kommer från vänster fram när jag sitter och kör. Ljudet hörs enbart vid låga farter och uppträder oftast när jag släpper gasen och bara rullar, alt. kör med litet gaspådrag bara. Det kan också höras 3-4 sek efter att jag stannat bilen. Det hörs dock inte alltid, utan ibland kan det gå ett par dagar utan att man hör något.

Har haft bilen inne på BMW, teknikern åkte med i bilen och hörde ljudet. När jag hämtade bilen hade dom ägnat 2-3 timmar åt detta men inte lyckats att åtgärda det. Tack och lov satte dom bara upp 30 min på detta... men jag kan ju tycka att det är märkligt att dom inte hittar orsaken.

Teknikern nämnde bensinpumpen och returen, och det har jag också läst om tidigare, men det borde ju vara en enkel grej att åtgärda isf - eller?

Tar tacksamt emot erfarenheter eller tips.

Mvh Fredrik
Fr
205
FredrikNacka
Ingen som har några erfarenheter kring detta? Funderar på om man skall uppsöka annan verkstad för felsökning..?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Köp en mikrofon för 20 spänn på biltema o koppla till en mp3-inspelare, minidisc etc etc. Sätt sedan mikrofonen på olika platser under huven, dra sladden in i kupen o på med hörlurar, o sen ut o kör! Kan vara rätt givande att "sitta under huven" o lyssna när man kör. Man kan sätta den t.ex. nära gasspjället, nära remmarna fram osv. Om det låter vid remmarna sätter man den vid generatorn, sen ac-kompressorn osv.
Fr
205
FredrikNacka
Tack för tipset, värt att prova, borde ju funka med den bärbara datorn och en mic.

Ljudet hörs ju inne i kupén, men öppnar jag fönstret så hörs det inte utifrån och drunknar i väg- och vindljud.

Sen så vet jag inte på rak arm vart alla delar sitter i motorrummet, AC-kompressorn tex, men det bör man väl se på realoem?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, eller under huven.
Brukar vara en stor klump på samma sida som avgasgrenröret, och den drivs med en rem.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Jag hade ett vinande/visslande ljud som kom vid gaspådrag samt vid vissa varvtal och när man släppte gasen.

Dett berodde på att gummibälgen på insugssidan var sprucken och tog tjuvluft, märkte inget på motorgången. Värt att kolla ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.