|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
passar kanske även då på F31? /Anders |
|
|
De passar F30/F31. Sålde min gamla (nya) E90 hjul till en F20. Provmonterade, passar perfekt! |
|
|
Jag har köpt Nokian W, W+, äkta Finska vinterdäck sedan 2005 på dackonline. Tor: du kanske bara haft oflyt att de inte funnits i din dimension? Nokian WR är dubbfria vinterdäck, kan varmt rekommendera dem. Bra grepp, tom på glansis är de hyfsade, väldigt tysta och bekväma. Personligen tycker jag dubbdäck skulle ha en straffskatt på 5000 kr per däck med tanke på all skit som de river upp och vägarna som de förstör. Omasfaltering varje år pga dubbdäck vill inte jag vara med och subventionera, vill man köra på dubb här i Tokholm så ska man såklart få det - men man får bära sina egna kostnader anser jag. :) |
|
|
Jag kör upp till norrland flera gånger per år men bor i stockholm....har inte bestämmt om jag ska köra med dubb eller inte. Har alltid haft dubb, är lite skeptisk till att dubbfria funkar lika bra som dubbdäcken efter några år? Det är inte så man måste byta de dubbfria däcken oftare när de nötts lite? Men jag kan hålla med om att dubbdäcken är ju inte så vänliga mot asfalten, det syns ju på E4/E18 här... |
|
|
Lasse, varför ? I Uppsala hade dom dubbförbud förra vintern på Kungsgatan. Den vintern uppmättes de högsta halterna av partiklar någonsin, mer än Hornsgatan t.om. Hade jag inte dubbdäck hade jag inte ens kommit ut från parkeringen, även i Stockholm där jag spenderat några vintrar i Söderförorterna. Samma sak där. |
|
|
gokar: vet inte om de slits snabbare. Någon som kan däck vet säkert bättre och kan berätta. Jag hade dubb fram till 02 och sedan dess dubbfritt. Har aldrig upplevt problem. Dubbfria vinterdäck av nordisk kvalitet är oerhört bra, minns att jag blev själv förvånad. Och otroligt skönt att slippa det där himla oljudet från dubben! captainoats: har du erfarenheten av att ha haft dubbfria Nokian eller Gislaved på din bil, eller är det bara som du får för dig? :) Jag har kört dubbfritt sedan 2003 här i Tokholm med förorter, och aldrig haft minsta problem. Bor själv två mil utanför city och det kan vara rejält snöigt och oplogat här, men aldrig haft några problem. Det du säger om att inte komma ut från parkeringen låter helt galet, jag fattar inte hur du bär dig åt då? :) Senaste åren har jag haft X5 med dubbfria Pirelli Scorpion 21-tummare och de är helt brutala! Den där fredagen när det toksnöade 2011 och halva svenska folket aldrig kom till jobbet pga vädret, så tuggade X5:an vägarna som ingenting. Som att köra en tank! Största problemet var alla småbilar med (dåliga dubbdäck?) som fastnat och stod och blockerade vägarna. Men även med E39 med Nokian WR - inga som helst problem... Jag fattar ärligt talat inte hur man bär sig åt för att inte klara vintern med dubbfria? I Norrland - JA - där är vägarna förjävliga. Var i Kramfors och köpte ena E39:an och blev förskräckt - det är som Sibirien där, enormt mycket is och dålig snöröjning. Men här i Tokholm? Inte en chans, aldrig i livet att någon skulle behöva dubbdäck! Kanske att en del dubbfria är väldigt dåliga? OBS - det enda jag talar om är erfarenheter av Nokian WR: ett inte särskilt dyrt dubbfritt vinterdäck avsett för nordiska förhållanden. Kostar ca 1400 kr per däck för 5-serien. (i 18 tum, 17 eller mindre är troligen ännu billigare). Kring 5-6000 för fyra nya vinterdäck i 18 tum är rimligt tycker jag personligen. Dock har jag full respekt för att alla inte har de pengarna, det är mycket som kostar och alla kan inte vara miljonärer! När jag frågade priser på sommardäck till min E39 i 19 tum så skiljde det nästan 7000 kronor mellan Michelin/Conti och Nankang (som jag själv klassar som ett hyfsat mellanklassdäck) - men här talar vi alltså om 5-6000 för fyra nya däck. |
|
| Lasse-SL500: Nokian WR är ett centraleuropeiskt vinterdäck, inte nordiskt. | |
|
Chris87: man kan kalla det vad man vill, men enligt min erfarenhet funkar det kanonbra i Sverige. Bra att du rättar mig, men var inte rädd för att fylla på med dina kunskaper om nordiska däck också. |
|
|
More, vad skall du ha för dem har du tänkt? /Anders |
|
|
Lasse-SL500: Jag är ingen expert på vinterdäck. Har själv enbart kört med centraleuropeiska vinterdäck och personligen tycker jag de fungerar helt okej. Visst har de begränsningar, men det har alla olika typer av vinterdäck. Var det inte Teknikens värld som konstaterade att dubbdäcken tappade mycket av sina vinteregenskaper efter första vintersäsongen till skillnad från dubbfria däck som nästintill inte försämrades alls? |
|
|
ok... Alla däck (dubb och odubb) är oftast dugligt bra i snö. Det är på blankisen det skiljer sig. dessutom totalt ointressant hur bra däcket är på att ta sig fram, problemet är när du skall stanna för att du gasade iväg som en blådåre för du hade så bra grepp och Nissen före dig saktar in i god tid för nästa rödljus på sina bakelitdäck från 1995.... Med det sagt. max 225 breda dubbade vinterdäck för nordiskt klimat (Nokia hakka 7, continental TS830(eller vad dubb varianten hette). Allt annat är en kompromiss (pris, utseende, europasemester) och du troligen en dålig människa som gjorde valet att inte välja det bästa för vårt klimat. med det sagt kör jag på Nordman(nokias lågbudgetmärke) i vinter. För jag är en dålig människa. |
|
| Dofus: Även dubbdäck är en kompromiss, vilket tydligt framgår i vinterdäckstester. Det finns inget däck som är bäst på allt. | |
|
Hur bra är egentligen dubbfria däck på is nu för tiden? Tittar man i testerna som gjordes 2010 så vann ju dubbfria däcket Goodyear och det var ju hur bra som helst på is. 2011 var det ju sämre för de dubbfria men ändå hyggliga resultat på is...... Frågan är egentligen om man kan motivera dubbdäck när man bara kör på riktig is några gånger per år när jag åker upp till norrland....det är ju i psyket det känns värst, dvs att man alltid kört med dubb... :-) |
|
|
Intressant detta med dubb eller ej. Jag ska också handla vdäck + fälg snart men har alltid upplevt dubbade däck som överlägsna i bromssträcka och i uppträdande (t.ex omkörning i modd). Här låter det som det är liten skillnad.. När brukar magasinen/tidningarna köra däcktesterna? Sept? |
|
|
Hittade den här summeringen: Länk Verkar som dubbat fortfarande gäller... |
|
|
Ja, den där summeringen har jag också läst, men intressant att det odubbade däcket vann testet 2010 och var hyfsat bra även på is.... Frågan är när 2012 testerna börjar dyka upp.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.