AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.508

Vilken dragkrok rekommenderas till E91 320xd?

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Tänkte montera drag på min E91, 320xd. Har fastnat för Thules delbara som jag tycker verkar fungera bra.

Har någon någon erfarenhet av detta drag? Har hör ganska många som har haft problem med BMWs infällbara original så jag tänkte undvika detta samtidigt som jag uppfattar Thules kvalitet som hög och priset vettigt.

Montören har tidigare montera motor och kupévärmara mycket snyggt åt mig på totalt tre bilar och jag har sett honom montera drag.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skulle jag montera något skulle jag välja den mekaniskt infällbara från Bertelshofer för €463
Länk
Riktigt prisvärt för en infällbar krok tycker jag.

-------
//Lövet
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Självklart westfalia vilket orginalmonteras av bmw
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det beror på prisskillnaden. Att eftermontera den infällbara kroken är svindyrt på BMW. Thule håller minst samma kvalite som Westfalia.

Tydligen kan man inte ha Thule svängbara kroken på bilar med M-paket. Värt att notera.

-------
//Lövet
Jag har inte hört om så många som haft problem med den infällbara dragkroken på 3-serien. På 5-serien däremot där dragkroken är elektriskt infällbar har jag läst om ett par som haft problem, men hur många det är i förhållande till det totala antalet fabriksmonterade dragkrokar vet jag inte.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De byts stora mängder låsmotorer även på e9x modellerna. Dvs dom med manuellt infällbar krok med elektriskt lås
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag uppskattar alla svar på min fråga. Jag har på mina fem senaste Volvos haft delbart dragkrok och tycker jag kan leva med den lösningen (Obs! jag har snart lämnat Volvo-träsket...). De delbara är inte helt underhållsfria men smörjer man dem bra med fett så håller det sig minst ett år.

Min erfarenhet är att finns det ett "vanligt förekommande fel" så råkar jag ut för det. Det beror troligen på att jag brukar äga bilarna längre än tre år och att tidigare har mina bilara varit 2-4 år gamla då jag köpt dem. Jag vågar inte utsätta mig för risken att få ett krånglande drag. Jag har en kollega som precis sålt en allmänt krånglande X5 -08 som draget krånglade på. Hans chefs nya X5 -12 (899.000kr) krånglade dragkroken på och de fick en lånebil från BMW för att dra husvagn. Gissa vad som hände? Dragkroken krånglade...

Jag inser fördelen med den utfällbara (endera BMWs original eller annat fabrikat) men tycker att den verkar "over-engineered", dvs väldigt mycket mekanik för att åstadkomma en dragpunkt. Kundvärdet funktionellt är högre än för en delbar dragkrok men den skall ställas mot totala uppoffringen (inköp och eventuella reparationer).

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.