|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
kilen: välskötta bilar är alltid lättsålda för en bra peng så du behöver nog inte oroa dig. Betänk att din bil kostade mer än 650k ny så huvuddelen av värdetappet är redan gjort.. Min budget säger 10k/ år i oförutsett underhåll förutom service och däck mm för att hålla i trim och ca 30-40 k per år i värdetapp vid 50000km/år. Sedan har min underhållningsbudget hittat en nolla mer än vad det stod skrivet men det får man väl ta...:) När din står i 100k kan jag inte ens gissa i. tror dock att du inom 2-2½ år har börjat titta efter något annat:) För mig dröjde det 1år och 8 månader. Mvh Asken |
|
|
dunstan: det beror ju på vad du anser att ekonomiskt är bra. En bil över 500000kr ny faller lätt 50% av nypriset på 2-2½år i tyskland. Hade själv en 330CiA som jag beställde ny i Sverige. Den kostade 135000 för 2400 mil på 1år och 5 månader i värdetapp mot nypris. Köper man nytt slipper man alla problem med reparationer och underhållskostnader. Lägre försäkringskostnad pga vagnskadegaranti på alla svensksålda BMW exkl Alpina. Känslan av nybil är ju i sig obetalbar. Mina egna kalkyler och erfarenheter har kommit fram till följande: Köper man en 2 år gammal trevlig BMW och kör 2 år kan man stå med halva totalkostnaden när denna är såld jämfört med tappet från nypris. Den emotionella upplevelsen som en M5modell ger i ryggraden över 6000varv kan inte mätas rationellt genom kronor och öre dock. Mitt råd är provkör hos närmaste handlare:) PS åker kompressor för jag behöver kombi och saknar min gamlam5 touring Mvh Asken |
|
|
Danne: No offense taken! 330 My Bimmer is my mistress |
|
dunstan |
Asken: Var in och tittade på din bil. Trevlig sak! Lite Alpina B10 aktig. (fast antagligen snabbare) Du har inte funderar på facelift lysen fram? Hört att 540 är lite trögstyrd. Stämmer det? Skall ha något med 7-serien arv att göra. Tack för inläggen! Mina tankar är numera M5(e39) eller M3(e46). Kanske kanske en 540 om rätt objekt dyker upp. Rätt billiga ju! Får bestämma mig under hösten. Och leta lite... Dunstan |
|
dunstan: Asken's bil är ju till salu - köp den och montera på -01'ans facelift (njurar, strålkastare och baklampor). 400+ hk är aldrig fel... =) roadZter |
|
|
Dunstan: tack. Rätt diskret alltid lika kul att se minen på ifrånåkta MCförare:) 01-optik tycker jag hör hemma på en 01-a men det är min privata åsikt:) Skall ju matchas av frintspoiler samt M häck också och då är det 25-30k innan det är monterat ock klart. Min är inte trögstyrd som jag upplever det. Har servotronic som är varvtals och hastighetsberoende så vägkänslan är underbar. Du kan ju läsa lite i min dagbok så ser du lite mer om den om du orkar. Hoppas du hittar ngt kul att åka i. M5 touring är det jag saknar, vill och måste ha utrymmet. utoch provkör så blir köpartarmen stimulerad:) Mvh Asken |
|
|
Vad dunstan far efter är väl att 540 har lånat framvagnen från gamla 7-serien för att klara V8:n, eller hur Asken? Många upplever den som framtung (bättre på Autobahn än kurviga vägen) och det kan jag hålla med om. My Bimmer is my mistress |
|
dunstan |
Tack för alla inlägg. Funderat en hel del. Provat lite bilar. Ej haft möjlighet att prova nya M3. BMW vill ju inte låta en provköra utan att teckna en bil! Intresserad av info och tips av Er med nya M3(e46). Vilken utrustning bör man ha? Känns som SMG lådan är gjuten, sidostödet. Någon som vet något mer om M3 CSL? Den är bekräftad. Frågan är var prislappen hamnar! Har en kontakt som kanske kan greja fram en M3 som man kan testa. (Hos BMW i Solna köper jag inte!! Otroligt dåliga säljare!!! De borde dra in till Lexus i stan och gå en kurs!) /Dunstan |
|
dunstan: I kommande Teknikens Värld har dom testat 330Ci SMG, även om det inte är en M3'a kanske det kan vara intressant att läsa just pga SMG-lådan... Se här (under E46): Länk roadZter |
|
dunstan |
DanneZeta: Den bästa tidningen för BMW tester är "BMWcar". Engelsk tidning. Kommer en gång i veckan och du kan hitta den på alla Presscity affärer. De testade den nya M3 CSL i Augusti nummret!!! Och CSL verkar mycket trevlig. |
dunstan |
Sorry. En gång i månaden kommer den såklart! |
dunstan |
Så hur vart det? Efter mycket om och men så har jag lagt en handpeng på ett exemplar av nya 5-serien sedan(e60). Motor och utrustning beställs när jag får info från BMW. Funderar på 525/530 eller kanske en 530 biturbo. Får se när det närmar sig... /Dunstan |
|
dunstan: Då får man grutelera! =) Vad hände med allt snack om prestanda före komfort då? Att du ens funderar på 525/530 förvånar mig med tanke på dina tidigare inlägg... En 530 biturbo (E60) kommer väl knappast upp i samma prestanda som en 540 (E39)? roadZter |
|
| Skulle inte biturbon ha en bra bit över 300hk? Om man tänker på hur enkelt det är att trimma en turbomotor borde inte M5 prestanda vara allt för svårt att nå. | |
| ja läste i bmw club sport tidningen att 530n med turbo skulle ha 380hk,men alla rykten ändras ju hela tiden. | |
| Ja precis, men det blir nog iaf över 300hk vilket bör räcka för bättre prestanda än en 540 e39. Sen är det trimvänligheten hos en biturbosexa :) | |
|
Hästar i all ära men slår den 440 nm? roadZter |
|
|
Räkna lågt då. Volvo T6 272hk 402nm. Troligtvis har 530n lite mer krut men som sagt lågt räknat. STEG 1 chip: 321hk 498nm STEG 2 (chip + 2,5" avgas"): 325hk 500nm STEG 3 ger 334hk 530nm (!) Turbo motorer och mycket vrid brukar inte vara några problem. Tror många e39 m5or kommer få problem med 530BIT. |
|
| Är det någonting en Turbomatad motor är bättre på än sugmotor så är det vridmoment och bottendrag !! | |
sebbe_bmw |
Stämmer bra att nya 530BiT skall ha 380 hk... Läste detta i BMW CS tidning! Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.