AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.059

540i (e39), M5 (e38), Alpina B10 4.6 eller nya E65?

Sida 1 av 4
dunstan
Är i valet och kvalet.

Funderar på följande bilar:
M5 (e39) - 1999-2000
540 (e39) - 1998-2000
Alpina B10 4.6 - 1998-1999
Nya E65 (vänta till hösten 2003)

Åsikter om de olika valen?

Inga åsikter om äldre modeller tack!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har själv funderat i dessa banor nyligen.

Mitt val är solklart - jag väntar ett år drygt och väntar på nya E65. Den verkar bli så pass mycket bättre än den nuvarande modellen att den är värd att vänta på.

Mitt beslut underlättas av att jag är närmast fånigt nöjd med min nuvarande 330 Ci. Ingen bytespanik alltså.

Om du är otålig föreslår jag M5, den är betydligt roligare än 540. Har inte kört Alpinan, den är intressant eftersom den är ganska ovanlig.

My Bimmer is my mistress
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
dunstan: Att rekommendera någon av de bilarna ovan är mer eller mindre ointressant, du får ju bara olika individers högst personliga uppfattningar (men det kanske du vill ha?!). Det jag menar är att du borde skriva vad du förväntar dig av bilen och vilket användningsområde den skall ha. Att rekommendera M5'an före en 540 för att den är "betydligt roligare" är lite fattigt tycker jag. Det vet väl alla att en M5'a är roligare än 540 - vore väl konstigt annars?! Är du i samma sits som mig med liten familj, barnvagn och golfbag så är en touring att rekommendera - det har inte M5'an... Nya E65 som kommer hösten 2003 kan jag inte uttala mig så mycket om, men det vore en negativ överraskning om den inte är bättre än sin föregångare E39. Men man kan ju tvista om designen, gillar du Chris Bangle's skapelser så kanske det kan vara värt att vänta... Men som sagt, för att få så mycket nyttig information som möjligt av BMWPower's forumanvändare så skall du nog ta och precisera vad DU egentligen är ute efter. Annat som kan vara intressant att veta är om bilens inköpspris, försäkringspremie, bensinförbrukning och reparationskostnader spelar någon roll för dig? Hur som helst så kommer du nog att hitta en bra bil till slut! =)

roadZter
Grabbar, det kommer ingen ny E65:a nästa höst, tro mig! =)

/Manray/
Mr
56
Mr. K
323i -83
Fast här där vi bor är det fortfarande 2002 inte 2003.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
e65 är ju nya 7-serien, menar ni inte nya 5-serien som kommer om ca 1 år, eller ska BMW redan göra en facelift på e65??

dunstan
Jag förväntar mig en bil med bra prestanda. Inga barn och ej last behov. Prestanda före komfort.

Är det stora skillnader på kostnaderna att äga en 540/B10/m5?

Hur stor är den verkliga bränsleförbrukningen mellan bilarna? Är M5 så otroligt mycket törstigare än 540 vid jämförbar körning? Och hur står sig Alpinan? Drar den som en 540?

Har ej kollat service priserna men kan inte skilja så mycket.

Inköp av en begagnad skiljer ju kanske bara 100000 kr. Och jag vill ej förstöra bilen genom att sätta in kompressor eller liknande.

Fel av mig. E60 heter nya 5-serien såklart! Den skall visas hösten 2003 och lär väl gå att få en bil levererad till våren 2004 kan man tänka sig. Biturbon verkar ju väldigt intressant. M5 med V10 får man nog vänta på. Kan inte tänka mig att den lanseras samtidigt.

Det lutar åt E60 eller M5. Alpina är intressant om rätt objekt dyker upp (B10 4.6 sedan med manuell låda)

Svårt val faktiskt! Man lär ju inte bli missnöjd med en M5. Den håller ju längre också genom att M5 E60 ej dyker upp på några år. 540 lär kännas väldigt trött när 545 E60 dyker upp.

Hmmm....
dunstan
För att fortsätta mina tankar...

Att köpa en begagnad BMW nu:

* 5-serien (e39). Nya E60 kommer hösten 2003 och då kommer den gamla karossen kännas mycket trött! Detta är det största problemet med att köpa E39 för mig!
* Z3. Som ovan fast Z4 lanserar nu i höst. Z3 känns redan mycket trött.
* 3-serien? Ja den borde faktiskt hålla långst just nu. Ny 3-serie har man inte hört något rykte om ännu. Det blir säkert efter 2004/2005. Så den håller nog längst. Nyligen faceliftad.
* 7-serien lite för stor för min smak

Jobbiga tider!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag lider verkligen med dig dunstan, det måste kännas oerhört jobbigt för dig i denna svåra stund! ;)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
dunstan: Då är väl svaret givet? Det är ju bara att använda sig av uteslutningsmetoden efter att ha läst dina inlägg:

* 540 E39 = Trött och gammla modellen.
* M5 E39 = Gammla modellen.
* Nya 5-serien (E60), M5'an kommer senare...
* Alpina = Gammla karossen
* Z4 = Endast två motoralternativ, max 231 hk till att börja med.
* Nya 7-serien: För stor för din smak

*** Du skall köpa dig en M3 E46!

roadZter
dunstan
Det kanske ligger något i det... M3 E46... Funderar...

Hörde att CSL är på G. Undrar vad den kommer att kosta...

Nu fick jag griller i huvudet. Tack!
"It's rumoured to cost approx. £3500 over the Standard M3"

saxat från bmw2002.co.uk
behöver ju inte stämma iof!

om jag skulle vara dig så skulle ja garanterat vänta och köpa CSL.. förutsatt att du inte behöver en större bil då!
mvh

larsson -m3 93-
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Som komplettering till mitt förra "fattiga" inlägg:

Dunstan, dina bilbehov liknar väldigt mycket mina. Prestanda före praktiska lösningar. Bor själv i Stockholms innerstad på bekvämt gångavstånd till T-banan och skulle kunna klara mig på SL-kort för 500 kr i månaden, men det är roligare med BMW. Har aldrig barnvagnar, Ikea-paket eller annat skräp i bilen.

Min grundregel i bilköpet är att man ska veta varför man köper. Om bilen främst är ett transportmedel låter jag ekonomin styra och väljer en tillräckligt bra bil med bra ekonomi.

Om den är ett njutningsmedel (som den nuvarande) köper jag en bil som jag blir imponerad av. Det är värt att lägga de där extra slantarna, en bil som imponerar känns i längden mer prisvärd än en som "bara" är bra. (detta innebar för mig att 540 gick bort).

Därför: provkör och känn efter i maggropen så mycket du bara kan. Inget forum i världen kan ersätta The Real Thing.

Sedan tycker jag att den ekonomiska jämförelsen mellan bilarna du nämner kommer i andra hand. Har du små marginaler; välj något annat. Få saker äter så mycket pengar som prestandabilar från Bayern.

Däremot kan ekonomin ha sitt intresse för att jämföra i övrigt likvärdiga alternativ. I så fall - kolla framför allt på VÄRDEMINSKNINGEN. Den är ruggig på den här typen av bilar och mitt intryck är att E39 M5 ligger i särklass. Därför kan det vara ett alternativ att köpa en sådan med ett eller ett par år på nacken i väntan på E65 och låta den förste ägaren ta fetsmällen i plånboken. (Det hade jag gjort i ditt ställe).

Har för mig att M-modellerna inte har 3 års fri service (rätta mig om jag har fel) och de kan bli ruggigt dyra att reparera om något går på tok. Detsamma gäller väl Alpina. Försäkringen är väl ungeför lika svindyr för de olika alternativen.

I sammanhanget blir bränsleförbrukningen av mindre intresse - det kanske skiljer nån tusenlapp hit eller dit per år. Jämför det med skillnaderna i värdeminskning!

Slutligen - M3 E46? Absolut inget fel på den bilen, var själv spekulant men tyckte inte att den var värd väntetiden, man är ju otålig. Men det är ett annat koncept än M5, 540 etc.

Åter igen; provkör, känn efter och välj den bil som väcker mest habegär!

Lycka till!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
E60 ska det förstås vara i föreg. inlägg.

My Bimmer is my mistress
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Tretretti: Hoppas du inte blev grinig på mig när jag skrev "fattigt" om ditt inlägg, det var inte min mening att vara oförskämd på något sätt. Det är ju nästan omöjligt att ge "dunstan" ett bra svar efter att bara gå på hans första inlägg. Men vi fick ju lite mer kött på benen senare. Ditt senare inlägg var ju inte så "fattigt"! ;) Jag tycker de här orden som du skrev ger svar till många som frågar efter råd av oss på forumet, när det gäller köp av bil: "Provkör, känn efter och välj den bil som väcker mest habegär!" (självklart efter var och ens egna ekonomiska förutsättningar). Peace!

roadZter
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
"Har för mig att M-modellerna inte har 3 års fri service (rätta mig om jag har fel)"

Då rättar jag dig, de HAR 3 års fri service (eller 8000 mil) ;)

*Best Man Wins*
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
...vad gäller försäkringen så betalar jag 4771:-/år

*Best Man Wins*
Nu får nog jag lägga mig i här oxå, jag tycker ni en missar mycket viktig detalj..
Vilken motor karaktär väcker mest habegär, jag har inte ens provkört min bil...
MEN för mig finns det inget som slår v-8, bara vetskapen om att det sitter en vinkel åtta....
Efter har provat ett gäng BMW med iochförsig världsbästa sexor så kände jag att jag "måste ha en åtta....
Och bakhjulsdrivet var självklart -Mercedes för "gubbigt".....
Prova prova prova

Vill oxå ha kompressor.....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
dunstan: Börja med att definera hur mycket pengar du kan tänka dig lägga på bilen samt hur du ska bruka den och i vilka sammanhang, landsväg? stadstrafik? ban-körning
Grovt räknat 250k= välutrustad E39 540 av nyare modell. Underbar bil att växa dig in i. Köp en maxad bil så blir det en trevligare färd. Efter 1-2 år med den är du mogen för E60 545 utan ett alltför svidande värdetapp är mitt recept på problemet.
Mvh
Asken
Asken: vad tror du (eller någon annan) om min 540 när det gäller min bil när kostar den 100,000...2500 mil/år
Sköter o dokumenterar allt.
Tänkte nämligen byta SENAST DÅ......

Vill oxå ha kompressor.....
dunstan
Intressant diskussion.

En M3 är klart intressant. En vanlig med SMG eller en CLS. Leveranstiderna lär väl vara hemska dock!

Den låga försäkringen på en ny M3 beror på vagnskada till stor del. Tråkigt med det brutala värderaset man har bara. Har sett M3 2001 för under 400000 i Tyskland redan... Över 150000 kr på ett år. Hua. Men å andra sidan så blir den ju dyr att äga efter vagnskadan och fria servicen är bort. Så frågan är om det inte kvittar?

Provkört ett par 330. Trevlig bil men saknar spetsen! Den faceliftade var bättre tyckte jag. Den hade bättre känsla. Lite e36 känsla i ratten.

V8an är kanon! M5 mest intressant dock. Verkar ju fånigt att köpa en 540 och sätt i en kompressor. Varför inte M5 på en gång? Dessutom bättre väghållning. Här på forumet kryllar det av folk som tunar och uppgraderar dyrt. Varför inte byta till en nyare bil istället?

Tack för alla tankar! Vi får se vad det blir!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.