|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är tillbaka i bmw träsket och har stött på ett problem med min bmw en e46 328! När man lägger i backen och kör tills nästan kopplingen är uppe så klonkar eller om det glappar och sedan tar grepp, sen vibrerar bakvagnen ju mer man gasar och gissar på stödlagret och det låter även som om någon fjäder studsar tillbaka när man kopplar och undrar om någon varit med om något liknande och hjälp skulle verkligen uppskattas! Mvh | |
|
Tänkte även fråga om kardanaxeln från en 320 passar på den, kollade nämligen på sktoten och då tänkte jag att det blir billigare och så får man allt bytt och sedan om det är från en coupe eller en automat om det passar? Mvh |
|
|
Hej igen! Har nu haft en kille som kollat på bilen och enligt honom är drivaxlarna och lagren till dessa är slut med , och så nu till min fråga passar drivaxlar från e36 eller från touring e46 eller om det är från en coupe eller om drivaxlar från en 320 passar snabb hjälp skulle verkligen uppskattas! |
|
|
Ingen som kan hjälpa? Har både ringt runt till olika skrotar och till bmw men ingen verkar veta, alltså drivaxlar från en touring 328 e46 eller från en 320 e46? Mvh |
|
|
Drivaxel E46 328 Touring: Länk Resevdel drivaxel (manuell vänster) passar till: Länk mvh/ Anders |
|
|
Hej igen! Har bytt drivaxlar och det har hjälpt till en viss del men inte helt! Bilen vibrerar och det känns i hela bilen samtidigt som det brummar låter som hjullager men de var ok! Har även märkt att det vibrerar mer om jag t.ex gasar fullt i uppförsbacke medans det nästan inte vibrerade något vid fullgas i nerförs. Det vibrerar inte så mycket på första växeln men känns som det ökar med växlarna men håller jag jämngas så låter eller hörs det inte mycket! Har sökt och det är lite olika vissa säger att det är homoknuten andra stödlagret eller hardyskivan? Ingen i nässjö-jönköping-värnamo området som kan lite om bmw? Har varit hos flera alla säger olika och ingen kan bmw, så hjälp av någon som bor i området skulle vara guldvärt! Eller om någon varit med om något liknande glömde också skriva att det slår om jag ligger i tex 3 växel sedan gasar och släpper upp snabbt! Klonkor även vid normalväxling! Börjar verkligen må illa utav bilen så lite hjälp av er skulle verkligen hjälpa! |
|
|
Tja. Har du kollat bussningen till diffklumpen? Har samma problem på min nämligen. Det klonkar bara när man växlar, men aldrig när man kör över ojämnheter. Man kan se om den glappar genom att en polare lägger i en växel med handbromsen i och släpper upp kopplingen snabbt, samtidigt som man själv kollar underbilen så ser man om bussningen är dålig. Kollat att silentblocken inte är dåliga? Kan ju ge resonans i bilen om man har dåliga bussningar och plåt mot plåt skaver vid gaspådrag. |
|
| Glömde säga att det kan vara bra att göra en chassi inspektion, då dessa modeller kan drabbas av sprickbildning med resultat att hela infästningarna till silentblocken lossnar. Det finns en tråd om detta på autopower om man söker. | |
|
Tack så mycket! Ska kolla det, men vart ligger bussningen till diffen? Silentblocken bör det inte vara för gasar jag och sen växlar så dunkar det inte, inte så mycket eller inget alls men vid lugn körning och när man kopplar ur! Mvh |
|
| Bussningen till diffen sitter horisontellt monteread precis bakom klumpen. Se: Länk | |
|
ok tack så mycket får ta och kolla upp det. men tänkte på vibrationerna om det kan vara pga hardyskivan? det klonkar men mest när man lägger i backen och lite från 1 till 2 och vid låg hastighet låter det när man lägger i 4? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.