|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
samuel2: Visst, relativt hårt satt är den. Törstig däremot tycker jag inte den är, min drar 1 l/min endast kortkörningar i stan. Inga problam att köra på 0,8 långkörning, har tom vart nere på 0,65 med vinterhjul och lätt gasfot. Inte speciellt törstig med bortåt 300 hk och drygt 400 nm skulle jag säga. =) I en R kan du lägga på 1-2 dl /mil. MVH Christofer |
|
|
Jag har iofs en ED35:a och den dricker sällan under 0,95 l/milen vid pendling snarare runt 1,1 l/milen vid halv inspirerad körning. Som så många andra bilar så är det fel att mäta l/mil utan mer rättvisande är liter per upplevd körglädje och då tror jag GTI och R står sig relativt väl. Men TSI är snålare som du säger - 0,65 ÄR imponerande! Lycka till med försäljning även om jag säger behåll och ut och svina på vägarna och njut av den trevliga bil du har! Du tröttnar snart på Porschen också. |
|
|
Jag har iofs en ED35:a och den dricker sällan under 0,95 l/milen vid pendling snarare runt 1,1 l/milen vid halv inspirerad körning. Som så många andra bilar så är det fel att mäta l/mil utan mer rättvisande är liter per upplevd körglädje och då tror jag GTI och R står sig relativt väl. Men TSI är snålare som du säger - 0,65 ÄR imponerande! Lycka till med försäljning även om jag säger behåll och ut och svina på vägarna och njut av den trevliga bil du har! Du tröttnar snart på Porschen också. |
|
|
Ja det sägs ju att ED35 är törstigare i likhet med R, märkligt med tanke på att det är samma motorfamilj. Att en fyrhjulsdriven R som väger 230 kg mer är törsigare är ju inte konstigt. Jag tröttnar relativt fort på alla bilar och vill byta. Men flyttade för ett och ett halvt år sedan och kör numer 6-700 mil /år istället för 2500-3000 mil /år, därför vore en åretruntsportbil perfekt. Har även haft en Porsche förut och är sugen igen. MVH Christofer |
|
|
Som en del andra är inne på så tror jag inte tygklädsel är något problem ur försäljningssynpunkt då det är den vanligaste och den ser bra ut och håller sig fräsch. Däremot är nog antalet dörrar det största problemet. Den svarta som det länkas till är ju både äldre och har gått längre och frågan är hur länge den har legat ute för 188'? Nypris drygt 320' utan rabatt och kanske kring 300' i faktiskt pris ska ju efter 3 år/4000 mil ligga en bra bit under 200' om bilen följer genomsnittlig värdeminskning men GTI:erna har tidigare hållt värdet bra. Att jämföra en GTI med en äldre Boxster är i de flesta fall inte relevant och att kategorisera den som en ren entusiastbil för den aktive föraren är kanske inte helt sant det heller. Letar man efter en lite mindre bil som ändå har plats för två barnstolar, lastutrymme, automat, hyffsade driftskostnader och dessutom erbjuder lite roligare bilkörning så funkar en GTI 5-d med DSG perfekt. En familjebil som löser det mesta... Ska man vara negativ om något så är det väl ljudnivån men det har ju förbättrats i VI:an. Jag köper gärna en nästan ny lågmilad för uppåt 200' men då ska det vara 5-d, DSG och Xenon. ___ //Ulf |
|
|
Crille82: har du försökt dig på byteshandel mot en Porsche antingen mot privatperson eller handlare? (kanske står tidigare i tråden?). Sen delar jag din uppfattning att det inte något vidare drag på beg.marknaden. Sen några kommentarer som inte rör din försäljning, var har du fått en viktskillnad på 230 kg mellan gti och r ifrån? Det är snarare hälften i differens. 4WD adderar 80 kg och resten står utökad standardutrustning för (som de flesta utrustar sina GTI med och minskar diffen än mer). Uppgifter från Sv VW brukar kunna fela rejält avseende tjänstevikt (just MKVI gti hade helt felaktiga siffror). För övrigt har jag varit med och vägt upp min R till drygt 1600 kg och en kollegas GTI vägde 1510 kg. Och förbrukning mellan en GTI och ED35 skiljer just för att det är olika motorfamiljer. |
|
|
OK, stämmer kanske att det är olika motorfamiljer, om än med exakt samma volym. Gick på angiven tjänstevikt, har inte kontrollvägt. Merutrustningen som standard på R kontra GTI är väl att R har 18" istället för 17" samt xenon. Frågan är vad din kollega hade för utrustning, antal dörrar och växellåda? Min är iaf angiven till 1393 kg. MVH Christofer |
|
|
Min R är angiven till 1520 kg på samma vis vilket inte stämmer för fem öre (min Gti V vägde för övrigt 1520 kg uppgiven och vägd). De vägda bilarna hade likvärdig utrustning, växellåda och antal dörrar. Strunt samma, skillnaden märks i långsamma kurvor och gör inte bilen bättre. I fart däremot känns R riktigt bra. Jag går själv i funderingar att byta bil till en tre touring men tvekar än då motoralt som jag vill ha inte finns och så blir det en skaplig hög pengar imellan. Tror inte jag får mer än 220-230' för min två år gamla R med 4000 mil på mätaren och skaplig utrustning vid privatsälj (det finns många drömmare på blocket). I inbyte törs jag inte ens gissa.. |
|
|
Jag som trodde bilarna vägdes individuellt just på grund av olika utrustningsalternativ, 1393 kg känns väldigt specifikt. Om man jämför en GTI -11 som gått 2000 mil med en R -10 som gått 4000 mil så bör det rimligtvis inte skilja mer än 30-35000:-, även om R är kompetentare. Så nej, tror inte du skulle få mer än 220-230´. MVH Christofer |
|
|
Förut så vägdes alltid bilarna då vi hade viktbaserad vägtrafikskatt men nu med co2 baserad skatt så görs det inte längre. Tillverkaren har ingen anledning att väga. Ang prisbild så stämmer det säkert någorlunda. Nya bilar faller som stenar till havets botten. Dock så är min erfarenhet att golferna har relativt bra andrahandsvärde. Nu kanske jag svär i kyrkan men de BMW nära bekanta har haft har fallit hårdare. |
|
|
Golfar har bra andrahandsvärde, inget snack om det. Men det är ju (nästan) alltid så att ju dyrare bil och ju mer extrautrustning dessdå större värdetapp, en BMW är generellt betydligt dyrare och mer välutrustad än en Golf. I nuläget är det skitsvårt att sälja nyare/dyrare bilar. Jag är mycket väl medveten om att det är är en nackdel med två dörrar, men det var ett medvetet val och det var inte av ekonomiska skäl. Är helt övertygad om att jag fått igen de 6500:- bakdörrar kostade extra. Xenon, skinnklädsel och DSG hade jag däremot inte fått tillbaka speciellt mycket av. Att min är lågmilad och mer omhändertagen än många andra gör den tyvärr inte mer värd an snittet. Lustigt nog är de fem billigaste MK6 GTI på Blocket vita -09:or som gått 5000-8500 mil och de begärs 169-179´. När man jämför bilpriser så tycker jag generellt att inte priserna är i paritet till miltal och årsmodell, dvs man behöver ofta inte gå upp speciellt mycket i pris för att komma ner rejät i miltal. Jag menar, köper inte en Porsche 997 med 15000 mil för 300´ om jag kan få en likvärdig som gått 6000 mil 330´. Folk i allmänhet är insnöade på lägsta pris och verkar inte bry sig om resten... MVH Christofer |
|
|
Hur går det då? Några intressenter? (Jag tycker vi har uttömt åsikterna om vilken uttrustning bilen BORDE haft). För övrigt håller jag med dig om att många "underprisar" lågmilare. Så vänta du på rätt köpare i stället för att sänka ytterligare (Fast jag vidhåller att det inte är marknaden i stort det är fel på) |
|
|
Inte ett samtal, inte ett mail... =) Fel och fel på marknaden, den är ju som den är kan man väl säga. Min bror sålde sin Scirocco med samma drivlina i försommras, dåvarande likvärdig ålder och miltal. Den hade inte heller xenon och var likvärdigt utrustad i övrigt. Såldes för 215´(begärt 219´) på en vecka... Jag låter annonstiden gå ut och provar igen fram på vårkanten... MVH Christofer |
|
| Allt är relativt. Begagnade Caymans/Boxsters känns riktigt prisvärda idag, och eftersom den nya är så toksnygg lär det komma ut maximalt med exemplar på marknaden framöver. Försök hitta rätt sådan bil först till kanonpris, därefter känns det inte så surt att sälja sin egen billigare bil till lägre pris. | |
| På Scirocco syns det inte lika tydligt att bilen saknar xenon, dessutom finns den bara med ett karossalternativ. En ungdomligare och likvärdig men mkt opraktisk bil jmf med Golfen som väl är bättre på allt (utom tyvärr i säljförmåga). | |
|
Marknaden är död! Ta bort annonsen och prova till våren iställer för att ge bort bilen. Ingen köper nya bilar heller så några beg kommer inte in till ÅF. Tror att efterfrågan kommer bli stor på begbilar snart. Ungefär som det blev strax efter första finanskrisen. |
|
|
More har tyvärr helt rätt. Marknaden är död, grabben har haft sin 850Länk ute i snart 2 månader. En person har varit och kollat. Ville bjuda 7.- med motiveringen att ac är dyrt att laga. Visst Volvon spelar inte i samma division som crilles golf men det är ändå tyst i telefonen :( |
|
|
Marknaden är kanske död på Autopower. I själva verket har begagnatmarknaden gått upp 4% senaste året (källa Bilsweden). Jag har köpt och sålt alla årstider på året, vintertid som sommartid. Om ingen ringer på 1 månad och så länge bilen inte är neonrosa eller fotad nattetid med mobilkamera från 1998 så är det priset det är fel på. Samma utrustning, säljs av firma, 2000 mil till. 25.000kr mindre. Vilken säljs först tror ni? Länk ------- //Lövet |
|
|
Helt fel More, försäljningen av nya bilar går ännu bra, speciellt för en del märken som bl.à VW. Lura inte TS att tro han får bättre betalt i vår när nya Golfen dessutom kommit och det finns ännu flera beg Golf på marknaden. Sen precis som Lövet säger är det sannolikt bara fel på priset. Jag har nyligen sålt flera bilar utan större problem. Ett bra sätt är ju ex.vis att försöka byta bort bilen. /Anders |
|
|
Stooges: Hade jag varit din grabb [*obehaglig tanke*] hade jag lätt tagit 7 kkr för den bilen. Eller två backar läsk... För övrigt läste jag någonstans någongång [bra källhänvisning va?] att begagnatpriserna går upp i kärvare tider (färre köper nytt = färre beg bilar kommer ut = efterfrågan på de som kommer ut ökar). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.