|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
stockbroke: Nej mer värd lär den inte bli till våren, särskilt då som nya MK7 GTI är på ingående. Har haft bilen i två år i dagarna och går det 6-8 månader till känns värdeminskningen kanske mer human. Med känsla: Har tagit bort infon om trimningen i annonsen och kan återställa den till original på 5 minuter om det är så. Klart att vissa är skeptiska till att den är trimmad men minst lika många torde vara sugna på en uppdatering... MVH Christofer |
|
|
Tor: för billigt :-) /Anders |
|
|
Misstänkte det! :) |
|
|
"Dålig marknad"? Marknaden och priset bestäms som bekant främst av faktorerna utbud och efterfrågan. Det är väl i detta fallet en brist på efterfrågan, vilket jag finner mycket lätt att förstå. Om jag hade haft ca 200.000 kr att köpa valfri begagnad bil för, så tror jag att en nyare Golf GTI med tygklädsel hade kommit bland de absolut sista på listan. Jag hade exempelvis hellre köpt en exemplariskt fin lågmilad Porsche Boxster och sedan krökat upp mellanskillnaden på 50.000 kr... Problemet är således att hitta och vända på den sten, bak vilken det sitter en liten gårdstomte som är sugen på en Golf GTI med 19" fälgar. Finns det inget VW-forum, klubb, eller tidning som du kan annonsera på? |
|
|
WGG: Det blir snabbt knepigt om man enbart utgår ifrån sig själv. Jag tror att väldigt många väljer en ny Golf GTI framför en 10-15 år gammal Porsche Boxster. Dyra driftskostnader, tråkigt rykte och förlegad design och totalt opraktisk gör att få personer som funderar i banorna kring en "hot-hatch" sneglar på en Boxster. Det finns fler parametrar än "tillgång och efterfrågan" som styr marknaden. Eller rättare sagt; efterfrågan påverkas av fler faktorer än den aktuella tillgången. Självklart kan en prisjustering i absurdum få fart på efterfrågan, någonstans finns en brytpunkt. Men man behöver bara ta upp en vanlig tidning för att förstå att bilbranschen minikrisar. Oavsett om det är nya eller begagnade bilar. En ny omgång bilder, sänk priset och hoppas på det bästa. Jag tror fortfarande att ett inbyte inte behöver vara helt fel, speciellt inte mot en Cayman / 997 som inte heller flyger ut ur hallarna när det börjar vankas vinter. |
|
|
GTI är en attraktiv på marknaden i rätt utförande. Hade den haft xenonljus, 5-d och skinn hade den varit såld idag. Men då hade förstås nypriset varit 50k högre så det kan fortfarande finnas möjlighet att bli av med den genom att sänka priset ytterligare utan att egentligen förlora mera pengar. ------- //Lövet |
|
|
Glöm inte DSG... Jag har en granne som letar GTI VI och han har precis som många andra tror jag kravspec: 5dr, Xenon och DSG... skinn tror jag inte är lika viktigt. Men med tanke på att begpriserna är rätt höga för GTI VI och golf VII GTI snart kommer där iaf. standardbilen är billigare prissatt än VIan så väntar han nog in å beställer en nybil till våren istället. /Jonas |
|
|
Jag utgår naturligtvis inte från att alla tänker som jag. Men, hand upp alla som vill lägga 200.000 kr på en grå 2-dörrars GTI med tygklädsel, icke-xenon och 19" fälgar... Det kanske finns NÅGON, någonstans, som vill ha just den specen, men många kan de väl knappast vara? Men det räcker ju med att det finns två för att det för tillfället begärda priset inte ska vara fel. Och då är ju utmaningen istället nå ut till just dessa speciella spekulanter. Det var ungefär så jag menade... |
|
Karl-Hilding |
Ja att den hade varit mer lättsåld med det Lövet skriver är inget understatement. Men då hade TS förlorat ytterligare 40-50´om den nu hade gått för 199-209´ |
|
Tygklädseln är ju vanlig i GTI och dessutom snygg och sportig så den tror jag knappast är ett problem. Det stora problemet med TS bil är nog avsaknaden av bakdörrar. Tror det begränsar den redan lilla kundkretsen enormt och hade nog kanske t.o.m. varit ett "lönsamt" tillval på bilen som ny. |
|
|
Jag är har visserligen aldrig ägt någon Golf GTI VI men varit mycket nära att köpa en Bluemotion åt min fru för ca 3 år sedan (blev istället en A3 SB). Eftersom jag hade dålig koll på modellen var den viktigaste optionen enligt samtliga säljare "beställ för guds skull bakdörrar!". Säljarna var alla rörande överrens om att 3-D Golf är mycket svårsålda och de rekomenderar sina kunder att i princip alltid välja detta realtivt billiga tillval. De extra 6-7kkr det kostar får man troligen garanterat igen den dagen man säljer. Sen är visserligen GTI lite speciell då den är lite sportigare men jag är rädd för att 5-d devisen gäller även där. Sen kan jag också tänka mig att DSG är ett krav för en majoritet av köparna som gör denna bil ännu mer svårsåld. Det är bara att ha is i magen och hålla ut...förr eller senare går den iväg. |
|
|
DSG och Xenon för 188', fortfarande inte såld: Länk. Förvisso 2000 mil till men även 4000 mil är en låg mätarställning. ------- //Lövet |
|
| Men den är svart... världens tråkigaste färg. | |
|
Färg är individuellt och påverkar inte andrahandsvärdet nämnvärt så länge det inte är en grotesk färg. Det är nästan lite komiskt hur vissa uttrycker sig i trådar. "Bilen är osäljbar, den är ju silvermetallic". "Köp silvermetallic, det har bästa andrahandsvärdet!" Alla med samma övertygelse. ------- //Lövet |
|
|
Inbytespriset enligt bilvision ligger på ca 170-175'. |
|
|
Om man inte blir av med den privat för 199 så låter inbyte för 175 som en bra lösning ------- //Lövet |
|
|
Jag har tidigare haft en R32 och har precis köpt en Golf R och i båda fallen har 5-d och xenon varit några av minimikraven jag haft. Bilar utan detta har jag inte övervägt överhuvudtaget. Prisskillnaden skulle behöva vara mycket stor och utbudet väldigt dåligt för att jag skulle blivit intresserad av en bil utan detta. Nu är xenon visserligen standard på både R32 och R men det hade jag haft som krav ändå. DSG däremot tror jag inte att alla kräver. Jag hade DSG på R32 och köpte nu manuell. DSG-lådan har de stora problem med vilket är ganska välkänt vilket gör att många hellre vill ha en manuell. DSG-lådan passar dessutom bättre till en bottenstark motor som t.ex. sugsexan i R32, fyran i en GTI eller R är inte direkt bottenstark :) |
|
|
Lövet: Den svarta du länkar till är drygt ett år äldre, har gått dubbelt så långt, saknar troligtvis vinterhjul och har ett stenskott i rutan. Men visst, den har mer utrustning... Det kepiga är att hitta rätt Porsche till rätt pris och sedan få till en vettig bytesaffär, inte lätt... MVH Christofer |
|
|
Jag tror mot många andra att tygklädsel och manuell definitivt höjer andrahandsvärdet. En GTI utan "jacky" klädseln är ingen riktig GTI. Plus att skinnklädseln inte har någon vidare kvalité i Golfarna. Tyget däremot känns mycket slitstarkt. Det ser sprillans nytt ut i min som rullat några tusen mil. Och med tanke på de problem VW har med DSG-lådorna är manuell definitivt att föredra framförallt då garantin snart är slut. |
|
|
Möjligtvis att "Svensson" köparna inte svärmar runt GTI eller R-bilarna då de trots allt mest får klassas som entusiastbilar kanske framförallt på begagnatmarknaden. Kör man som folk är varken GTI eller R en bra bil. Stenhård fjädring och rejält törstiga (nej i "vanlig" körning är en V70 Drive betydligt trevligare) MEN ser du istället varje kurva som en ny utmaning och en chans att förbättra din kurvtagningsteknik DÅ har du hittat rätt (mitt egen körning brukar bestå av rejält laddande inför och i kurvorna och rondeller och sedan inbromsning när kurvan är slut för att inte riskera att tappa kortet alltför ofta). Ursäkta offtopic :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.