|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Funderar på vtech steg 1 i mi 535d. Har sport automaten. Någon som har detta son vill dela med sig av erfarenhter. Då beträffande omd det e fara för bilen på någotvis? Bränsleskillnad normal körning. Samt om det blir mkt skillnad? | |
|
Verkar vara dåligt med svar på frågan, jag har inte haft varken någon 535d eller Vtech, Men vad jag läst om Vtech så är de seriösa och bra. De fick en fin rek här inne för inte så länge sedan också, se länk: Länk Ghostrider är ju en av de mer kända 335d som trimmats och det borde vara samma motor (lite beroende på årsmodell förstås). Killen som har den jobbar själv på Vtech och är aktiv här på forumet. Värt att notera: De som trimmade 335i med DKG lådan hade lite problem med att den var elektroniskt inställd för originaleffekten, detta innebar att den växlade konstigt i automatläge exempelvis vid kickdown. Kolla så att det inte är ett problem med din sportautomat. Jag har ESS och gillar att man kan ta bort och lägga tillbaka mjukvaran själv med laptopen (exempelvis när bilen skall in på service eller besiktning) Jag vet inte om Vtech har den funktionaliteten, kan också vara värt att kolla om du vill ha det så. Annars är det nog bara att gasa :-) /DJ |
|
|
SportAutomat och DKG/DCT är inte samma låda ;) |
|
|
Nej självklart är det inte samma låda. Anledningen till att jag tog upp det var att jag själv inte är säker på hur sportautomat funkar, men om den jobbar med en elektronisk programering utifrån effekten så kan ju liknande problem uppstå. Det var därför jag föreslog att TS skall kolla upp det innan han köper. /DJ |
|
|
Vad är det för årsmodell på din 535d ? LCI ? LCI'n funkar bra med Vtech steg 1, jag hade det på min 535d 2008. Se bara till att du får en programvara som har vridmomentbegränsning på de lägre växlarna 1- 4. D.v.s. inte 700nm utan snarare 600 på 1:an o 2:an = orginal. På 3:an och 4:an kan du ha 650 nm och 5:an och 6:an ung 700 nm. Inte gärna mer då lådan bara är specad för 700nm. Observera att detta gäller LCI'n, med 286 hkr och den uppgraderade lådan. /Janne |
|
| Bilen är en -07:a med faceliften. Nya lådan samt 286hk. Med steg 1 skulla man få max 680nm | |
|
Jag har en 535d-08 och jag mappade min motor för 3 månader sedan. Bilen går som en dröm med betydligt bättre segdragning på låga varv. Automatlådan växlar nu som JAG vill. Kan bara starkt rekommendera V-tech |
|
|
Blev det steg1 då? Går den mkt bättre? Acc ? Förbrukning. Stor skillnad alltså? |
|
| Japp. Steg 1 hade jag haft mer tid över (skifta partikelfilter innan bes.) hade det nog blivit steg 2 för toppeffektens skull. Steg 1 känns vridmomentsökningen markant och som jag tidigare sa, aha upplevelsen lådan ger. bara det är värt varenda kronan | |
| Känns hårt att slänga ut ca 8000kr nu. har varit en del annat. men jävlar va sugen jag blev. håller bilen för detta ? Nu kör ja inte vårdslöst utan rätt normal körning dock gott att ha lite drag i grejerna | |
|
Lutar åt Steg 2 med downpipe osv.. Vet att allroad här på forumet fick motorras dock ej säker varför? Men Vtech säger att alla nästan väljer Steg 2. Bes ska ej märka någon skillnad med eller utan PDF |
|
|
Jag har försökt att dammsuga all info på forumet efter Vtech till 5-serie. Är mycket sugen på ett V-tech steg 2 till min 530 xd (facelift) -07. Det verkar ju som att det blir som en ny bil med en helt annan upplevelse. Dock är man ju lite orolig över hur bra det ska hålla. Vill därför fråga om någon har en känsla för hur många det är som har gjort vtech steg 2 på 530d 530xd eller 535d och i hur många bilar det har pajat delar pga optimeringen? Har även läst att lådan till 535 (facelift) är specad till 700 nm. Är det samma låda till 530 xd facelift 07? Men som sagt kom gärna med uppskattningar om hur vanligt det är med problem pga vtech steg 2. Tack på förhand! |
|
| ngn som råkat ut för att stora turbon slår ifrån efter en stund då man trampar på hårt med vtech programmvaran ? får ingen felkod eller ngt alls...bara stänga av motorn o starta igen så går den bra igen tills man belastar på ordentligt igen.. | |
|
Så ja då sitter steg 2 på med downpipe . Ja va kan man säga grym skillnad! Kan varmt rekomendera Christer på vtech i göteborg. Ghostrider här på forumet. Sen ska det ju inte vara några problem att besiktiga bilen utan dpf heller. |
|
|
semperfi83: Mjukvaran som laddas i bilen är den individuell, anpassades den något till din bil? Har idag mjukvara från Evolve men är sugen på mer effekt. Är det någon som har provkört både steg 1 och 2 och kan ge en kommentar. |
|
|
Japp man skickar orginalfilen så dom kan göra den nya filen efter bilen. Man kan säga att det e grym skillnad. Ljudet framförallt e grymt. |
|
|
Det gjorde likadant med min bil fast jag har programvara från Evolve. Men det är ett standard program som läses in, det blir alltså inte optimerat mot din bil på något sätt. |
|
|
--> semperfi83 Kul att du blev nöjd, kan du verifiera att besiktning funkar utan partikelfilter. Om det är fallet så beställer jag steg 2 direkt. Jag är utomlands 200 dagar om året så jag har själv aldrig besiktat en bil i hela mitt liv utan det görs av flickvännen/kompisar. Det är just därför det kan bli problematiskt med byte före/efter besiktning. |
|
|
Jo de kan ja göra när jag har haft bes. Men dieselkungen i gbg har ännu värre saker och det funkar klockrent. Kan meddela att bilen nu drar 0,75 blandad och 0,95 innan. Detta mätt vud pumpen. |
|
|
Kan du inte lägga upp lite filmer hur bilen går? Jag är riktigt sugen på en E61 med sportautomaten! Växlar ju så sinnesjukt snabbt :D Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Det är inga problem att besikta bilen utan partikelfilter. Beprövat för ca 1 månad sen. Dock besiktade jag med org programvara med avslagen partikelfilterfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.