AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.879

Torkaraxel/bronslager fett?

pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Ett av "standard felen" på E91 är ju att axeln för den bakre regn-torkaren fastnar pga fukt, salt och oxidation i lagringen.

Förra veckan konstaterade jag detta problem på min E91, varför jag plockade isär hela torkar lagringen för renovering.
Jag hade stor hjälp av denna länk:
Länk

Jag plockade isär samtliga delar, gjorde rent, fettade in, och åter-monterade allt samman.

För de som inte gjort detta så är det en stålaxel, lagrad i ett bronslager med en o-ringstätning + C-klipslåsning mot torkar-armen

Jag använde ordinärt kullagerfett för att återfetta lagret, med förhoppningen att detta skall skydda lagret för ytterligare fukt/salt-inträngning

Är kullagerfett det bästa alternativet för en stål axel i bronslager, eller kunde man valt kopparpasta (som jag anser är mer beständig mot fukt/salt)?

Eller kan koppar orsaka problem vid stål/brons-lagring?
Gjorde jag rätt som valde kullagerfett?

/Pix
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kullagerfett avsett för t.ex. hjullager är ofta litiumbaserat och rekommenderas för bronslagringar, så där är du rätt ute. Vill man däremot anpassa smörjmedlet för miljön i nordiskt vinterklimat, så är marinfett för propelleraxellagringar i havsvatten en bra lösning. Alex84:s länk har väl några fina alternativ.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.