|
|
|
|---|---|
|
Ett av "standard felen" på E91 är ju att axeln för den bakre regn-torkaren fastnar pga fukt, salt och oxidation i lagringen. Förra veckan konstaterade jag detta problem på min E91, varför jag plockade isär hela torkar lagringen för renovering. Jag hade stor hjälp av denna länk: Länk Jag plockade isär samtliga delar, gjorde rent, fettade in, och åter-monterade allt samman. För de som inte gjort detta så är det en stålaxel, lagrad i ett bronslager med en o-ringstätning + C-klipslåsning mot torkar-armen Jag använde ordinärt kullagerfett för att återfetta lagret, med förhoppningen att detta skall skydda lagret för ytterligare fukt/salt-inträngning Är kullagerfett det bästa alternativet för en stål axel i bronslager, eller kunde man valt kopparpasta (som jag anser är mer beständig mot fukt/salt)? Eller kan koppar orsaka problem vid stål/brons-lagring? Gjorde jag rätt som valde kullagerfett? /Pix | |
| Länk | |
| Kullagerfett avsett för t.ex. hjullager är ofta litiumbaserat och rekommenderas för bronslagringar, så där är du rätt ute. Vill man däremot anpassa smörjmedlet för miljön i nordiskt vinterklimat, så är marinfett för propelleraxellagringar i havsvatten en bra lösning. Alex84:s länk har väl några fina alternativ. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.