AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.383

Systemljud/varningsljud BMW 335i 09

CW
43
CW
iX M60 - 23
Hej,

Detta är en något udda fråga men om svaret finns så gissar jag att det är på detta forumet. Jag har sedan två månader en 335iT 2009 som jag blir alltmer förtjust i. Min mor har en BMW 325iT från 2010 och jag kan konstatera att när man öppnar dörren eller kör utan bälte så låter varningsljudet (ovan kallat systemljud) i våra två bilar något annorlunda, framförallt är det betydligt högre i min. Är det någon som vet om detta ljud är kopplat till mjukvaran i bilen eller någon annan inställning?

Ska passa på att berätta en annan sak, frågade på BMW i Göteborg huruvida motorvärmare är rekommenderat på min bil. Killen på service konstaterade att motorvärmare "har bara med personlig komfort att göra och inget med bilens livslängd". Som ingenjör har jag svårt att köpa hans uttalande - vad är era åsikter?

Mvh, Claes
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Har märkt samma sak. Tror de är de skönare ljudet i bilar med iDrive?
I min är de ganska gällt ljud, och i bilar med iDrive är de ett mer behagligt "plong" eller vad man ska säga. Hade velat ha de ljudet i min också.

Ang motorvärmaren så har han ju inte mer fel. Testa veva runt en motor i -30 utan motorvärmare och sedan när du haft i motorvärmaren ett tag.. En motor ska ju varmköras ordenkligt innan man börjar belasta den mycket. Så de säger ju sig självt

De satt inte motorvärmare i min 330, så lämnade in den på en lokal verkstad här som fick montera. Gick på ca 6000kr
CW: Det går att justera "systemljudet". På Professional CD radion heter det "Gong".
CW
43
CW
iX M60 - 23
Max_k: Du har nog rätt, min mor har i-drive i sin och det kanske hennes ljud är mer fylligt. Mao svårt att göra något åt det :)

Skall kolla vad det kostar att installera motorvärmare i veckan, tror tyvärr bara att det finns blockvärmare till min 335a.

Chris87: Du har rätt, volymen går att justera, hittade funktionen idag - tack! Dock, mors ljud är trots allt fylligare (vad nu det spelar för roll) :)
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Tror jag betalade 4.5-5k för installation av mvärmare + coupe uttaget, blir dyrare än normalt då dom monterar på förarsidan och får använda ett förlängnings kit för kablarna som kostade 950 extra om jag minns rätt
Chris87: Vad hittar man den inställningen i professionalstereon?
Carl L: Tryck på noten, sen går du så långt åt höger du kan i menyn så kommer du se "Gong".
OK, tack! Ska kolla detta sen.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kodat bort ljudet! det är hemskt även med iDrive. Ok, för att man alltid ska ha bälte och jag är hård på detta men lampan duger gott om man skulle glömma.

Kodade bort "gonget" då jag numera måste gå ur bilen för att "blippa" den inre garagedörren, inte så sugen att fiffla med bältet efter detta något jobbiga moment.
Det är inte nån direkt stor skillnad mellan nivåerna på gongen!
c4
79
c418krk
430d Gran Coupe -15
Johmei: Vad fick du betala för att koda bort ljudsignalen?
Har frågat hos en åf och dom sa att det skulle vara en hel omprog.
Verkade som det skulle kosta ett par tusen.

// Christopher
Visa användare
789
johmei
335i E92
Köpte en sladd för några hundra å kodar själv med NCS expert. Kolla om någon i din lokala BMW community kan hjälpa, kanske på någon träff. Jag är väl inte rutinerad nog att ge mig på andras bilar. Men det är enkelt gjort och dåligt av BMW att inte hjälpa för en billig peng, tar ett par minuter.
Ag
37
Agony2007
E46 318iT -04
Beträffande motorvärmare så når man ju rätt viskositet på oljan snabbare vid kall väderlek, dvs. den ökade friktion i och med kall motor försvinner snabbare.

Men jag kan också förstå vad killen på verkstaden menar, det är ju inte motorn på våra BMW som ger upp först utan det är ju rosten som äter upp grejerna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.