|
|
|
|---|---|
|
Hej, gott folk! Har precis köpt en E91 (320d 2011) med CD professional och originalhögtalare. Jag underar lite på att köpa Alpines uppgraderingskit (från SalesAfter). Är det någon som vet vad det kostar att få systemet installerat i Stockholmsområdet med omnejd? | |
| FYI, bara så du har sett att eftersom du har en e91 efter 09/2009 (ab 09/2009)så står det att du måste komplettera med ytterligare en bas till (under passagerarstolen) och kablage till denna. | |
|
Hmm.. Nej, det visste jag faktiskt inte. Vad kostar en sån, och var kan man köpa en? |
|
|
Länk Det förutsätter att du inte har option 676 (Hifi) eller 677 (Logic7). Du behöver även komplettera med fönsterlister som har perforerade galler för diskanterna (de som kommer med 676 Hifi option). Länk Hinweis: In Fahrzeugen mit folgenden Sonderausstattungen ist der Verbau des HiFi-Systems ALPINE nicht möglich: - HiFi-Lautsprechersystem (SA 676) - HiFi-Lautsprechersystem Professional (SA 677) Hinweis: Modelle ab Baujahr 09/2009 mit Radio BMW Business CD benötigen noch einen Zentralbass rechts sowie Kabelsatz um das Alpine System nachzurüsten. Preis ca 120 Euro. Folgende Modelle (alle außer 1er E87) nur in Verbindung mit Eckblende innen bzw. Abdeckung Fensterrahmen Tür vorne passend zu HiFi-System links und rechts (für Hochtöner): •3er E92, E93 •3er E90, E91 •1er E81, E82, E88 •Diese Eckblenden können bei Bedarf über das Kommentarfeld oder eine email mitbestellt werden. |
|
|
Ja, det var det paketet som jag har kikat på. Priset på basen stod inte med på butikens engelska sida. Fick ett pris på ca 6 timmar á 1500 från BMW i Danderyd. Lät ju lite saftigt... |
|
| kris: Det behövs ingen extra bashögtalare om bilen har Radio BMW Professional (option S663A). Det är enbart bilar utrustade med Radio BMW Business som saknar bashögtalare under främre passagerarsätet. | |
| Aha, allså om det är Professional radio så är det basar under båda stolarna och om det är Business radio är det endast en bas (under förarstolen). Jag trodde dessutom alla e91 hade professional radio. | |
| Radio BMW Business är standardutrustning. Radio BMW Professional ingår i Comfortpaketet, vilket majoriteten av alla 3-sere bilar har. | |
|
Glid förbi MDS och fråga om monteringen om du inte kan själv. Lär bli bra mycket billigare än att låta BMW göra det. Länk |
|
|
Tack för tipset om MDS. Finns en rätt nära där jag bor. Ska kolla med dem. |
|
|
Jag skulle nog kolla med Länk också. Det finns andra allternativ till de högtalarna och slutstegen du tänkt köpa. |
|
| Jag gillar Alpines kit och kommer själv köpa det snart. Skulle bilen säljas sen tycker jag det ger ett mervärde. Annars kan man plocka ut det och sälja enkelt separat då många känner till det och man kan referera till ett BMW artikelnummer. Men visst finns det andra alternativ men inget "färdigt kit". | |
|
Är det bara fönsterlisterna med galler som behöver köpas? Finns tätningen vid speglarna (51337120659 samt 60)? Det står inget om dem på reservdelsordern från BMW. För övrigt sa Novation att monteringen skulle ta 2,5-3 timmar. |
|
| Eftersom det bara är listen som skiljer sig mellan med eller utan hifi och det dessutom bara finns en sorts tätning oberoende av fönsterlist tar jag för givet att man använder befintlig tätning. 2-3 timmar låter mer rimligt. | |
|
Här finns lite att läsa om du skulle göra det själv.... Länk |
|
|
Fick för övrigt ett pris på ca 3 000:- från MDS. Det känns som om det är där det bör ligga. |
|
|
Ja det låter mer rimligt än vad BMW ville ha. Låter dock en aning dyrt ändå. Men jag vet ju inte vad som ska göras direkt. Vilken MDS var det? MDS i kransen bytte ut alla mina högtalare i M3an jag hade förut, med allt vad det innebär av nedplockning av dörrsidor etc, och det hamnade på långt under 3k vad jag minns... Men din operation kanske är mer jobb? |
|
|
Jag är ingen expert, men det här ska nog göras: Dörrsidorna ska bort. Befintliga högtalare byts ut mot nya. Nya diskanter sätts in vid speglarna. Kablar ska dras från slutsteget. Det var MDS i Täby. Så här specades det: "Monteringskostnaden för detta ligger 1580:- för diskanterna, högtalarna och delningsfiltrena i framdörrarna. Monteringskostnad för slutsteget och kabeldragningen till det är 1480:-" |
|
| Ok. Ja men då stämmer det. Jag monterade aldrig nåt slutsteg och mitt hamnade på nånstans runt 1500, så det var det som drog upp priset för dig. | |
|
Jag monterade själv och det var inte alltför besvärligt även om det tar tid. Jag fick monteringsanvisning från Solna plus länken på E90post gör att man fixar det utan större problem. Jag köpte satsen på salesafter och dörrlisterna på BMW i Solna |
|
|
Det ser hyfsat enkelt ut, men jag "köper mig fri" den här gången och överlämnar det till folk som kan. :) Lutar åt MDS, som det ser ut nu. Sen i framtiden skulle man ju kunna stoppa in bättre basar, om man har lust. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.