AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.219

Passar en n46b20 växellåda på en n42b20?

Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Hej!

Då jag eventuellt har rasat min låda och måste byta så går jag i funderingarna kring om man inte skulle ta och montera en 6 petad låda istället.

Så min fråga är om växellådan ifrån en e90 med n46b20 passar till min e46 n42b20? Rakt av då utan en massa modifikationer.

MVH
Jag har svårt att tänka mig att de olika växellådorna skulle vara fysiskt likadana med samma mått och infästningar.
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Det är möjligt att det skiljer lite.

Men som jag förstått det så är ju n46an en uppdaterad variant av n42an bara? I grund och botten är det samma motor? Eller har jag fått den biten om bakfoten tro?
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Kollade sprängskisser precis och du har helt rätt, växellådorna är inte speciellt lika. Går säkert att modda dit på något vänster men det orkar jag inte lägga krut på.

Tanken bakom varför jag velat ha 6 växlar är att jag då kunnat få ner varvtalet vid motorvägskörning. I dagsläget ligger jag på närmare 3500rpm i 110km/h och det tycker jag är för mycket.

Frågan är då om man kunnat byta bakaxelklumpen mot någon som har lägre/högre? (vet inte vilket håll man ska gå) och på så vis få ner varvtalet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
3500 varv/min i 110 km/h? Gulp!

Låter osannolikt högt. Matade in lite nummer i mitt Excel-ark och om man utgår ifrån att du har standard 205/55/R16 däck och växellådan har 0.8 utväxling på 5:e växeln så måste slutväxeln ha en utväxling på runt 4.7 - jag har aldrig sett en slutväxel som har så hög utväxling.

Utväxling på 4.7 betyder att 4.7 varv på ingående axel (dvs kardanaxeln) resulterar i endast ett varv på hjulen.

Låt oss anta din växellåda har genomgående drivning dvs 1 i utväxling på högsta växeln. Trots detta måste slutväxeln likväl ha en utväxling på 3.8 vilket är mycket högt.

Din slutväxel verkar istället ha en utväxling på 3.38
Länk

Du borde isåfall (med en utväxling på 1 på högsta växeln i växellådan) hamna på runt 3120 varv/min i 110 km/h. Men visst, det är ändåså ganska högt. Anledningen är att bilen har en ganska svag motor och för att kompensera för detta används höga utväxlingar.

Alla utväxlingar i låda och slutväxel är normalt sett av typen nedväxlingar. Dvs ingående axels varvtal växlas ned och utgående axeln snurrar mycket långsammare (motorns varvtal är oftast alldeles för högt jämfört med hur snabbt hjulen roterar).

Undantaget är ofta högsta växeln i växellådan, iallafall på 5- och 6-växlade från 90-talet. De hade ofta en utväxling på runt 0.8 på dess högsta växel dvs den en uppväxling (ingående axels varvtal växlas upp och utgående axel snurrar fortare).

Det är lätt att räkna med dessa utväxlingar. Du tar bara motorns varvtal och dividerar med de olika utväxlingarna. Låt oss ta ett exempel där jag har ettan ilagd som har en utväxling på 3.72 och min slutväxel har en utväxling på 3.46. Vid ett varvtal på motorn på 3000 varv/min kommer hjulen att rotera med en hastighet av 3000 / 3.72 / 3.46 = 233 varv/min

För att få ned motorns varvtal skall du alltså ha en slutväxel som har en *lägre* utväxling dvs ett lägre nummer än 3.38 som du troligtvis har nu.

Fast bilen kommer då att accelerera sämre och kännas lite segare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.